Brza linija Los Angeles - San Francisco: Najambiciozniji infrastrukturni projekt u Americi i jedan od najvećih na svijetu
Danas se u svijetu u raznim fazama planiranja, izgradnje ili pak posrnuća, nalaze infrastrukturni megaprojekti, no možda najveći i najambiciozniji je onaj koji ima za cilj brzom željezničkom linijom spojiti najmnogoljudniju američku saveznu državu Kaliforniju. O projektu se priča već desetljećima, a 2008. stanovnici Kalifornije su ga odobrili na glasanju - pošto je riječ o projektu koji će biti građen javnim novcem. Tada je izdvojeno 9 milijardi USD iako su neki odmah bili skeptični prema ideji da bi to bilo dovoljno novca za takav projekt.
Cilj je povezati dva ključna grada Kalifornije - Los Angeles na jugu i San Francisco koji se nalazi oko 610 kilometara sjevernije. Željeznička linija prolazila bi kroz veliku Centralnu dolinu (Central Valley) - inače riječ je o najvažnijem poljoprivrednom prostoru u cijelom SAD-u (a i jednom od bitnijih u svijetu), ovdje se proizvede više od polovice voća i povrća u SAD-u.
Kroz ovaj pomalo monotoni prostor vlak bi jurio brzinom od oko 355 km/h, a procjenjuje se da bi vožnja od Los Angelesa do San Francisca trajala oko 2 sata i 40 minuta!
Zvuči odlično i ne čudi da je većina građana Kalifornije podržala ovaj projekt iako će ga zapravo graditi "sami" pošto se isti financira javnim novcem. No, očito nešto ne štima. Spomenuli smo da je projekt odobren 2008. godine, danas je već 2022., a putovanje između ova dva grada traje puno duže...
Danas su još uvijek dostupne samo stare rute. Možete birati obalni put preko Santa Barbare koji će potrajati oko 13 sati. Ako vam se ne putuje uz more možete birati kopnenu rutu koja je nešto kraća, oko 10 sati, ali ne ide cijelom dužinom željeznicom. Ako idete iz pravca San Francisca onda to znači da silazite u Bakersfieldu, a od tamo do Los Angelesa vas čeka oko 2 sata vožnje autobusom.
Imajući to u vidu jasno je da su stanovnici Kalifornije bili uzbuđeni oko mogućnosti da brzim vlakom znatno skrate putovanje između dva ključna grada.
Valja pritom spomenuti kako vlakovima upravlja državna kompanija (da, državna, u SAD-u!) Amtrak osnovana 1971. Cijena za današnju obalnu rutu od Los Angelesa do San Francisca uopće nije loša, karta u jednom smjeru iznosi 70 USD (oko 534 kune) - poprilično isplativo ako to usporedimo s nekim dionicama u Europi.
Ali gdje je brza linija, gdje je CAHSR (California High-Speed Rail)? Projekt je i dalje u izradi, ali je postao poprilično kontroverzan. Kao prvo, rokovi su totalno probijeni. Kad je projekt dogovoren 2008. rečeno je da će biti kompletiran u roku od 13 godina. Rok je očito prošao, projekt 2021. nije dovršen. A koliko je dovršeno? Ovisi kako je pitanje postavljeno - ako se pita koliko je kilometara pruge postavljeno odgovor je: nijedan!
Kroz Centralnu dolinu podignuti su pak, na raznim mjestima, nadvožnjaci i drugi komadi infrastrukture koji još uvijek nisu međusobno povezani. Ne zvuči baš kao da je kompletiranje ovog projekta "iza ugla" - i nije. Nova procjena je da će biti kompletiran tek 2033. godine. No, mnogi se pitaju hoće li i tada biti gotov ili će jednostavno nastaviti probijati rokove.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.