Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Iranski prosvjedi postaju sve opasniji: Samo tijekom zadnje noći ubijeno je najmanje 9 osoba, među ubijenima je i pripadnik Revolucionarne garde

Anti-vladini prosvjedi u Iranu uzimaju sve veći broj žrtava - naime, prema najnovijim informacijama državne televizije, tijekom samo prethodne noći ubijeno je najmanje 9 osoba, što znači da se ukupan broj mrtvih, otkako su prosvjedi izbili prije šest dana, popeo na 20.

Među ubijenima noćas nalaze se i šest prosvjednika za koje se ističe da su pokušali oteti oružje na prostoru policijske stanice u gradu Qahdarijan. Još dvije osobe su ubijene u gradu Khomeinishahr, a deveta ubijena osoba noćas je pripadnik iranske Revolucionarne garde u gradu Najafabad.

Prema pisanju novinske agencije AFP, do sada je uhićeno najmanje 400 prosvjednika.

Kasno sinoć iranski predsjednik Hassan Rouhani rekao je kako su prosvjedi možda djelomično potaknuti izvana, od strane sila koje žele destabilizaciju Irana.

Imajući u vidu da sve češće stižu informacije o napadima na policijske postaje, izgleda kako se ovi prosvjedi kreću prema jednoj znatnoj žešćoj, potencijalno oružanoj konfrontaciji, što ih čini drugačijima od velikih prosvjeda koji su Iran tresli 2009. godine.

Vezano uz temu:
Analiza eksplozije na samom kraju godine: Što se to događa u Iranu? Zašto je došlo do nagle eskalacije i je li ovo ustanak koji će iz temelja protresti cijeli Bliski istok?

Izvori:

RT

Komentari

(16):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja korisničkog imena bez najave i bez objašnjenja.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.
Sortiranje: | Prikaz:
  1. +3
    korisnik13876
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    06:47 | 3.01.2018.
    "With enough money and weapons you can start a revolution anywhere in the world"
    Tyler Durden
    Prikaži cijeli komentar
  2. +1
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    23:26 | 2.01.2018.
    Istina se ne boji cenzure :P
    Prikaži cijeli komentar
  3. +5
    Sinology
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    20:08 | 2.01.2018.
    @Tomek

    Evo ti minus, da mogu dao bih ti dva!
    Zašto bi se trebalo Jollya maknut sa komentiranja?
    Čovjek piše što misli, da je pravo, njegovi komentari se dotiču teme i nikoga ne dira sa time.
    Niko te ne tjera, da čitaš.
    Ja isto ne čitam preduge komentare, ali ne trebam zato, da dižem neke parole protiv ljudi, kojih ih pišu.
    Prikaži cijeli komentar
  4. +2
    hint
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:20 | 2.01.2018.
    Ma ja da začinim diskusiju ;), dajte već spustite loptu.
    Prikaži cijeli komentar
  5. +2
    Hamza_XXL
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    15:16 | 2.01.2018.
    [email protected] Tudeh je i imao nekih sansi prije 40 g., za ziva SSSR-a, u danasnjem kontekstu jedino mogu osnovati poneku teroristicku celiju.
    Prikaži cijeli komentar
  6. -1
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    15:10 | 2.01.2018.
    @hamza
    Mislim da kuzis da te zezam nekad :)
    Prikaži cijeli komentar
  7. -3
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    15:09 | 2.01.2018.
    @hint
    Zamisli Tudeh pobjedi, commi Iran :D sto se USA retorike tice ne bi se puno promjenilo
    Prikaži cijeli komentar
  8. +2
    hint
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    14:22 | 2.01.2018.
    Ovo postaje naporno. Malo bibera po pilavu, evo vam i proglas Tudeha, da sve strane budu predstavljene.
    tudehpartyiran.org/en/news/3743-statement-of-the-cent...
    Prikaži cijeli komentar
  9. +8
    Hamza_XXL
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:52 | 2.01.2018.
    J.R. Nisam cenzurisao tvoje reporte od jucer, naprosto sam prenio samo svoje - kako sam to i napisao u uvodu. Uostalom nisam valjda zaduzen i za prenosenje tvojih kilometarskih eskapada, kad ih ti ionako repriziziras - a sto ti nisam nabijao na nos.
    Prikaži cijeli komentar
  10. -4
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:18 | 2.01.2018.
    Prikaži cijeli komentar
  11. -4
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:16 | 2.01.2018.
    Ajde da dodam onda sto fali, ljudi nece shvatiti ako je jednostrano.


    JollyRoger
    23:40 | Ponedjeljak - 01. 01. 2018
    @Hamza_XXL
    Da, slazem se, Trump je samo alat, mislim da je i kushner, to su samo lica za javnost, ove prave glavesine rade iza zastora, da kao sto sam napisao, poslovno je nuklearni dogovor neprofitabilan za vojno industrijski kompleks, kao i za konzervativce u Iranu, isto tako ne odgovara ni Izraelu, a ni saudiji, tako da imas jako puno mocnih svjetskih i regionalnih igraca i struja koje su na zajednickoj noti sto se tice tog cilja, a uz to je i narod nezadovoljan, a Rouhanijeva vlada optuzena za korupciju, a ljudi gladni...tako da mozda je ta simfonija unutarnjih i vanjskih struja sa istim ciljem dovela do ove situacije?
    Zapravo sto se sigurnosti regije tice sad bi bilo najbolje kad bi trenutni rezim u Iranu uspio ovo prebroditi, jer bi alternativa znacila povecavanje tenzija u vec opasnoj regiji, a znam da to ne odgovara eliti koji zive od ratne retorike u svim tim rezimima, ali je bolje za obicnog malog covjeka, bar ako bi gledali sto je trenutno manje zlo, morao bi reci manje stete je da Rouhani ostane na vlasti nego da ga Konzervativci uspiju maknuti, a ako bi se potpuno svrgnuo Iranski rezim (sto je po meni iznimno nevjerovatno i nadati se tome) to bi tek bio ulazak u neistrazene vode i kaos...



    JollyRoger
    23:26 | Ponedjeljak - 01. 01. 2018
    Mislim sto se uopce dogodilo u Svicarskoj sa tim nuklearnim dogovorom i zasto
    Mislim sto se uopce dogodilo u Svicarskoj sa tim nuklearnim dogovorom i zasto je to bitno svima?
    Podizanje sankcija Iranu sto je ogromna stvar, preko 100 milijardi dolara godisnje i povrat Irana u svjetsku ekonomiju od Irana se jako malo trazilo, to je bar bio plan tada.
    Glavni cilj sluzbeno je smanjiti vrijeme u kojem bi Iran teoretski mogao doci do nuklearnog oruzja i tako pokrenuti utrku nuklearnog naoruzanja u regiji gdje bi SA, Egipat i Turska svi krenuli u svoje naoruzavanje.
    Ukratko su se dogovorili da ce to postici tako da ce obogacivanje ograniciti samo u Nataz postrojenju, da ce se moci koristiti samo centrifuge prve generacije, da ce se planinska bunker elektrana u Fordovu prekrojiti u centar za istrazivanje fizike, smanjiti kolicina Urana i reaktor teske vode u Araku ce se redizajnirati, no gdje je kljuc svemu ovome i zasto danas Trump i ostali kukaju na ovaj deal, nije zbog toga, ali to im sluzi, dakle ovo ce sve nadzirati inspekcije IAEA (internacionalna atomska agencija), no sve ove tocke su samo u dobroj volji Irana, nema alata da se prisile i ako bi Teheran htio varati, nista ih ne sprijecava, zapravo je Teheran vec par puta falsificirao dokumente i papire i prije u povijesti, sama lokacija u Natazu i Fordovu uopce nisu bile poznate i Iran ih je negirao dok nisu bili suoceni sa gomilom dokaza od strane CIA i Mossada. Ukratko nema disciplinarnog mehanizma koji bi prisilio Iran na ijednu od ovih tocki, a sankcije koje je tad Obama spominjao u najbolju ruku je mogao sprovesti ako bi blokirao uvoz benzina u Iran (da, Iranu fali benzin iako su puni sirove nafte), sve druge sankcije su potpune nebitne, a ovaj plan bi morao ukljuciti Rusiju i Kinu da sudjeluju, a to tesko, prvo jer je i Rusija pod sankcijama, a drugo jer je Iran najvise benzina uvozi iz Kine, a tesko da bi Kinezi zbog USA-a prekinuli tu unosnu trgovinu. Ostala bi jedino vojna intervencija kao odgovor, a to isto mozemo otpisati. Unutar USA-a kao sto sam spomenuo struje elita su podjeljene po ovom pitanju, tj neokonzervativci se protive ovom planu, a u Iranu isto tako i tvrdolinijasi. No zasto se protive? Nije sve naivna prica o good guy bad guys sto se nama servira, ne, postoje poslovni interesi sa obje strane, sto se Washingtona tice, vojno industrijski kompleks ima odlicne ugovore prodaje konvencionalnog naoruzanja u regiji usljed sukoba SA i Irana i ne zele da se to zaustavi, slicni poslovni interesi postoje i u Teheranu, zbog godina sankcija mnogi u Iranskoj eliti i vladinim krugovima su zaradili velika bogatstva tako sto su kreirali monopole u drzavnim tvrtkama, ovo posebno vrijedi za revolucionarnu gardu, ocito bi ovim Iranskim oligarsima povrat Irana na globalnu ekonomiju znacio potpuni raspad sistema u tom konkurentnom okruzenju, a posto Revolucionarna garda kontrolira mnoge djelove unutar strukture samog nuklearnog naoruzavnja moguce je ocekivati da ce uraditi sto god je potrebno da odrze svoje interese. Tako da ne fali opozicije trenutnom stanju i u USA-u, a i u Iranu.
    Postoje i trece strane u regiji, pogotovo Benji iz Izraela, on zbog svojh internih politickih ciljeva mora imati retoriku opasnog Irana, to su mu politicki bodovi, a sve vise su mu potrebni, sad su nedavno prosvjedi bili, sto se same sigurnosti tice, ne toliko, Izrael nije ugrozen, niti se osjeca ugrozen od strane Irana, ali svakako koristi retoriku da jest, to mnogi izraelski strucnjaci govore u svojim analizama, ali strah kreira dobru populisticku podrsku, a to je Benjiju jako potrebno. Saudijskoj arabiji isto ne odgovara trenutno stanje sa umjerenima i dogovorom koji je Obama napravio, njima je u interesu razrusiti svaku suradnju USA-a i Irana i da u Iranu bude sto ekstremnija frakcija kako bi povukli USA na svoju stranu 100%.
    No zasto je USA pod Obamom uopce sprovelo ove planove, koji najvise pogodoju trenutnom Iranskom rezimu tj umjerenima sa Rouhanijem na celu?
    Pa plan je bio da ce najbolji nacin da se rijesi Iranski problem na bliskom istoku tako da se pomogne umjerena struja iznutra, jer bi tvrdolinijasi samo jos vise destabilizirali regiju, sto bi skodilo USA interesima.
    No dolaskom Trumpa na vlast taj kurs se mozda promjenio.

    Prikaži cijeli komentar
  12. -2
    JollyRoger
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:14 | 2.01.2018.
    Hamza sto si moje komentare cenzurirao u reportu :D
    Prikaži cijeli komentar
  13. +7
    Hamza_XXL
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    12:05 | 2.01.2018.
    Sinoć do kasno smo polemisali o ovoj temi, za one koji nisu pratili mogu ključne detalje ovdje pročitati u komadu:
    [email protected] Tvoja teza donekle ima smisla. Ruhanijevi reformisti su dobili izvrsnu vlast, onda su im Reisijevi konzervantivci fakturisali sve ekonomske probleme.
    Naime, pomno prateci predizborne debate 6 predsjednickih kandidata (3 reformista i 3 konzervativaca) uocio sam kljicnu razliku po pitanju ekonomije u slj.:
    Konzervativci su zalagali za nastavak tzv. "Jaraneha- novcanih subvencija" svim stanovncima,osobito onim siromasnijim, u iznosu od cca 65 EUR-a po stanovniku, duplo vise od onih iz vremena Ahmeda Nedzada. Docim su reformiristi bili za ukidanje "jaraneha", jer po njima, to strasno opterecuje budzet i umanjuje poduzetnicke aktivnosti nacije.
    Reformisti su pobijedili, i mislim da su svojom politikom isli na ruku bogatijem sloju stanonivnistva, osobito sloju privatnih poduzetnika. To bi sigurno polucilo dobre rezultate da su se dogodile investicije za ponudjenih 600 milijardi $ projekata. Ali, izbor Trampa i ponovna sveopca antiiranska mobilizacija onemugucili su investicije osim u manjem procentu (Italija i Francuska...).
    Tu je pokusao konzervativac Reisi da poentira govoreci narodu: Eto vidite koga ste izabrali, a ja sam upravo htio da zastitim siromasni dio stanovnistva! I mozda nimalo nije slucajno da su protesti upravo krenuli iz glavnih konzervativnih baza Mashada i Koma.
    A onda se desava obrat: Najednom se pocetne cisto socijalne demonstracije pretvaraju u politicke u kojima se prakticno trazi rusenje postojece vlasti.
    Kako je ovo bilo moguce! To je moguce i logicno obzirom na ogromnu oslonjenost Iranaca na drustvene mreze (obzirom na kontrolu drzavnih medija od strane konzervativaca). Samo jedan podatak: Prije cca godinu dana, bio sam tada u Teheranu, Tv BBC je na perzijskom j. organizovao finalno takmicenje pjevaca perzijskog porijekla u Londonu. Za pjevaca pobjednika je tu noc glasalo preko milion glasaca iznutra iz samog Irana. Sta ovo govori? Ovo govori i o velikom protoku informacija s druge strane od placenih propagandista prema iranskoj populaciji - osobito mladima. Kad su poceli prvi protesti upravo su ti emigrantski placeni servisi dodali gas do daske i poceli su, preko aktivista na terenu, davati konkretna upustva kako i gdje izvoditi demonstracije. Naravno, pri tome su svojim mladim klijentima na terenu ulijevali cesto nerealan optimizam da krenu po uzoru na Ukrajinu osvajati policijske postaje i kasarne te da tako mogu preuzeti vlast.
    Naravno da su rusilacke demonstracije preko noci ponovo ujedinile reformiste i konzervativce u smislu poduzimanja adekvatnih mjera u zaustavljanju istih. I to zaista za njih nece biti nikakv problem.
    No,sada se postavlja pitanje kakve ce reperkusije ove demonstracije imati na odnose medju glavnim politickim akterima. U pocetku je Ruhani izgledao kao gubitnik, no kada su zahtjevi demonstranata presli iz sfere socijale u sferu gradjanskih prava - Ruhani je elegantno prebacio lopticu na teren konzervativaca, kazujuci: Ja bi vam to rado udovoljio, ali ta sfera nije pod mojom nadleznosti - to je na drugoj adresi.
    Sve u svemu, kad se uskoro dim i prasina razidju sa teheranskih ulica, Ruhani ce malo relaksanije prodisati. Naime, ovoga puta konzervativci shvataju da brana zvana Ruhani, u nekom eventualnom sljedecem izlijevanju bujice demonstranata teško da će moci podnijeti pritisak - i pitanje je sta tada stvarno moze dogoditi - te vec pokazuju znake popustanja. Policija od sada npr. nece zatvarati zenske zbog neprikladne odjece (davat će mi samo moralna upustva). Drzavni mediji ce sigurno biti fleksibiniji glede drugacijih misljenja. Filmasi ce dobiti vise slobode...No, i Ruhani ce imati vaznu zadacu da smanji korupciju u vladinim ustanovama i da se ponasa malo socijalistickije. Uprotivnom ce izvana instruirane drustvene mreze prilicno lahko ponovo mobilisati mnoge mlade na ulicu.

    [email protected] Ovo sa Iranom je kao i sa svakim od nas. Nikome od nas vanjski sotona (sejtan) nema pristupa sve dok ga ne prizove nasa pokvarena dusa iznutra. Neki Iranci unutra su zabrljali i prakticno omogucili konekciju zlim vanjskim silama olicenim u CIA-i, MOSADU...da se uinvolviraju unutra. Srecom unutrasnje snage unutar Irana su mnogo jace i ovo trebaju shvatiti kao jak udar virusa koji su izazvali gripu. No, ako oni koji cine tkivo Irana ne budu vidili racuna o jacanju imuniteta cijelog organizma onda je moguce da u dogledno vrijeme dodje do jacih bolesti koje organizam nece moci podnijeti.

    J.R. Ne mislim da u Trampovoj politici spram Irana ima neke konzistentnosti. Kao prvo, to su mnogi analiticari isticali - zbog brojnih promjena vaznih faca u adminstracji BK - nije ni moglo doci do nekog sistemskog pristupa Trampovog tima ne samo po pitanju Irana, nego i BI u cjelini pa i sire. Tu politiku prema Iranu preko koljena su prelomili Tramp i Kushner. Oni su odlucili da Nuklearni sporazum sa Iranom treba dokinuti - i tacka! To je tako iako je npr. Tilerson bio za ocuvanje Sporazuma i za inace meksi pristup Iranu. Dakle, u Trampovom pristupu nema nikakve sofisticiranosti ni visoke politike. Njegovu politiku naprosto odredjuje jedno kviz pitanje: Da li ce sa ovim potezom biti zadovoljan Mr. Netanjahu ili ne? Ista Trampova logika je vazila i po pitanju sudbine Jerusalema, kada su za njegovu toliko vaznu odluku celnici State department-a saznali iz medija (i kada im se naravno od toga dizala kosa na glavi).
    Rijecju, Tramp uopce ni ne zna koje frakcije i na kakav nacin vladaju Iranom, on samo zna da tamo vlada neki "zao rezim", protiv koga se treba boriti svim sredstvima.

    Sto se tice aktuelnih nuklearnih postrojenja, nad njima cvrsto bdiju duznosnici IAEA, i za vrijeme Ruhanijeve vlade nikada nisu imali nijjednu primjedbu. Toga se drze i svih 5 clanica tzv. Kontakt grupe (osim USA). Većina objektivnih eksperata smatra da Iranu iz ove faze do nuklearke treba bar 10 godina.
    Prikaži cijeli komentar
  14. +22
    Arkaj
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    10:12 | 2.01.2018.
    Prosvjedi mogu bit opravdani ali i izvana potaknuti te iskorišteni od neprijateljskih grupa i stranih agenata za pokušaj potkopavanja vlasti. Napadi na policijske stanice i vojne objekte ne mogu bit djelo prosvjednika već ljudi koji su spremni ubiti policajce i vojnike a to je posve druga kategorija. Obzirom na rivalstvo između Teherana i Rijada ako stvari promatramo kroz te očale sve što prosvjednici mogu predbaciti vladi stotinu puta je opravdanije u Saudijskoj Arabiji. Nadam se da će se stvari smiriti uz što je moguće manji gubitak života i da će iranske vlasti znat razlikovat pobunjenu i povodljivu mladost od državnih neprijatelja spremnih da pucaju na policiju, vojsku ali i prosvjednike po Majdanskom scenariju. Ako ove zadnje uspiju uhvatit trebalo bi im javno sudit s naglaskom na otkrivanje nalogodavaca koji pretpostavljam nisu prevelika nepoznanica za čitatelje ovog portala...
    Prikaži cijeli komentar
  15. +17
    josic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:50 | 2.01.2018.
    Teško je ovdje išta predvidjeti osim da CIA i Mossad imaju prste u svemu ovome,kao i zapadne sankcije koje su na snazi!Uglavnom,ovo je oružana pobuna protiv iranske vlasti,prosvjedi ovako ne izgledaju!
    Prikaži cijeli komentar
  16. +8
    marjo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:44 | 2.01.2018.
    ://www.almasdarnews.com/article/us-approves-israels-wish-kill-top-iranian-commander-kuwaiti-sources/
    Prikaži cijeli komentar
  17. +13
    gamoc
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:25 | 2.01.2018.
    Vlast u Iranu očigledno drži da iza prosvjeda stoje šijitski tvrdolinijaši. No brzo se stvar otrgla kontroli. Jer najprije su isticani konzervativni zahtjevi, da bi onda tome bili pridruženi klasični socijalni zahtjevi....

    Prosvjedi su sve više usmjereni protiv religijskog establišmenta zemlje i materijalnih privilegija šijitskih prvaka. „Ljudi se mole, a vjerske vođe se ponašaju kao bogovi", jedna je od parola.
    Prosvijedi možda imaju podršku izvana no to je sekundarna stvar, očito je da su problemi dublji i da se radi o unutarnjoj politici.
    Prikaži cijeli komentar
  18. +12
    Bojke
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:14 | 2.01.2018.
    Teško provedivo. U roku nekoliko dana IRCG će zavesti red. I od neke veće implikacije prosvjeda neće biti ništa.
    Iranski konzervativci će za prosvjede okriviti SAD,Izrael i Saudijsku Arabiju. U čemunipak ima istine u određenoj meri.
    Na žalost prije navedenih Arapsko proljeće u iranskoj varijanti ovdje neće proći.
    Irancibsu indoeuropski narod a ne Arapi pa samim tim.imaju i drugačiji mentalni sklop.
    Za očekivati je da će Hezbolah i proiranske skupine sada napraviti nešto zvučno u Siriji a također i u Iraku.
    Za očekivati je da će Huti ispaliti još nekoliko balističkih raketa na saudijske ciljeve. Vjerovatno blože granici nego Rijadu.
    Sve u svemu nakon ovih prosvjeda određene političke struje ubIranu će još više konsolidirati svoju moć.
    Ali ipak će vlast vjerovatno intervenirati istabilizirati cijene hrane i životnih namirnica te "adresirati" nezafovoljstvo naroda.
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.