Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

U borbi za istinu: Kako je YouTube nehotice stvorio veliku slobodu govora koju sada nastoji ugušiti

PIŠE:
Objavljeno:

Francuski predsjednik Emmanuel Macron je za vrijeme novinske konferencije s Putinom u Parizu poručio kako su ruski državni mediji, RT i Sputnik, zapravo propaganda te kako zbog toga ne zaslužuju akreditacije.

Stvari, dakako, treba staviti u kontekst. RT i Sputnik jesu propagandni mediji, no ništa više od sličnih državnih kanala kao što su primjerice britanski BBC ili američki VOA. Svaka država ima i svoju propagandu, no, to ne znači da njihovi državni mediji koji su osnovani s tim ciljem ne mogu biti dobar izvor informacija. Upravo zbog politike Kremlja će ruski RT objaviti ono što će mediji na Zapadu prešutjeti. Dakako, vrijedi i obrnuto. Na publici je, a još više na onima koji profesionalno analiziraju i prenose te informacije, da detektiraju što je uistinu propaganda, a što legitimna informacija.

Za što realniju sliku svijeta u kojem živimo nužno je imati medijski diverzitet, po mogućnosti što je moguće veći. Svijet u kojem bi primarni, ili čak jedini, izvori informacija bili ruski RT ili po propagandi još znatno žešći Sputnik, bio bi svijet jednostrane informacije, medijskog mraka na tragu najgorih Orwellovih predviđanja.

Naravno, iz toga se nekako sam od sebe nameće opis svijeta u nedavnom periodu kada su zapravo jedini izvori bili oni iz Zapadnih centara. Iz te perspektive svi oni željni raznovrsnije informacije, a samim time i potencijalno točnije, mogu svakako biti zadovoljni. Medijski diverzitet je zahvaljujući Internetu doživio pravu malu renesansu.

Državni, ili propagandni, mediji još uvijek su vodeći krojitelji informacijskog prostora zbog činjenice da raspolažu s daleko najvećim budžetima. Za svoju egzistenciju se ne moraju brinuti jer odrađuju posao vladajuće politike koja je svjesna da su im mediji od esencijalne važnosti. No, u isto vrijeme imamo niz nezavisnih ili nezavisnijih medija koji se probijaju na tom tržištu i pronalaze put do publike.

Jedan vrlo zanimljiv primjer je internetski gigant YouTube na kojem su stasali brojni politički kanali kojima je istina doslovno postala poslovni model - jer su svjesni da će publika prepoznati autentičnost.

Dakako, tih angažiranih kanala imamo iz gotovo svih političkih pravaca, od krajnje konzervativnih do radikalno ljevičarskih, no jedna progresivna ljevica - ono što bi ona uistinu trebala biti, a ne ono što se time često danas naziva - možda ima i najveći uspjeh.

Dobar primjer ljevičarskog medija je kanal Secular Talk kojeg vodi mladi Kyle Kulinski (rođen 1988.). Riječ je o kanalu koji jest dio šire pomalo kontroverzne TYT mreže, ali ima nezavisnu uređivačku politiku.

S donekle konzervativnijeg aspekta imamo Davea Rubina, koji je također potekao s TYT mreže, ali se odlučio potpuno odvojiti te krenuti sam, a danas vodi uspješan kanal The Rubin Report na kojem redovno ugošćuje zanimljive sugovornike koji imaju što reći o današnjim ključnim temama.

Dakako, na YouTubeu se može pronaći bezbroj drugih manjih i većih kanala koji se bave politikom, od vrlo profesionalnih kao što je The Real News Network iz američkog grada Baltimorea, do krajnje kontroverznih kao što je Infowars kojeg vodi notorni Alex Jones.

No, svi ovi kanali imaju nešto zajedničko - poslovni model. Naime, svi se, barem djelomično, a često i u potpunosti, financiraju od oglašavanja, odnosno od reklama koje YouTube prikazuje prije, za vrijeme i nakon njihovih video izvještaja. Sistem je već dobro poznat i vrlo jednostavan - kada objavite video snimku na YT-u (ako sudjelujete u njihovom programu) uz nju će se prikazivati oglasi, razni oglasi, od lokalnih do međunarodnih brendova. Algoritam prema kojem se oglasi prikazuju je kompleksan, no cilj mu je izbaciti oglase za koje procjenjuje da bi baš Vas najviše zanimali (te procjene izračunava na temelju Vaše lokacije, povijesti dosadašnjeg surfanja itd.).

Na svaki oglas na koji se klikne, autor video snimke dobiti će postotak profita. Naravno, YouTube (odnosno Google, koji je vlasnik YouTubea) zadržat će lavovski dio dok autoru ostaje nešto sitno. Ipak, ako imate milijune korisnika koji prate sadržaj kojeg objavljujete, može se skupiti taman dovoljno da u miru vodite svoj posao (oni koji su ostvarili bogatstva na YouTubeu su ipak iznimka, a nikako pravilo).

To je sve funkcioniralo, do nedavno. Nekima se profit na dnevnoj razini smanjio 5 puta, 10 puta, ili je potpuno nestao. Što se dogodilo? YouTube je počeo filtrirati kanale koji se bave "osjetljivom tematikom", usmjeravajući oglašivače isključivo prema kanalima koji su, nazovimo to tako, "family friendly" (prikladni samo za obitelji, odnosno lišeni bilo kakve kontroverze ili ekscesa).

Sve je krenulo nedavno kada su se u medijima pojavile šokantne naslovnice o tome kako se oglasi vrte i na nekim neo-nacističkim kanalima na YouTubeu. To je moguće, jer oglasi se vrte gotovo svugdje, bez obzira na sadržaj, no upravo to je i omogućilo ovu eksploziju slobode govora kojoj smo do nedavno svjedočili na YouTubeu.

Zašto su se te naslovnice pojavile? Jasno je - veliki mediji, tzv. mainstream, preplašio se konkurencije koju im novi nezavisni mediji, mahom na YT-u, predstavljaju, i na ovaj način su ih odlučili ušutkati.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.