X
VELIKA AKCIJA: Od ljeta do ljeta - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Slažem se s uvjetima korištenja

23.9.1846 - i pronađen je veličanstven, ogroman i hladan Neptun: Fascinantna priča o otkriću "drugog plavog planeta", jedinog za kojeg se znalo da postoji i prije nego je napokon ugledan - izbliza smo ga vidjeli samo jednom, ali planira se povratak

PIŠE:
Objavljeno:

Otkriti novi planet velika je stvar, ali otkriti ga znajući unaprijed da mora biti otkriven nešto je sasvim unikatno. Upravo to je priča o otkriću Neptunu, jednom od planeta našeg Sunčevog sustava, zadnjeg u "nizu" (ako se ne računa Pluton).

Francuski astronom i matematičar, Urbain Le Verrier, matematički je predvidio postojanje planeta Neptuna, a u noći između 23. i 24. rujna 1846. godine, koristeći se tom njegovom kalkulacijom, na noćnom nebu isti je ugledao njemački astronom Johann Gottfried Galle.

Bilo je to uistinu senzacionalno otkriće, ne samo za astronomiju već i za znanost 19. stoljeća uopće. Bila je to i velika potvrda Newtonove gravitacijske teorije.

Urbain Le VerrierDakle, kako je otkriven Neptun i zašto su bili tako uvjereni da će ga otkriti? Naime, do te godine predzadnji planet u našem Sunčevom sustavu, Uran (kojeg je otkrio britanski astronom William Herschel još 1781. godine), napravio je već gotovo cijelu orbitu otkako je otkriven u drugog polovici 18. stoljeća. Naime, za razliku od jedne pune orbite našeg planeta Zemlje, odnosno jednog obilaska oko Sunca, obilaska koji traje 1 godinu (365 dana), Uranu pak treba nešto više od 84 godine.

Drugim riječima, astronomi su "pratili" Uran kroz gotovo cijelo njegovo jedno putovanje oko Sunca i pritom su uočili neke "nepravilnosti". Te nepravilnosti nije se moglo objasniti zakonom o univerzalnoj gravitaciji pa je stoga bilo potrebno predstaviti neke nove teorije. Najsnažnija teorija bila je ova - očigledno iza Urana postoji još neki planet koji direktno utječe svojom gravitacijom na njega, odnosno "remeti" mu putovanje oko Sunca. Sada kreće zanimljiv dio... izračunati gdje bi se taj misteriozni novi planet mogao nalaziti! U kalkulaciju su se neovisno jedan od drugog upustili već spomenuti francuski astronom Urbain Le Verrier te britanski astronom John Couch Adams.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:

1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!

Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.