NEUMOLJIVA BITKA ZA KRUNU INDUSTRIJE I TEHNOLOGIJE

Kineski električni automobili spremaju se "preplaviti" zapadna tržišta, možda ih više ni carine ne mogu zaustaviti, a Europa je samu sebe dovela u bezizlaznu situaciju

9 min
9

Objavljeno

Pogled iz zraka na električna vozila parkirana u tvornici BYD 28. ožujka 2024. u Hefeiju, kineska provincija Anhui (izvor: Imago Lifestyle/Guliver Image) |

Jedan od glavnih načina kako se zapadna proizvodnja nosila s kineskom je tvrdnja i opravdana percepcija da je riječ o kvalitetnijem proizvodu unatoč činjenici da je cijena viša. Ta tvrdnja je vrijedila dugi niz godina. Kupci su mogli birati, ovisno o vlastitom pristupu i dubini svog džepa - žele li skuplji i kvalitetniji proizvod sa Zapada (koji je, ironično, također vrlo vjerojatno proizveden u Kini) ili će birati jeftini kineski, upitne kvalitete. Bez obzira što su te postavke bile vrlo jasne često bi pobjedu odnosio kineski proizvod, uključujući i financijski po Kinu jer bi se prodavao u ogromnim količinama. No, s vremenom ta, po Kinu neugodna, stigma koja se tiče kvalitete počela je blijedjeti.

Kvalitetan proizvod je objektivna pojava. Nemoguće je kvalitetan proizvod obezvrijediti kontra-marketingom. Može se pokušati, ali ne za dugo. Potrošači će u konačnici otkriti što vrijedi, a kada je njihov novac u pitanju u stanju su ići jako daleko i istraživati jako široko kako bi pronašli bolju ponudu, a bolja ponuda se uvijek računa jednostavnom formulom omjera kvalitete i cijene. Kina pak, kao masovni proizvođač koji je desetljećima učio od stranih kompanija koje su dolazile u Kinu kako bi se okoristile njenom jeftinom radnom snagom, stasala je do te mjere da je danas u stanju sama proizvoditi ono što je do nedavno posrednički proizvodila za druge. Ta njena radna snaga koja se broji u stotinama milijuna radnika danas je u stanju proizvoditi visoko kvalitetne proizvode, ali za kineske kompanije, s tipično kineskim konkurentnim cijenama.

Što god pisalo u njenim poveljama, Kina danas definitivno nije komunistička zemlja, barem ne u onom smislu na koji percipiramo komunizam 20. stoljeća, ali nije ni posve kapitalistička zemlja. Kina se zapravo s godinama pretvorila u naizgled savršeni stroj za ekonomsko pokoravanja svijeta i to primarno kroz budno promatranje pristupa drugih. Njeno pak specifično jednopartijsko državno uređenje omogućava domaćim kompanijama puno veće državne subvencije i "poguravanje" nego što zapadna konkurencija može očekivati od svojih matičnih država. Jasno, pritom itekako treba podsjetiti da ni na Zapadu kapitalizam ne egzistira u svom udžbeničkom stanju jer postoje brojne kompanije koje se neslužbeno vode kao "prevelike da bi propale", a ako se nađu u škripcu (recimo banke), država je spremna ulijevati ogromne količine novca poreznih obveznika ne bi li ih zadržala iznad vode.

Poštovani, za nastavak čitanja potrebna je pretplata
Izaberite jednu od ponuđenih opcija:
© 2025 Advance.hr
Podrška i pomoćUvjeti korištenjaKontakt

Koristimo kolačiće za osnovne funkcije weba i analitiku. Možete prihvatiti sve ili odabrati samo nužne. Saznaj više i uredi postavke