X
VELIKA AKCIJA: Od ljeta do ljeta - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Ekonomske teorije

Paradoks izbora: Previše opcija kao izvor stalne životne frustracije i što učiniti po tom pitanju?

Što god odabrali, možda ste mogli bolje, a količina izbora u svim domenama vašeg života neumoljivo se povećava.

PIŠE: Objavljeno:
FOTO: freestocks.org / Pexels

Kada uđemo u supermarket prvo što ćemo uočiti je ogromna količina izbora - ili bismo to prvo uočili da nam je to prvi ulazak u supermarket, ovako je to možda već stvar navike o kojoj ni ne mislimo. Ali izbor je zaista ogroman - pije vam se sok? Kakav? Od čega? Gazirani ili prirodni? U boci, tetrapaku, plastici? Koje boje? Koji brend? Kolika doza? A što ako vam recimo treba pasta za zube, riža, kuhinjski papir, konzerva tune ili pak sapun? Svaki taj artikl suočiti će vas s popriličnim izazovom - koji odabrati?

A kad i odaberete, recimo pastu za zube, kako možete znati da ste odabrali "pravu"? Je li ta baš dobra za vaše zube? Je li možda druga podjednako dobra, ali je po nižoj cijeni? U konačnici - možete li izborom bilo kojeg artikla zapravo biti zadovoljni? Ili ste pak - svjesno ili podsvjesno - frustrirani činjenicom da su pred vas stavljeni svi ti izbori za koje se ne može znati koji je najbolji?

Ovdje govorimo o tzv. paradoksu izbora. Zašto paradoksu? Ne bi li se ovo jednostavno moglo nazvati "problemom izbora"? Ne, paradoks bolje odgovara jer to i jest paradoks - većina nas želi imati izbora, po pitanju svega, ne samo što ćemo kupiti u supermarketu. Želimo mogućnost biranja posla, bračnog partnera, fakulteta koji ćemo upisati... i da, na kraju i konkretnog proizvoda kojeg ćemo kupiti u dućanu. Želimo izbor, ali nas taj izbor itekako frustrira, troši nam vrijeme (često i novac) i čini nas generalno nezadovoljnima.

Paradoks izbora je potvrđen kroz brojne studije i opservacije koje pokazuju da ljudi generalno negativno reagiraju na prevelik broj izbora. Primjerice, napravljena je studija koja, moglo bi se reći, predstavlja "paradoks u paradoksu". Naime, posjetiocima jednog prodajnog centra u blizini ulaza predstavljena je ponuda džemova. U prvom slučaju na stolu je bilo izloženo 6 vrsta džemova, u drugom 24 vrste. Kupci su veće "zanimanje" pokazali prema većem izboru. No, kada je riječ o konkretnoj kupnji pokazalo se da je šansa da će kupac nešto kupiti iz ponude čak 10 puta veća kad je izbor bio manji.

Ovaj paradoks, koji zapravo potvrđuje da ljudi teško donose odluke, prvi je imenovao i definirao u svojoj knjizi "Paradoks izbora - zašto je više manje" psiholog Barry Schwartz 2004. godine. Ista je imala popriličan utjecaj, svakako i na evoluciji (nekih) supermarketa. Primjerice, britanski gigant Tesco odlučio je svoju ukupnu ponudu proizvoda smanjiti s 90.000 na 60.000. Nije to nužno bila reakcija na Schwartzovu knjigu, ali jest na sve veće preuzimanje dijela tržišta od strane lanaca kao što su Aldi i Lidl (oba su njemački lanci). Naime, ovi imaju "samo" između 2.000 i 3.000 vrsta proizvoda. Primjerice, Tesco je imao 28 vrsta ketchupa - Aldi samo jednu.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.