Otkako je svrgnut irački diktator Sadam Husein 2003., šijiti iz cijeloga svijeta pohrlili su svake godine na najveće svjetsko hodočašće, Arbain. Radi se o šijitskom muslimanskom vjerskom običaju koji se događa četrdeset dana nakon Dana Ašure. Ašura i Arbain komemoriraju mučeništvo imama Huseina, sina Alija i Fatime, unuka Poslanika Muhameda. Huseina i njegovu obitelj i prijatelje krvnički su ubile snage lojalne drugom umajadskom kalifu Jazidu 680. godine. Husein je iznimno poštovan među šijitima, a bitka na Karbali je postala okosnicom šijitske denominacije.
Svake godine, nekoliko dana prije Arbaina koji ove godine pada na 21. studeni, šijiti iz cijeloga svijeta putuju u grad Nadžaf, gdje je hram imama Alija, te hodaju dva do tri dana prema svetištu imama Huseina u Karbali. Nisu samo šijiti u toj povorci, jer je Muhamedov unuk poštivan i među mnogim sunitima, a čak i skupine kršćana hodočaste sa svojim šijitskim sugrađanima prema Karbali. Zapravo, pridružuju se i Jazidi, zoroastrijanci, sabijci, a prisutni su predstavnici luteranskih crkava, Ruske pravoslavne crkve, pa čak i iz Vatikana. Mnoge delegacije afričkih zemalja sudjeluju na Arbainu, osobito iz Gane, Nigerije, Tanzanije i Senegala. Prošle godine u Irak je došlo 27 milijuna ljudi iz raznih zemalja, a skoro dva milijuna ih dolazi iz Irana.
Prošle i ove godine, uz religijski aspekt, ova ceremonija daje i jasnu poruku sunitskim ekstremistima i osobito terorističkih tekfirističkim skupinama poput Daeša i al-Kaide, odnosno da su šijiti danas jedinstvena, moćna zajednica koja je spremna suočiti se sa sigurnosnim i ekstremističkim prijetnjama u islamskom svijetu. Ove godine su mnogi mule u svojim hutbama naglasile upravo taj segment Arbaina, a golemost cijelog hodočašća jest i izravna poruka Saudijskoj Arabiji. Iran je optužio vlasti u Rijadu za lošu upravu hadžiluka, osobito nakon prošlogodišnjeg stampeda koji je završio smrću velikog broja hodočasnika, među njima i stotina Iranaca. Zbog prestanka diplomatskih odnosa, Iranci ove godine nisu dobili dozvolu hodočašća u Meku.
Šijitski mediji bruje o Arbainu i načinu njegovog izvođenja. Upravu hodočašća ne vodi iračka vlada, već stotine i stotine dobrovoljaca koji svim hodočasnicima daju besplatnu hranu i vodu, smještaj i zdravstvenu skrb. Tijekom ceremonije, koja okuplja više hodočasnika nego hadžiluk, nije zabilježen niti jedan smrtni slučaj zbog neorganiziranosti ili stampeda. Ipak, iračko ministarstvo transporta je od velike pomoći hodočasnicima. Međunarodna zračna luka u Nadžafu radi punom parom, a pridodana su 24 vlaka iz Basre i 12 vlakova iz Bagdada, zajedno s 300 autobusa na kat i 100 običnih autobusa, te 500 velikih kamiona, koji prevoze hodočasnike u i iz Karbale. Irački ministar transporta Kazem Findžan je time pokazao zavidnu organizaciju, što njemu samom nije ništa posebno s obzirom da je prije par mjeseci ustvrdio da su stari Sumerani putovali u svemir i otkrili planet Pluton.
S druge strane, saudijski TV kanal al-Vesal je komentirao da muslimani idu u Meku, a safavidi u Karbalu. Safavidi, u odnosu na srednjovjekovnu iransku safavidsku dinastiju, koji su postavili šijizam kao državnu religiju u Iranu, je pojam koji većinom koriste vehabije kako bi okarakterizirali šijite kao lojaliste Irana. Istovremeno, vehabitska je logika da Iranci nisu muslimani. Nisu samo Saudijci ti koji koriste takav naziv. Irance nazivaju Safavidima i teroristi u Daešu, smatrajući da su svi šijiti heretici. Zbog opasnosti napada na Arbainu je golema sigurnosna kontrola. Svaki korak na 80 kilometara između Nadžafa i Karbale osiguravaju pripadnici Narodnih mobilizacijskih snaga (Hašd al-Šaabi), u osnovi savez šijitskih milicija. Prošle su godine teroristi na putu prema Karbali stavljali bombe u lutke, nadajući se da će ih djeca pokupiti. Ujedno je jedan bombaš samoubojica ubio devetero osoba u bombaškom napadu na hodočasnike u Bagdadu.
Saudijska Arabija, kao savez političke moći obitelji al-Saud i društvene moći vehabitskih klerika, fundamentalno je protiv Arbaina, ne samo zbog toga što se radi o šijitskoj komemoraciji. Vehabije smatraju da je posjećivanje grobova i veneriranje svetaca i imama čin politeizma i samim time protuislamski. Zapravo, vehabije su još 1801. pokrenuli vojnu ekspediciju iz Arabije, te su napali i opljačkali Karbalu. Tijekom tog napada tisuće ljudi je ubijeno, Huseinov grob je opljačkan, a kupola svetišta uništena. U šijitskom sjećanju je ostao ovaj događaj kao gorko sjećanje na ranjivost denominacijske manjine. Takva iskustva su ponovljena u razaranju koje čini Daeš, uključujući slučaj kada su teroristi u srpnju 2014. iskopali i uništili grob Poslanika Junisa (Jone), istočno od Mosula.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.