Automobili na solarni pogon: Počinje li budućnost?
Već duži niz godina intenzivno se priča o obnovljivim izvorima energije, naročito danas zbog rata u Ukrajini i opće neizvjesnosti oko same dostupnosti energenata. No, entuzijazam i optimizam često dolaze u konflikt s ograničenjima koja su prisutna kod obnovljivih izvora. Primjerice, energija vjetra je perspektivna, ali vjetar ne puše uvijek dovoljno, štoviše, prema nekim studijama brzina vjetra se smanjuje još od 1960-ih godina te još nema definitivnog odgovora na taj fenomen.
Kad pak govorimo o transportu veliki trud se ulaže u zamjenu automobila s klasičnim gorivom za električne automobile. Nema konkretnog konsenzusa oko toga kad bi električni automobili mogli preuzeti dominaciju nad klasičnim, no pretpostavlja se da će to biti u idućem desetljeću. Primjerice, američki General Motors predviđa da će do 2035. godine proizvoditi isključivo električne automobile. Ford je još i optimističniji te navode da će do 2030. sva nova vozila u Europi biti električna.
Nema sumnje da su električni automobili bolji za okoliš iako nisu savršeni. Da, ne koriste benzin i dizel nego struju, ali sva ta struja se također mora proizvesti i danas se još uvijek proizvodi i od ugljena čija proizvodnja nipošto nije dobra za okoliš. Nadalje, kad električni automobili preuzmu dominaciju bit će potrebno, razumljivo, puno više struje. To pak znači da ako ne adaptiramo proizvodnju struje na nešto "zelenije" napravit ćemo korak naprijed, no pitanje hoće li biti dovoljan.
Ali što ako bi automobili funkcionirali na nešto čišće, recimo solarnu energiju? Je li takvo što uopće moguće?
Za razliku od industrije električnih automobila ovo je nešto na čemu će se još puno trebati raditi, to je industrija u povojima, ali neki prvi znakovi progresa već se pojavljuju.
Ovog tjedna nizozemska startup kompanija Lightyear predstavila je svoj prvi model solarnog automobila naziva "Lightyear 0" ističući kako je isti već "spreman za proizvodnju". Naravno, prije no što se netko ponada, to nije kompletirana revolucija koja će se potencijalno uskoro pojaviti na našim ulicama, riječ je o automobilu čija će cijena biti oko 250.000 eura, no ovo ni nije model osmišljen za masovnu proizvodnju, ovo je više "probni balon", jedan od prvih proizvoda takve vrste koji bi u nekoj bliskoj budućnosti mogao biti usavršen u nešto zaista funkcionalno.
U tehnologiji općenito proces funkcionira na taj način. Revolucionarni proizvodi u svom začetku su više "koncept" nego vrhunska funkcionalnost. Primjerice, prvi mobitel s preklopnim ekranom bio je jako skup i ne baš dobar, ali cilj je u idućim verzijama - u idealnom smislu - povećavati kvalitetu i smanjivati cijenu (odnosno učiniti proizvod dostupniji širokom tržištu).
Dobro, sad kad smo svjesni o čemu zapravo pričamo, pogledajmo što točno ova nizozemska kompanija nudi. Njihova glavna tvrdnja je poprilično intrigantna - navode kako njihov automobil može operirati "i do 7 mjeseci" bez tradicionalnog punjenja na struju. Drugim riječima, do 7 mjeseci može biti upotrebljiv samo od solarne energije. To, ako je zaista tako, bila bi prava revolucija jer današnji tipični električni automobil, kao što je Tesla, morate puniti strujom jednom ili dva puta tjedno.
Kako funkcionira Lightyear 0? Kompanija koja ga je proizvela navodi da je ovaj automobil rezultat šest godina istraživanja i razvoja. Automobil na krovu i haubi ima ugrađene zakrivljene solarne panele koji stvaraju struju za njegovu ne baš preveliku bateriju od 60kWh. Dakako, to je automobil koji se također puni strujom, a ne da funkcionira samo na solarni pogon (takav automobil zahtijevao bi neka jako značajna nova znanstvena otkrića!). Dakle, koji mu je ukupan doseg? Oko 625 kilometara, a od toga oko 70 kilometara puta ostvarit će od solarnog punjenja.
70 kilometara nije puno, ali nije baš ni malo. Teoretski to znači da bi mogao biti idealan za kraće relacije, odnosno do posla i s posla. U takvoj funkciji, tvrde nam proizvođači, njihov automobil mogao bi mjesecima raditi bez da ga se spoji na struju.
Naravno, to znači da bi njegov krov i hauba morali upijati puno sunca, a ni sunca nije svugdje jednako. Iz Lightyeara poručuju kako to znači da bi u njihovoj Nizozemskoj automobil mogao bez punjača raditi kojih 2 mjeseca dok recimo u Španjolskoj i Portugalu, koji imaju puno više sunčanih sati, moguće je ostvariti tu autonomiju i do 7 mjeseci.
Kompanija također ističe kako su patentirali vlastitu dvoslojnu solarnu ploču koja je u stanju dati do 11.000 kilometara vožnje godišnje.
Nije ovo automobil iz neke daleke budućnosti ili priča znanstvene fantastike, ali ne zvuči loše. Koje su mu mane? Nekoliko ih je. Za početak ovo nije baš snažan auto, što se dalo nagovjestiti već čim smo spomenuli da mu je ukupan baterijski kapacitet 60kW. Maksimalna brzina mu je 160 km/h, a od nule do sto km/h potrebno mu je oko 10 sekundi. Ima 174 konjske snage.
Druga mana je donekle vezana uz prvu. Za cijenu od oko 250 tisuća eura kupci bi voljeli imati vrlo snažan automobil, no Lightyear 0 to jednostavno nije. Kompanija se nada da bi mogla konkurirati nekim "premium" električnim vozilima kakve proizvode Mercedes, Audi, i Tesla, no visoka cijena možda će ipak biti prepreka. Ili neće? Nema sumnje da je "voziti automobil na solarni pogon" popriličan prestiž. U svakom slučaju kompanija se nada da će proizvesti, prema njihovim planovima, 946 komada po cijeni od 250.000 €.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.