Zašto je Erdogan dao uhititi 10 bivših admirala? Ovaj put priča nije povezana s Gulenom već s kontroverznom idejom novog kanala između Mramornog i Crnog mora kao i 85 godina starom Konvencijom iz Montreuxa
Kad dođe do uhićenja bivših i aktivnih vojnih lica u Turskoj, to su najčešće akcije pokretane u potrazi za (navodnim) pristašama Erdoganovog glavnog neprijatelja, klerika Fetullaha Gulena, odnosno riječ je o podrhtavanjima koja se još uvijek osjete nakon "potresa" iz ljeta 2016. godine, odnosno pokušaja državnog udara u Turskoj. No, ova nova uhićenja - 10 umirovljenih admirala - povezana su s jednom drugom pričom koja svejedno naglašava napetosti koje i dalje postoje između vojne i civilne političke strukture u današnjoj Turskoj.
Naime, tijekom vikenda u raciji je privedeno 10 umirovljenih admirala, a uhićeni su i neki drugi bivši vojni dužnosnici, i to zato što su isti stavili svoj potpis na izjavu u kojoj se ističe važnost Konvencije iz Montreuxa. O kakvoj je konvenciji riječ i zašto je isticanje važnosti iste sad toliko naljutilo turske vlasti na čelu s predsjednikom Erdoganom?
Riječ je o konvenciji koja je 1936. potpisana u švicarskom gradu Montreuxa. Potpisnice su Bugarska, Francuska, Grčka, Japan, Rumunjska, Turska, Britanija i dvije zemlje koje danas više ne postoje - Jugoslavija i SSSR. Konvencijom se daje Turskoj kontrola nad dva strateška tjesnaca, Bospor i Dardanele, kroz koja se iz Mediterana preko Mramornog mora ulazi u Crno more. No, sporazum također garantira i slobodu prolaza za druge zemlje, odnosno Turska se konvecijom obvezala da neće ugroziti tu slobodu.
Na red dolaze kontroverze... Kao prvo, turski predsjednik Erdogan 2018. potpisao je predsjednički dekret kojime sam sebi daje ovlasti da smije izaći iz bilo kojeg međunarodnog sporazuma (dakle i iz Konvencije iz Montreuxa). Nadalje, turske vlasti nedavno su odobrile implementaciju plana za izgradnju kontroverznog projekta Kanal Istanbul. Što je pak to? Riječ je o ideji prokopavanja novog kanala od 45 kilometara koji bi dodatno spajao Mramorno i Crno more (cijena izgradnje procjenjuje se na oko 9.2 milijarde USD). Kanal bi, tvrdi se, trebao rasteriti pomorski promet (bio bi kraći put, ali Turska, dakako, očekuje da se njoj plaća).
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.