Trenutak u kojem su zabljesnula svjetla i pogledi stvarajući modernu umjetnost: Romantičari su čuvali bajkovitu ljepotu, realisti joj našli sve nedostatke, a impresionisti pokazali da revolucija tek počinje

Jedan od velikih, jedan od najvećih, slikara svakako je Edouard Manet. Nemoguće je prelistati bilo kakav popis umjetničkih velikana da njegovo ime ne iskoči bar nekoliko puta. S razlogom, dakako!
Ne samo da je gospodin Manet, francuski slikar koji je živio i stvarao primarno u drugoj polovici 19. stoljeća (1832-1883), bio veliki slikar čije slike i danas često viđamo u bezbroj reprodukcija, bio je i više od toga - bio je važan umjetnički revolucionar koji će nas odvesti iz jedne "dimenzije" u drugu. I to naglo, u vrijeme ionako velikih prevrata. 19. stoljeće u Francuskoj... doba koje je upravo sinonim za revoluciju!
Francuski umjetnici su tijekom 19. stoljeća dosta toga prihvaćali i odbacivali, jer to je bio duh vremena, traganja, situacije... Za početak je odbačen romantizam koji je dominirao u 18. stoljeću.
Romantizam ... ah da, emocije u krupnom planu, idealizacija prirode, sumnjičavost prema znanosti, industrijalizaciji, glorifikacija prošlosti. Kako i ne bi - romantizam 18. stoljeća bila je direktna reakcija na industrijsku revoluciju, na ogromne promjene koje su se tada događale. Znanstveno proučavanje ljudi i prirode, era prosvjetljenja, demistifikacije... I zanimljivo je da je baš umjetnost "povukla kočnicu", zadržala misao i sliku minulih vremena, za dušu, za mase, ali nije moglo potrajati.
Bliži se vrijeme Francuske revolucije iz 1848. Pada monarhija, rađa se (druga) republika. Sve je odjednom tako... stvarno, promjenjivo, u trenutku - realno? Ne čudi stoga da je realizam nastao upravo 1840-ih godina, upravo u vrijeme velikih revolucija (kako u Francuskoj tako i diljem Europe). Realizam je, u najkraćim crtama, jednostavno odbacivao romantizam i percepcije romantične naivnosti. Realizam je odjednom odbacio sve ono što je dominiralo francuskom umjetnošću, ali i književnošću još od početka 19. stoljeća.
Dobro, sam stil slikanja nije bio toliko drugačiji, ali je radikalno drugačiji bio subjekt. Zamislimo to ovako. Romantizam bi prikazao kakvu idiličnu livadu, "kao iz bajke", spokoj, užitak, pustolovinu, gotovo nestvarnu scenu.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.