Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Kultura

Pixel art nostalgija: 30 godina čekanja na novi "Monkey Island" - može li Ron Gilbert vratiti čaroliju? O umjetnosti, limitaciji i minulim vremenima kreativnosti na Lucasovom ranču

FOTO: Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (screenshot)
PIŠE: Objavljeno: 5

Industrija video igara ovih dana je gigantski biznis, a u proizvodnju samo jedne igre ulaže se često više novca nego u filmske blockbustere. Recimo igra "Cyberpunk 2077" iz 2020. koštala je preko 300 milijuna USD, "Call of Duty: Modern Warfare 2" iz 2009. koštao je oko 250 milijuna USD. Ali danas nećemo govoriti o tim mega-projektima. O novom projektu, da, ali ovo je u suštini "priča iz davnina", iz vremena kada su video igre bile široj javnosti još uvijek nepoznanica, kada su se pikseli na ekranu mogli prstom brojati. Ovo je ujedno i priča o jednom naivnijem vremenu kada je kreativnost vladala, kada je mašta morala popuniti sve praznine u izvedbi, a stvaralo se radi stvaranja, ne sigurne zarade.

Povod za današnji povratak tri desetljeća unatrag je prošlomjesečna potvrda da se u završnoj fazi izrade nalazi nastavak kultne pustolovne video igre "Monkey Island", a projekt predvodi osnivač serijala, kultni Ron Gilbert, iako je na istoj zadnji put radio davne 1991. godine.

Ako ste se ikad tih davnih dana susreli s Monkey Islandom onda vam je sve jasno, a za vijest o nastavku ste već ili čuli ili vas je upravo ovaj tekst obradovao. Za sve druge, pokušajmo opisati to vrijeme i taj doživljaj...

80-ih godina, pogotovo u drugoj polovici, video igre su se vratile na scenu nakon što su skoro nestale kao industrija u velikom slomu 1983. Bilo je to turbulentno i eksperimentalno vrijeme. Mnogi su vjerovali da je to budućnost zabavne industrije, bili su u pravu, ali prerano. Kvaliteta jednostavno nije bila na razini, a u potrazi za brzom zaradom mnoge novoosnovane kompanije počele su proizvoditi poprilično osrednje igre. Sve to uzrokovalo je tržišni slom industrije koja je 1983. iznosila 3.2 milijarde USD da bi se do 1985. smanjila na svega 100 milijuna USD (pad od skoro 97%!).

Onda je na scenu uskočio japanski Nintendo i promijenio povijest. Industrija se oporavila, a Nintendo je postao simbol zajedno sa svojim maskotama kao što su Super Mario, Zelda i druge.

No, nije tajna da je Nintendo uvijek bio "konzola" i da su igre na njemu bile više orijentirane prema djeci. Zapravo prva igra koja je zaludila i "starije" bio je Tetris, a prema mnogima i dalje najbolja verzija Tetrisa je ona koja je izašla za Nintendov Gameboy 1989. godine. Krenuo je veliki uspon konzola za igranje, a današnji predstavnici istih su Playstation 5, Xbox serija X i S, i Nintendo Switch.

Ali igre su zaintrigirale i vlasnike osobnih računala koji su pak htjeli nešto drugačije, nešto ozbiljnije, intelektualnije. Prvo osobno računalo koje je na kraju znatno više korišteno za igranje bio je svakako kultni Commodore 64. U performansama bio je još poprilično primitivan, ali je pokazao put naprijed. Uz postojeća Apple i IBM računala - koja još uvijek nisu bila spremna baš ponuditi neku platformu za igranje, veliki iskorak napravila je Amiga (od Commodorea). Amiga (najpopularnije su bile verzije 500, 600 i 1200) bio je stvarno velik skok. Slika je bila, za to vrijeme, izuzetna, boje brojne i šarene, zvuk za nekoliko razina kvalitetniji od konkurencije.

Amiga 500

Stiglo je doba kada se osobna računala uključuju u sferu video igara i od onda će uvijek ostati tako. Danas nema neke velike razlike između najmodernijih konzola i najnaprednijih PC sustava, ali tada je razlika bila itekako vidljiva i to ne samo u sirovoj performansi već i u stilu, prezentaciji, ideji...

Vlasnici tadašnjih osobnih računala htjeli su nešto više od običnih platformskih igara kao što je bio Super Mario, htjeli su izazov, narativ. Htjeli su se uživjeti u ulogu i upravljati njome. Tu na scenu stupaju klasične pustolovne igre ili avanture. Pioniri su bili bračni par Ken i Roberta Williams koji su zajedno proizveli poznatu pustolovnu igru "King's Quest" (iz 1984. godine). Bilo je i ranije pokušaja stvaranja avanture, ali to su bile isključivo tzv. "tekstualne avanture", odnosno igre u kojima upisujete tekstualne komande sukladno opisu (također tekstualnom) situacije u kojoj se vaš lik nalazi.

"King's Quest" iz 1984.

Ken i Roberta kreirali su prvu grafičku avanturu, lik kojime se moglo upravljati na ekranu. Bio je to revolucionarni trenutak koji će mnogi kasnije pokušati rekreirati. Stvoren je jedan novi žanr u kojem je njihova kompanija, Sierra On-line, dominirala godinama, ali u isto vrijeme na pomolu je bio novi akter koji će i njih zasjeniti.

Nova kompanija koja će na prijeelazu desetljeća iz 80-ih u 90-e postati sinonim za avanturističke igre najviše kvalitete - riječ je o kompaniji Lucasfilm (kasnije mijenja naziv u LucasArts, a od prošle godine opet u Lucasfilm nakon što ju je otkupio Disney). Kako i sam naziv sugerira, riječ je o kompaniji koju je kreirao poznati režiser George Lucas. Očito je imao namjeru svoj serijal Star Wars dodatno pojačati relevantnim video igrama, ali u tom procesu pristao je i na nešto što danas jako manjka u skoro pa svim industrijama - na eksperimentiranje.

Bili su to neki drugi dani, kako u kreativnom procesu tako i u radnoj okolini. Tim koji je Lucasova kompanija okupila brojao je možda svega 5-6 ljudi (danas na video igrama rade stotine...). Dao im je kratke i jasne upute - napravite nešto zanimljivo i nemojte gubiti novac!

Ron Gilbert

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.