X
VELIKA AKCIJA: Od proljeća do proljeća - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Kada umjetnost osvaja neočekivani medij: Zašto je finale serije Twin Peaks jedan od najboljih trenutaka u povijesti televizije

PIŠE:
13Objavljeno:

Kvalitetna umjetnost postoji da bi ponudila dodatna pitanja, a ne da bi nužno davala sve odgovore, a u misteriji postoji nešto vrlo lijepo i zato bi neke misterije trebale uvijek i ostati misterije. Takvog je stava poznati, po mnogima i najveći živući redatelj našeg doba, David Lynch, a taj stav - koji je itekako vidljiv u svim njegovim dosadašnjim djelima - možda nikad nije bio toliko eksplicitan kao u velikom završetku kultne serije Twin Peaks čija se treća sezona tijekom ovog ljeta emitirala na američkom kanalu Showtime.

Ako ste pratili treću sezonu, vrlo vjerojatno i posljednju, onda znate da ste zapravo gledali film od 18 sati koji je zapravo izrezan na dijelove. Kroz to putovanje upoznali smo brojne osebujne likove i njihove priče koje, poprilično često, ne idu nikuda - ili smo možda mi ti koji ih moramo dovršiti umjesto redatelja?

Nakon velikog dvostrukog finala (dvije zadnje epizode, 17. i 18., emitirane su jedna za drugom iste večeri) nameće se jedna činjenica - i oni koje je finale oduševilo i oni koji su zgroženi njime ne mogu poreći da su svjedočili nečem vrlo drugačijem, nečem što u pravilu ne stiže iz pravca televizije kao takve, pa čak ni u ovoj eri kada se televiziju percipira kao medij koji sve hrabrije riskira i ulazi u neke nove prostore vrijedne istraživanja.

Ipak, ako je originalni Twin Peaks, prije više od 25 godina, bio začetnik jedne revolucije koja je otvorila prostor širem eksperimentiranju na prostoru tog medija, onda je ova sezona napravila isto to, četvrt stoljeća kasnije, gurajući ponovno granice daleko izvan dohvata onog što je u pravilu već postalo "mainstream".

Bilo je to ljeto dvije vrlo iščekivane serije - s jedne strane Twin Peaks, s druge nova sezona mega-popularne serije Game of Thrones (Igre prijestolja). Nije teško pogoditi koja je serija daleko više trijumfirala svojom gledanošću - Game of Thrones (GoT) dakako.
Game of Thrones - serija koja je potpuno trijumfirala nad Twin Peaksom po pitanju gledanosti ovog ljeta, ali ne znači da je bolja Bez namjere da se vrijeđaju ičiji ukusi, jer oni se svakako razlikuju, GoT je zapravo Harry Potter i Gospodari prstenova za odrasle, serija koja pomno cilja neka ljudska osjetila i tako ih drži doslovno prikovanima uz ekrane diljem svijeta. No, mnogi će se složiti, to su ipak neki osnovni nagoni koji potiču ljude na gledanje - seks, nasilje, (političke) zavjere, osvajanje, borba, grandioznost....

Kada govorimo o filmskoj, a sada sve više i o televizijskoj, umjetnosti, valja svakako istaknuti da seks i nasilje nisu problem, ako je publika punoljetna, ali određeni problem postoji ako se stvar svodi na iste one porive koje imamo kada automobilom prolazimo kraj prometne nesreće, da pogledamo. Strašno nasilje na filmu može imati svoj umjetnički razlog, primjerice brutalan film "Salo ili 120 dana Sodome" u kojem Pasolini predstavlja hladan svijet bez nade i ljubavi, užas u kojem zlo pobjeđuje, da bi na taj način dočarao fašizam u Italiji, a svoj film - koji nikako nije za svakoga - oblikovao je po paklu u “Božanstvenoj komediji” Dantea Alighierija.
"Salo ili 120 dana Sodome" vrlo je uznemirujući film, ali ima svoju poruku GoT nam nasiljem pak ništa značajno ne želi reći osim koliki smo voajeri da ga želimo gledati.

Što se seksa tiče, kao primjer nečeg što zaista ide u krajnost svakako je "Nimfomanka" (prvi i drugi dio), film Larsa von Triera, i iako film sadrži, još jednom, scene koje bi nekima bile vrlo teško gledljive, nema sumnje da se kroz jednu snažnu emociju nastoji dočarati tužna priča glavnog lika. Naravno, slobodno možemo spekulirati da su i Trier i Pasolini i mnogi slični redatelji djelomično i sadisti koji svoju publiku izvrgavaju nekim vrlo teško gledljivim scenama, ali to može biti subjektivan stav, dok objektivno umjetnička vrijednost nije upitna.
Scena iz filma "Nimfomanka" Lara Von Triera - eksplicitnost još jednom ima svoju poruku iako neki zamjeraju redatelju da je u drugom nastavku nepotrebno pretjerivao Umjetnost, kako i znamo, može se širiti na razne pravce, no zbog nekog razloga medij filma, a još i više televizije, gotovo je potpuno okupiran striktno komercijalnim projektima kojima cilj nije umjetnička vrijednost već samo zarada. Može li projekt biti oboje? Može, barem u teoriji, ali činjenica je da najčešće nije. Naravno, moramo se pritom složiti i što bi to onda zapravo bila "umjetnost". Je li to lijepi pejzaž, bio on na slici ili na filmskom platnu? Ili je to neka dublja priča koja će nas potaknuti na intenzivnije razmišljanje i možda nas u isto vrijeme izazvati na emocije koje ne želimo osjećati? Možda je i jedno i drugo umjetnost, kako za koga, ali svatko, ako se već kreće u individualno definiranje, morao bi onda sam sebi ustanoviti gdje točno počinje kič.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.