Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Ekonomska analiza: Zašto Grčka ne može slijediti islandski model

PIŠE:
Objavljeno:

Ove godine Island će biti prva europska zemlja koja je pogođena krizom 2008., a koja će se vratiti najvišem ekonomskom outputu prije krize. Unatoč svom jedinstvenom odnosu prema bankarima i bankarskom sustavu, Islanđani su pokazali da postoji drugačija i bolja opcija nego što zapadne dogme nalažu. Devetoga travnja 2011. Islanđani su referendumom odbili plaćati dugove za britanske i nizozemske investicije u Icesave banku. Par godina ranije, 2009., podjednako su na referendumu odbili jamčiti depozite stranih ulagača koji su imali fondove u islandskim bankama.

Kad je kriza pogodila Island, banke su imale dug jednak deset puta veličine islanskog BDP-a koji iznosi 12 milijardi dolara. Nakon toga, Island je devaluirao svoju valutu i jamčio depozite svojim građanima. Pet godina čistog neoliberalnog režima stvorio je na Islandu najbogatiju zemlju Europe. Godine 2003. sve državne banke bile su privatizirane, privlačeni su strani ulagači minimalnim troškovima i velikim dobicima. Ti računi, zvani IceSave, privukli su mnoge engleske i nizozemske male ulagače. Ali kako su rasla ulaganja, tako je rastao i vanjski dug banaka. Taj dug je 2003. iznosio pozamašan dio BDP-a. Financijska kriza je bila presudna. Islandske banke Landbanki, Kapthing i Glitnir su nacionalizirane,dok je banka Kroner izgubila 85 posto svoje vrijednosti prema euru. Krajem 2008. Island je službeno proglasio bankrot.
Svjetske financijske organizacije i Europska unija počeli su pritiskivati Island da započne s drastičnim mjerama na 320 tisuća stanovnika.

Prosvjedi i nemiri rezultirali su najzad ostavkom socijaldemokratske vlade. Na izborima u travnju 2009. pobjedila je lijeva koalicija koja je osudila neoliberalan ekonomski sustav i zahtjevala da Island plati samo dug od tri i pol milijuna eura. To je značilo da bi svaki građanin trebao platiti stotinu eura mjesečno u idućih 15 godina, s pet i pol posto kamata, kako bi se platio dug privatnim potražiteljima.

I tada se dogodio šok za Europu. Vjerujući da građani ne moraju plaćati za pogreške financijskog monopola, da ne može cijela nacija biti oporezivana kako bi se platili privatni dugovi, da se u potpunosti promijeni odnos građana i njihovih političkih institucija, predsjednik Olafur Ragnar Grimsson odbio je ratificirati zakon kojim bi islandski građani postali odgovorni za dugove svojih bankara, i pozvao na referendum. Međunarodna je zajednica povećala pritisak na Island, a posebno prijeteće bile su Velika Britanija i Nizozemska. Strani bankari su prijetili da će blokirati bilo kakvu pomoć iz Međunarodnog monetarnog fonda (MMF),Britanci su prijetili zamrzavanjem islandskih štednji, te da će Island postati Kuba Sjevera. Čak devedeset i tri posto građana glasalo je protiv plaćanja duga. MMF je odmah zamrznuo dotok novca, a država je započela građanske i kaznene parnice protiv odgovornih za financijsku krizu. Interpol je izdao međunarodne tjeralice za bivšeg predsjednika Kaupthinga Sigurdura Einarsoona i ostalim bankarima.

Potom je Island izglasao novi ustav koji oslobađa zemlju od prenaglašene moći međunarodnih financija i virtualnog novca. Da bi se novi ustav napisao, Islanđani su izabrali dvadeset i pet građana među 522 punoljetne osobe koje ne pripadaju niti jednog političkoj stranci, ali koje je predložilo barem trideset građana. Dokument nije bio djelo političara, već se sastavljao putem interneta. Cijela zemlja je sastavila svoj najvažniji i temeljni državni dokument. Ovakav participativan demokratski proces nije zabilježen u modernoj povijesti.

Island je pokazao da participativan proces može djelovati u praksi, da postoji alternativa MMF-ovoj politici štednje, privatizaciji ili prodaji javnog sektora, te da EU ne želi da se islandski slučaj pretjerano izražava u javnosti, jer je neugodno vidjeti zemlju koja je odbila svaki oblik zapovjedanja neizabranih i nedemokratskih financijskih ustanova, a koja ima 4,2 posto nezaposlenosti i ekonomski rast koji je s 3,5 posto od 2010. do 2014. brži od onog američkog i britanskog. Dug je isplaćen, banke su puštene da propadnu, a Grimsson je upozorio da politika ipak može biti moralna i usredotočena na pojedinca. Islandski sektori ribolovstva, tehnologije, turizma i energetike su porasli, i jedan je od najuspješnijih ekonomija Europe.

Mnogo se u svjetskoj javnosti raspravljalo da bi stranke poput Sirize i Podemosa morale preuzeti islandski model i primijeniti ga u svojim zemljama. Ako može Island, može svatko! Na Islandu ne misle baš tako. Predsjednik Grimsson nije prihvatio da pruža savjete drugim europskim zemljama, čak ni Grčkoj. Njegovo vlastito iskustvo govori da su mnogi davali savjete, i to ne dobronamjerne.

Osim toga, razlike su goleme. Island je nekoliko puta razmišljao o ulasku u Europsku uniju, ali nakon teških i nedostižnih pregovora oko ribarenja, Islanđani su odbili ući u Uniju. Za ovu naciju, Unija ne bi trebala kao svoj najveći doprinos imati financijska tržišta, već demokraciju, ljudska prava i vladavinu zakona. Ali, Unija je daleko od svojih ideala,budućnost europske suradnje postalo je pitanje velike nesigurnosti. Drugo važno pitanje je stav državnih elita. Insolventnost Grčke i Islanda došla je u isto vrijeme. I dok su islandski političari poslušali riječ naroda, grčki nisu, te su započeli s politikom štednje koja je završila izborom Sirize i kratkim neuspjelim pokušajem određene proislandske alternative.

Radikalno krilo Sirize je htjelo preuzeti islandski model i nacionalizirati grčki bankarski sustav, te zaustaviti pregovore s europskim kreditorima. Plan je uključivao stvaranje suverene središnje banke koja bi bila sposobna stati iza novog financijskog sustava, te uvesti dvojnu valutu. Pošto je takva praksa nekompatibilna s eurozonom, vrlo brzo bi se prihvatio povratak drahme. Siriza, barem njezino krajnje lijevo krilo, ima jak ideološki motiv udara na financijske elite. Pogled da su banke živčano središte ukopane oligarhije koja vodi zemlju kao svoj obiteljski posao karakterističan je za mnoge Grke. Ako bi se takve institucije povukle u bankrot, ostvarila bi se sociopolitička čistka. Ipak, sama Siriza je spoznala da nije tako lako kopirati islandski model, posebno stoga što su Islanđani brzo reagirali i zauzeli tri glavne banke u državi.

Islandski ministar financija Steingrimur Sigfusson upozorio je Grčku i Irsku da ne pokušavaju kopirati islandski model. Island nije imao mogućnost očuvanja banaka i bankrot se pokazao kao jedini način oporavka gospodarstva. Irska je prva upozorila da bi mogla primijeniti islandski model. Sigfusson je savjetovao da su takvi koraci opasni. Osim toga, Island nikad nije pokušao spasiti banke, dok su sve druge zemlje eurozone bile spremne na taj korak. Island je zemlja koja je po svom gospodarskom pitanju znatno samodostatna. Većina zarade počiva na ribarenju, a vještom upotrebom otočnih prirodnih izvora energije, ima najčišću i besplatnu energetsku mrežu.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.