Kako razumjeti što je to toliko privlačno u avangardi? Počinje li ta privlačnost već u samom terminu koji nam sugerira da govorimo o nečem što je ispred svog vremena? Ne samo vremena, već i kako sam naziv kazuje, "ispred garde", ispred onog što je ortodoksno, općeprihvaćeno, masivni zid mainstrema?
Možda je privlačnost avangarde čak i na neki način proporcionalna kritici koju imamo prema sebi samima. Jer avangarda je možda tek san, neki drugi smisao života kakvog bismo voljeli voditi, ali smo na bezbroj načina ograničeni gabaritima vlastitog postojanja. U tom smislu nešto eksperimentalno, radikalno, može nam otvoriti prozor, makar i nakratko, jednog svijeta koji nije niti otkriven niti ga u pravilu susrećemo u svakodnevnici, ali je beskonačno zanimljiv i privlačan.
Kako definirati ono što je u suštini stav?
Dakako, postoje zaista brojne definicije avangarde i one evoluiraju kao i ona sama. Neki će je nastojati obuhvatiti svojim terminima, drugi će tragati za točkom u kojoj se ona razdvaja od kiča, no možda je ipak najbolje da pojedinac prođe kroz nju i osjeti je, a tada definicije više neće biti ni toliko bitne.Za neke, koji vole historijski promatrati umjetnost, avangarda je period s početka stoljeća, negdje od 1910-ih do 1930-ih, proizašla kao nastavak modernizma. Neki će reći da nakon avangarde dolazi modernizam koji pak proizlazi iz tehnoloških revolucija koje su obilježile umjetnost (recimo razvoj fotografije).
Sklonost klasifikaciji bit će uvijek i svugdje pris...
Možda je privlačnost avangarde čak i na neki način proporcionalna kritici koju imamo prema sebi samima. Jer avangarda je možda tek san, neki drugi smisao života kakvog bismo voljeli voditi, ali smo na bezbroj načina ograničeni gabaritima vlastitog postojanja. U tom smislu nešto eksperimentalno, radikalno, može nam otvoriti prozor, makar i nakratko, jednog svijeta koji nije niti otkriven niti ga u pravilu susrećemo u svakodnevnici, ali je beskonačno zanimljiv i privlačan.
Kako definirati ono što je u suštini stav?
Dakako, postoje zaista brojne definicije avangarde i one evoluiraju kao i ona sama. Neki će je nastojati obuhvatiti svojim terminima, drugi će tragati za točkom u kojoj se ona razdvaja od kiča, no možda je ipak najbolje da pojedinac prođe kroz nju i osjeti je, a tada definicije više neće biti ni toliko bitne.Za neke, koji vole historijski promatrati umjetnost, avangarda je period s početka stoljeća, negdje od 1910-ih do 1930-ih, proizašla kao nastavak modernizma. Neki će reći da nakon avangarde dolazi modernizam koji pak proizlazi iz tehnoloških revolucija koje su obilježile umjetnost (recimo razvoj fotografije).
Sklonost klasifikaciji bit će uvijek i svugdje pris...