Toksični oblak u saveznoj državi Ohio: Je li ovo američki Černobil? O željezničkoj nesreći s opasnim kemijskim teretom i mogućem namjernom žrtvovanju cijelog grada za pohlepne korporativne interese
![](/ad/2018/assets/tekstSlike/1mvgw1676657606_f.jpg)
Početkom ovog mjeseca, 3. veljače, u otprilike 9 sati navečer, vlak je iskočio iz tračnica. Lokacija - istočni dio američke savezne države Ohio, kod malog gradića East Palestine (populacija oko 5000 stanovnika). Više od 50 vagona je iskočilo iz tračnica... Scena je kaotična, ali to je tek početak priče. Jer kao i većinu dana na ovoj dionici puta vlakovi prevoze opasan toksični otpad. Najmanje 20 od prevrnutih vagona sadržavalo je opasne kemikalije, a njih 5 izuzetno otrovan vinil-klorid (kancerogena tvar koja se koristi u proizvodnji plastike).
Vlak je napustio terminal u St. Louisu ranije tog dana, a odredište mu je bio veliki željeznički terminal Conway koji se nalazi kojih 30-ak kilometara sjeverozapadno od Pittsburgha u saveznoj državi Pennsylvania.
Toksični vlak inače "uredno" prolazi pokraj gradova, naselja, kroz polja obradive zemlje, pokraj škola, parkova... Ova pak željeznička nesreća s teretnim vlakom već je 14. ove godine u SAD-u što zapravo i nije loše, statistički gledano, ali svakako jest loša vijest po stanovnike gradića East Palestine kao i za one koji žive nizvodno ili niz vjetar od lokacije nesreće...
Dva dana nakon nesreće Nacionalni odbor za sigurnost prometa objavio je, na temelju preliminirane istrage, da se nesreća vjerojatno dogodila zbog osovine na jednom od vagona. Ista je iskrila skoro pa 30 kilometara prije East Palestine. No, i to je tek početak problema. Naime, unatoč činjenici da je vlak prevozio najmanje 5 toksičnih kemikalija (već spomenuti vinil klorid, zatim etilen glikol monobutil eter, butil akrilat, etilheksil akrilat i izobutilen), sam vlak uopće nije bio kategoriziran kao "vrlo opasan". Zapravo prve osobe koje su stigle na lokaciju nesreće uopće nisu znale s čime imaju posla... jer kako i bi kad većina kemikalija nisu bile navedene u manifestu vlaka?
Nadalje, vlak nije imao elektronski kontrolirane pneumatske kočnice. Stručnjaci tvrde da je prisutnost istih mogla spriječiti, ili barem ublažiti ovakvu nesreću. Obamina administracija naredila je da ovakve kočnice mora imati svaki vlak koji prevozi opasne supstance. Očekivano, privatne željezničke kompanije koje prevoze teret žestoko su se bunile protiv te odluke, a kompanija Norfolk Southern - o čijem vlaku sad i govorimo - bunila se možda i najžešće! Kasnije su našli istomišljenika u Trumpovoj administraciji koja je ukinula sigurnosnu regulaciju već u prvoj godini Trumpovog mandata.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.