X
VELIKA AKCIJA: Od proljeća do proljeća - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Prednosti i rizici proširenja Sueskog kanala

PIŠE:
Objavljeno:

Pad cijene nafte ima posljedice za mnogobrojne vidove svjetskog gospodarstva, pa tako i za promet. SeaIntel Maritime Analysis, specijalistička agencija koja pruža tržišne informacije o kretanju teretnih brodova, objavila je krajem veljače da je cijena goriva toliko mala da su brodarske kompanije odlučile preusmjeriti mnoge plovidbene puteve između Azije i američke istočne obale, te između Azije i Europe preko rta Dobre nade umjesto kroz Panamski i Sueski kanal. Brodovi mogu kupiti više goriva i krenuti duljim putem, preko rta Dobre nade, ploveći brže, ali istovremeno i štedeći prosječno 235 tisuća dolara po putovanju. Od listopada prošle godine do veljače ove godine, 115 brodova se u Aziju vraćalo iz sjeverne Europe i istočne obale SAD-a preko obale Južnoafričke republike.

Ova odluka utječe posebno na Sueski kanal. Rijeka Nil je često opisivana kao žila kucavica Egipta, ali je Sueski kanal dobrim dijelom puls egipatskog gospodarstva. Kanal je zapravo glavni izvor čvrstih deviza za Egipat, jer je zemlja morala koristiti strane rezerve, doživjela je pad turističkih posjeta i stalan pad stranih ulaganja. Egipatski premijer Šerif Ismail otvorio je 24. veljače novi kanal istočno od Port Saida. Upravitelj Sueskog kanala admiral Mohab Mamiš naglasio je važnost kanala u omogućavanju prolaska brodova u i iz luke, te samim time i važnost razvojnog projekta područja Sueskog kanala, koji uključuje razvoj šest luka. Veliko proširenje stvorilo je novi kanal koji povezuje Sredozemno i Crveno more, koji je 9,5 kilometara širok te 18 metara dubok. U to proširenje Egipat je uložio 8,5 milijardi dolara. Time je navigacija brodova kroz kanal vremenski smanjena s 18 do 22 sata na 11 sati.

Sueski kanal je najstariji pomorski kanal na svijetu i jedan od najvažnijih izvora novca za egipatsku vladu. Nakon deset godina izgradnje, službeno je otvoren 17. studenog 1869. godine, te je smanjio put od Europe do Južne Azije za oko sedam tisuća kilometara. Dugačak je 193 kilometara, te povezuje Port Said na Sredozemnom moru i Port Tewfik i grad Suez na Crvenom moru. Za razliku od Panamskog kanala, nema sustav dokova i povećavanja razina mora, nego je slobodan protok morske vode. Sueski kanal ima velik nacionalni i strateški značaj za Egipat, jer je to mjesto gdje je Gamel Abdel Naser nacionalizacijom pokazao novu snagu arapskog svijeta.

Novi dodatak kanalu trebao bi pretvoriti Egipat u međunarodno središte trgovine i logistike, te povećati kapacitet prolaska brodova kroz kanal od 49 plovila dnevno 2014. do 97 plovila u 2023. Plan je da se gotovo utrostruči zarada od Sueskog kanala i da dosegne 13,2 milijarde dolara 2023. Neki kritičari projekta ukazuju da je proširenje nepotrebno, jer čak i u vrijeme kada nije bilo krize najviše je prošlo 59 brodova kroz kanal. Egipatski predsjednik Abdel Fatah al-Sisi zahtijevao je da se kanal napravi u jednog godini, umjesto planiranih tri, što je udvostručilo troškove.

U egipatskim medijima se nagađa da li je taj golem novac bačen. Mamiš smatra da je Sueski kanal glavna arterija globalnog trgovačkog prometa te da alternativna ruta ne može umanjiti međunarodni prestiž kanala. Prema njegovim riječima, promet se u Sueskom kanalu povećao za dva posto 2015. u odnosu na godinu ranije. Ukazao je i na smanjeno čekanje, ali SeaIntelovo izvješće naglašava da brodarima vrijeme nije presudno, koliko ušteda u novcu.

Zamjenik ministra trgovine i industrije Andul Nabi Andul Mutalib smatra da je presudno da se razvije područje Sueskog kanala, jer ono može spasiti Egipat od posljedica pada cijene nafte i svjetske trgovačke recesije. Istočni kanal Port Said je glavni korak prema razvojnom projektu područja koje bi trebalo privući najmanje sto milijardi dolara ulaganja. Projekt bi trebao ostvarivati oko dvadeset milijardi dolara profita godišnje, te otvoriti milijun novih radnih mjesta, jer se očekuje osnivanje industrijskih, poljoprivrednih i logističkih klastera. Prihodi koje će vlada dobiti od tih projekata osigurat će Egipat da ne bude pod utjecajem čimbenika koji određuju volatilnost trgovačke aktivnosti u svijetu. Prema mišljenju egipatskih čelnika, uspjeh projekta ne treba samo zasnivati na prometu. Projekt se mora nastaviti jer će pružiti značajne mogućnosti za otvaranje poslova za mlade ljude, osnivanje tvornica, ali i novih naselja.

Doista, 115 brodova koje spominje SeaIntel su samo maleni djelić od 17 tisuća brodova koji su prošli Sueskim kanalom 2015. Ruta preko rta Dobre nade je 12 dana dulja nego ona kroz Sueski kanal. Prema službenim podacima Sueskog kanala, cijena barela nafte se smanjila sa 110 dolara sredinom 2014. na 30 dolara u posljednjem kvartalu 2015. Unatoč tom padu, Sueski kanal je zaradio 401,4 milijuna dolara u veljači 2016., što je povećanje od 5,1 posto u odnosu na isti mjesec 2015., kada je zarađeno 381,9 milijuna dolara. U veljači ove godine kroz kanal je plovilo 1300 brodova, što je povećanje od 6,6 posto u odnosu na 1219 brodova godinu prije. Sveukupno je u veljači 2015. prevezeno 77,7 milijuna tona robe, što je 6,4 posto više od 73 milijuna tona u veljači 2014. Naime, zarada se više ne mjeri prema tome koliko je brodova prošlo kroz kanal, već i koliko robe je prevezeno.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.