Vehabizam se mnogo puta spominje kao iznimno konzervativna ideja koja proistječe iz same postojbine islama, Arabijskog poluotoka, ali se istovremeno malo doista zna što jest vehabizam i na koji je način povezan s ekstremizmom.
Vehabizam je službena škola islama u Saudijskoj Arabiji i Kataru. Kraljevina Saudijska Arabije je službeno osnovana 23.rujna 1932. Politički sustav kraljevstva se temelji na muslimanskom sustavu vladanja kakav je ostavio Prorok Muhamed prije 1300 godina. Otkad je stvorena državnost, Kur'an je služio kao neslužbeni temeljni zakon ili ustav. Kralj Fahd je službeno proglasio Kur'an i sunu ustavom zemlje 1992. U ime vjerske zajednice, vrhovni muftija i vijeće viših islamskih učenjaka, zajedno s odanom policijskom snagom odgovorni su za nadgledanje da li se društvo ponaša u skladu s islamskim zakonima. Tzv. vjerska policija djeluje uz regularnu policiju i nadgleda koliko Saudijci poštuju restrikcije vehabitskih učenjaka u javnom životu. Parlament, sindikati, sloboda govora, slobodni tisak i političke stranke odbijene su, jer se smatraju neislamskim. Svaki građanin Saudijske Arabije mora biti potpuno lojalan i poslušan svojim vladarima.
Jaka uloga religije u politici zemlje svoje korijene ima u čvrstom savezu koji su prije više od 250 godina sklopili nasljednici Muhamada ibn Abdul Vahaba i obitelj Saud. Posljedično, politička i društvena struktura Saudijske Arabije je obilježena jakom međuovisnošću između kraljevske obitelji i klera. Glavno klerikalno vladajuće tijelo u zemlji je Vijeće viših islamskih učenjaka, osnovano 1971., nakon smrti velikog muftije Muhamada bin Ibrahima al aš-Šajha da kontrolira sve vjerske poslove u najširem smislu te riječi. Sedamnaest članova vijeća daje svoja mišljenja individualno i kolektivno, te pružaju legitimnost važnim vladinim odlukama.
Vehabistički učenjaci djeluju kao politički i ideološki stupnjevi režima jer samo ta škola islama može nametati i definirati identitet režima i državnosti. Iako nemaju izravni utjecaj na političko donošenje odluka, imaju značajnu političku funkciju. Oni su ključni savjetnici kralja i saudijskog dvora, kojemu mogu pristupiti uvijek, te nadziru velike segmente obrazovnog sustava i stvaraju kurikulume. Kontroliraju medije i postavljaju suce na sve sudove zemlje. Podrška kleru je osnovni izvor legitimnosti obitelji al-Saud. Zbog te poveznice, kraljeva je službena titula da je zaštitnik svetih mjesta Meke i Medine.
Vehabizam potječe od velikog arabijskog reformatora Muhamada ibn 'Abd al-Vahaba koji je pripadao plemenu Banu Tamim u pokrajini Nedžd. Iako je njegova obitelj dala nekoliko značajnih učenjaka, Vahab nije bio bogat, te je posjedovao samo vrt s datuljama i nekoliko krava čime je uzdržavao sebe i svoje tri žene. Isticao se ukazivanjem na značaj monoteizma, odbacivanja bilo kakvog posredovanja između Boga i vjernika, obvezom na plaćanje poreza (zekat) i obvezom poziva na sveti rat protiv svih koji ne slijede ova načela. Vahab je htio purificirati islam od onoga što je nazivao inovacijama i zahtjevao je striktno tumačenje šerijata. Za obje je stvari trebao potporu politički jakih ličnosti. Smatrao je da je stvaranje kulta svetaca, posjećivanje grobnica i žrtvovanja, što se udomaćilo ne samo među nomadima Arabije i stanovnicima oaza, već i u Hidžazu, Iraku i Siriji, kamo je putovao, posve zabranjenom praksom.
U svom djelovanju je utjecao na ljude da se zajedno mole i da ne puše duhan. Sve stvari koje je smatrao da ne ulaze u strogu kategoriju islamskog zakona prozvao je blasfemijom i herezom, te korakom prema politeizmu čime bi se umanjila doktrina jedinstvenosti Boga. Za one koji se ne drže tih pravila predvidio je stroge kazne. Prema zapisima, sam Vahab je sudjelovao u javnim kamenovanjima i drugim oblicima kažnjavanja. U potrazi za političkom zaštitom, Vahab je našao utočište kod Muhamada ibn Sauda. Dvojica muškaraca sklopila su savez 1744., prema kojemu je Saud rekao da je oaza Vahabova i da se ne mora bojati svojih neprijatelja. Čak i ako bi čitav Nedžd stao protiv Vahaba, Saud je obećao potporu. Vahab je na to odgovorio da je Saud mudar čovjek i da je zatražio od njega zakletvu da će izvršiti džihad protiv nevjernika. Zauzvrat Vahab če biti imam, vođa muslimanske zajednice i predvodnik u vjerskim pitanjima. Do danas se taj odnos između obitelji Saud i vehabitskih čelnika nije promijenio.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.