X
VELIKA AKCIJA: Od jeseni do jeseni - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Mijenjanje granica koje su crtali Europljani: Da li je Afrika spremna odbaciti kolonijalno naslijeđe?

PIŠE:
Objavljeno:

Kad su 2002. godine Kamerun i Nigerija dogovorili da će riješiti svoje granične sporove, u kojima su obje zemlje dokazivele svoje pravo na naftom bogati poluotok, nisu naglašavali svoje stare kulturološke prisutnosti na toj zemlji, osjećaje stanovnika ili čak svoje vlastite nacionalne interese. U svom slučaju na Međunarodnom sudu pravde donijeli su goleme količine stoljećima stare europske papirologije. Kamerun je nekoć bila njemačka kolonija, dok su Nigerijom vladali Britanci. Godine 1913. dvije europske zemlje raspravile su razgraničenje u Zapadnoj Africi. Kamerun tvrdi da je ovaj dogovor izbacio poluotok Bekassi izvan njegovih granica, a Nigerija kaže isto.

Ovaj slučaj pokazuje koliko su afričke zemlje još vezane uz kolonijalne granice umjesto realnih stanja na terenu. Afričke granice danas su ono što su Europljani crtali u 19. i 20. stoljeću, a ne iznenađuje da pri tome nisu pitali za mišljenje prave Afrikance i stanovnike na terenu. Na većini kontinenata nacionalne granice su se tijekom vremena prilagodile etničkim, lingvističkim i religijskim podjelama. Tako španjolske granice općenito zaokružuju sve govornike španjolskog jezika u Europi. Tajland pokriva one krajeve koji se smatraju tajlandskim, i slično.

Afrika je drugačija, jer njezine nacionalne države nisu utemeljene na osnovi narodne baštine, već budalaštini europskog kolonijalizma. Ali, kako kontinent postaje sve više otvoren demokratskim kretanjima, te nacionalnom samopotvrđivanju, afričko inzistiranje na kolonijalnim granicama dolazi sve više pod pitanje javnosti.

Kad se europski kolonijalizam raspao nakon Drugog svjetskog rata, a Afrikanci preuzeli kontrolu nad vlastitim kontinentom, subsaharski vođe dogovorili su se da će poštivati kolonijalne granice. To nije bilo zbog toga što su granice bile smislene – one su arbitrarne tvorevine kolonijalnih umova i europskih dogovora – već stoga što su novi vladari Afrike donijeli odluku o očuvanju postojećih granica kako bi spriječili sukobe među sobom.

Međutim, mir nije stigao u Afriku. Posebno su šezdesete i sedamdesete bile krvave i pune sukoba. Danas ima manje sukoba, veći je trend pronalaženje mira, demokracije i gospodarskog rasta. Prijetnje destabilizirajućeg rata, državnih udara, i onih koji zamjenjuju državne udare, postaju sve rijeđi. Ali proturječje afričkog sustava opstoji. Vođe su predani održavanju postojećih granica, ali kako vlasti postaju sve više demokratskije, moraju se suočiti s pitanjima koja im narod postavlja i željama koje stanovnici iskazuju.

U Keniji se razvila skupina pod imenom Republikansko vijeće Mombase kao jedan od dvadesetak afričkih separatističkih pokreta. Skupina Mombasa želi da se obalni pojas zemlje odvoji i da se prizna posebno naslijeđe koje je stoljećima građeno na temelju trgovine na Indijskom oceanu. Ističu se etničke, vjerske i lingvističke crte kako bi se dokazala potreba za odcjepljenjem.

Još jedan primjer je Angola. Davne 1575. portugalske obitelji i oko 400 portugalskih vojnika pristalo je na jugozapadne obale Afrike na mjestu gdje je danas glavni grad Luanda. Od tamo su se širili, sve dok jenjavajuća snaga portugalskog carstva nije bila suočena sa snažnijim njemačkim, belgijskim i britanskim zahtjevima. Portugalci su svoja kolonizirana područja stopili u jednu jedinstvenu koloniju i bili sretni svojim draguljem u Africi. Međutim, ljudi koji su živjeli tamo imali su zajedničko samo to što su odgovarali istim portugalskim vlasnicima, a kada je 1961. započeo rat u Angoli postalo je jasno da jedinstvena Angola ima značajnih problema.

Angola je izmišljena nacija, koja bi trebala predstavljati stare i odvojene kulture. Angolci danas imaju barem deset glavnih etničkih skupina koje nemaju mnogo zajedničkog u shvaćanju povijest, pa čak ni interesa u dijeljenju državnosti. Stoga u Angoli postoje dvije secesionističke skupine, što ne znači da će biti i više, unatoč brizi starog kolonijalnog gospodara u Lisabonu da smiri situaciju.

Da predindustrijski portugalski vladari nisu nastojali da samo grabe brzo teritorij, onda bi sedam milijuna pripadnika naroda Kikongo mogli danas imati vlastitu državu. Umjesto toga, razdvojeni su između tri različite zemlje, uključujući Angolu, i svugdje su manjina. Separatistička skupina Bundu dia Kongo, koja djeluje širom ove regije, također želi ostvariti svoju državnost na temeljima starog predkolonijalnog kraljevstva Kongo te istovremeno dati narodu Kikongo državu.

Nema dovoljno snažnog razloga da se vjeruje kako bi Bundia dia Kongo i Republikansko vijeće Mombase mogli ostvariti nezavisne države. To se nije moglo dogoditi ni za nigerijsku Igbo etničku skupinu koja je pokušala u šezdesetima stvoriti vlastitu državu. Njihovi pokreti su preslabi, a države koje izazivaju prejake. Ali, slučaj raspodjele Sudana na dvije države 2011. pokazuje da se mogu pronaći fleksibilnosti u odbacivanju održavanja kolonijalnih afričkih granica. Sudan je ekstremni slučaj, naravno. Unutar granice Sudana našle su se dvije suprotstavljene etničke i vjerske skupine u kojima je došlo do pogubnog sukoba. Na temelju međunarodnog pritiska nastale su dvije države, Sudan i Južni Sudan. Sličnu situaciju imala je i Etiopija. Nakon brutalnog rata za nezavisnost i građanskog rata od 1961. do 1991. posljedica talijanske kolonijalne enklave se završila razdvajanjem na Etiopiju i Eritreju.

Stvaranje Južnog Sudana izaziva uobičajen narativ o Africi i daje alternativno shvaćanje današnje afričke politike. Dugo vremena se smatralo da je političko nasilje u Africi tragedija i da stranci moraju pokušati smanjiti nasilje bez obzira na cijenu realizacije legitimnih političkih aspiracija Afrikanaca. Ovo mišljenje također smatra da su Afrikanci i njihovi preci stoljećima poznavali samo feudalnu dominaciju, kolonijalno iskorištavanje od strane Europljana, i napokon nasilje od strane vlastitih elita. Ovi Afrikanci su naslijedili granice i administraciju kolonijalnih afričkih država.

Kao posljedica takvog razmišljanja razvila se teza da bi nove države, kao što je Južni Sudan, teško mogle preživjeti u novim okolnostima, posebice ako se radi o zemlji koja nema pristup otvorenom moru. Takvo mišljenje briljatno opovrgava profesor afričke politike na Claremont Collegeu Pierre Engelbert koji je u svojim akademskim projektima dokazao da je nevoljkost da se afričke nacionalne države smanje u svojim veličinama i da se dopusti stvaranje nacionalnih država na temelju etničkih i vjerskih posebnosti, zapravo doprinijela manjku razvoja afričkih zemalja!

Ideja da je loše što Afrika ima malo secesionističkih pokreta zvuči kao uvreda zdravom mozgu, ali je truizam afričke politike da tradicionalne granice, one prije kolonijalnog doba, imaju svog temeljnog smisla i dalje žive u glavama afričkih stanovnika. S druge strane, kult nacionalnih kolonijalnih granica osnova su ne samo diplomacije među afričkim državama, već i programa pomoći stranih vlada i multinacionalnih nevladinih organizacija. To je posebice istinito za SAD i europske zemlje, koje troše milijarde dolara da pomognu propalim državama kao što je Kongo. Ako bi se dopustilo da se ovakve države reformiraju u manje države, to bi moglo smanjiti sukob, povećati ekonomski rast i potraživati manje novaca u stranoj pomoći.

Slučaj Južnog Sudana je pomalo drugačiji, jer se stvorila nova nacionalna država koja nije postojala kao takva ni u kolonijalnom niti u predkolonijalnom dobu. Geografski je povezan uz Sudan i Ugandu, koji služe kao prirodni trgovački partneri. Fokus na Južni Sudan toliko je bio jak u počecima njegove nezavisnosti da su se dva sukobljena mišljenja oko afričkih granica sve više isticala. Dok su neki nazivali Južni Sudan pred-propalom državom, drugi su dokazivali da su afričke zemlje prevelike i da bi u nekim strateškim slučajevima bilo bolje da se razdvoje.

Ovaj primjer ima sličnosti u nekim drugi zemljama. U Nigeriji ili Demokratskoj republici Kongo suprotstavljene etničke, vjerske i kulturne skupine se međusobno bore za vlast i resurse, ponekad ostvarujući zabrinjavajuće sukobe, razaranja i žrtve. U slučajevima kada su plemenski identiteti jaki, a nacionalni slabi, nacionalna suradnja je težak posao. Nije slučajno tako. Nacionalni identiteti u Africi su relativno novi i umjetni, dok su plemenski stari i iznimno ukorijenjeni u osnove društva.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.