Iako su šijiti manjina u islamu i nastanjuju dijelove cijelog Bliskog istoka i indijskog potkontinenta, čine većinu u Iraku, Iranu i Libanonu. Šijitske škole i vjerska središta ponajviše se nalaze u Iraku i Iranu, a dva religijska uporišta u iračkom gradu Nadžafu i iranskom gradu Komu pružaju uvid u dinamiku modernog šijizma.
Autor ovih redaka je tako posjetio Kom, koji se nalazi u središtu Irana, 125 kilometara južno od glavnog grada Teherana. Kom se smatra svetim gradom u šijizmu jer je mjesto počivališta Fatime Masume, sestre Imama Reze, jednog od dvanaest imama šijizma.
Kom je središte vjerskih studija i hodočašća, otkuda se šalju propovjednici i voditelji molitvi u šijitske zajednice diljem svijeta. Općenito se smatra otvorenim, raznolikim i tradicionalnim gradom, ali studenti iz Koma su više politički motivirani i angažirani od onih u Nadžafu.
Teorija vladavine islamskog pravnika (velajat-e fakih) ima svoje korijene upravo u Komu, gdje je živio i radio ajatolah Homeini. Danas je grad posve okrenut vjerskim studijima, a za razliku od drugih iranskih gradova, ovdje sve vrvi od turbana i abe, dajući time jedinstven izgled grada kojega se naziva vjerskom prijestolnicom Irana.
Molitva u Hramu Fateme Masume S devetnaest godina tada mladi Ruholah Homeini preselio se u Arak, gdje je bio polaznik lokalne medrese pod mentorstvom poznatog i utjecajnog šijitskog učenjaka ajatolaha Abdulkarima Haerija Jazdija. Haeri je učenik slavnog klerika Širazija, koji je imao veliku ulogu u duhovnom pokretu krajem 19. stoljeća, pa je Homeini imao priliku biti izravno povezan s glavnim iranskim teolozima.
Medresa u Araku bila je među prestižnim školama tog vremena. Ovdje je Homeini pokazao iznimno znanje i razumijevanje vjerskih studija. Kada se Haeri 1922. preselio u Kom, središte iranskog šijizma, Homeini ga je slijedio. U Komu je Haeri osnovao slavnu školu, medresu Fajzije.
Grad Kom na karti Irana
Kom je važan za iranske šijite jer je ovdje počivalište Fateme Masume, sestre imama Reze, čija je grobnica također u Iranu, u svetom gradu Mašhadu. Stoljećima su Iranci kretali na hodočašće (zijarat) u Kom, časteći imamovu sestru, te postepeno gradeći haram oko njezinog mauzoleja. Taj haram je postao središtem šijitske vjerske misli u Iranu. Ovdje je Homeini postao prominentnim učenjakom, uspješnim u raspravama i s velikim znanjem islamskog prava.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.