Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Hrvatska sve bliže kupnji 12 polovnih izraelskih F-16 lovaca za pola milijarde USD

Hrvatsko vijeće nacionalne obrane poručilo je tijekom jučerašnjeg dana kako bi Hrvatska trebala prihvatiti ponudu i kupiti izraelske F-16 vojne zrakoplove u sklopu modernizacije zračnih snaga.

Podsjetimo, već neko vrijeme se spominje ta mogućnost, a još ranije su u toj vrlo izvjesnoj mogućnosti pisali izraelski mediji. Hrvatska je pak prošle godine zatražila ponude od 5 zemalja: Švedske, Izraela, SAD-a, Grčke i Južne Koreje.

Ukoliko se prihvati izraelska ponuda, Hrvatsku će to koštati oko pola milijarde USD. Za taj znatan novac Hrvatska bi dobila 12 polovnih F-16 vojnih zrakoplova. To je ipak manji iznos nego ranije spekulacije da bi Hrvatska mogla prihvatiti švedsku ponudu za nove Gripen lovce što bi koštalo oko 1 milijardu USD.

Sada se još samo čeka i službena potvrda Vlade.

Izvori:

Reuters | timesofisrael.com

Komentari

(23):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja korisničkog imena bez najave i bez objašnjenja.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.
Sortiranje: | Prikaz:
  1. +2
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    22:44 | 30.03.2018.
    Mogu imati 8000 sati letenja...prije servisa, remont. Zato se avioni i servisiraju sa vremena na vrijeme, tj. produžuju se sati letenja. Da li uopće znate što znači kada država i kompanija koja radi avione, daje garanciju ? Izrael i Lockheed Martin garantira da avioni mogu još letjeli najmanje 25 godina. U usporedbi, Srbija nema nikakvu garanciju za MIG-29. Zato nismo ni uzeli Gripen, pošto nije bilo garancije države Švedske. Ovo su jako kompleksne teme ako si "laik" o avionima!
    -
    F-16 Barak od Izraela do sada nije kupila ni jedna država, a brigadir Tretinjak kazao je kako SAD, u kojima se taj avion proizvodi, nikada Izraelu nije dao dozvolu za prodaju ove inačice aviona, osim sada Hrvatskoj. Nakon što bude potpisan ugovor oni će biti potpuno rastavljeni i pregledani pod nadzorom proizvođača, američkog Lockheed Martina, i potom sastavljeni, a nakon toga će preletjeti do Hrvatske. A Lockheed Martin kao što već znadete nije baš bilo tko!
    Prikaži cijeli komentar
  2. +2
    dapi
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    14:00 | 29.03.2018.
    Ne znam zašto se po medijima vrlo malo spominje činjenica da je Hrvatska nakon 1990. "naslijedila" tvornicu koja je sama proizvodila vojne avione, pa mislim čak i prodavala ne tržištu nesvrstanih.
    To je tvornica "Sokol" u Mostaru. Zato sam riječ "naslijedila" stavio u navodnike, jer se radi o teritoriju BiH, a ne Hrvatske. No ta je tvornica u zapadnom dijelu Mostara, pa se može smatrati da je pod određenom ingerencijom Hrvatske (nažalost).
    Nagradno pitanje: zašto ta tvornica i dalje ne proizvodi avione, pa ne bismo morali davati milijarde za stranu polovnu robu?
    Odgovor: zato što su naši velepametni lideri nakon 1990. zaključili da je bilo kakva proizvodnja općenito mračni relikt "nenarodnog režima", tako da su u halama "Sokola" 90-ih napravljena teniska igrališta na kojima se rekreira tamošnja hrvatska politička i gospodarska vrhuška.
    To je nama naša borba dala.
    Prikaži cijeli komentar
  3. 0
    gamoc
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:10 | 29.03.2018.
    Osim nabavke aviona od Izraelaca, Izraelci nam nude ogromnu vojnu gospodarsku suradnju! U sklopu vojne suradnje jedan od najvažnijih partnera bila bi izraelska tvrtka Elbit. Ona bi uložila u izgradnju tvornice pješačkog streljiva. Na taj način će bit osigurano streljivo za Hrvatsku vojsku, no, što je još važnije, osigurao bi se izvoz na Izraelsko tržište. Izraelci žele centar za obučavanje pilota koji bi bio na aerodromu Zemunik kod Zadra, gdje bi bio i simulator za F-16. Izraelska strana također je zainteresirana za Zrakoplovno-tehničkog centra u Velikoj Gorici. Spremni su uložiti velika financijska sredstva u stvaranje regionalnog centra za održavanje aviona F-16. Također Izrael želi ulagati u poljoprivredu, energetiku, IT sektor, brodogradnju, turizam. Izraelci žele suradnju sa zagrebačkim FER-om, i to na više područja. Uglavnom, osim aviona, u igri je vojno-gospodarska suradnja koja bi mogla snažno dignuti hrvatski BDP.
    f16 barak - koji već godinama leti nad sirijskim-ruskim zračnim obranama, i u 20 godina su izgubili - jedan avion!
    Druga stvar, u slučaju kvara ili bilo čega! Odmah se dobiva zamjenski borbeni avion! Logistika je nebo i zemlja i o tome ne treba trošit riječi....
    F-16
    -Garancije Izraelske vlade
    -Dolazi sa dva simulatora i kompletnim naoružanjem
    -Razvoj ZTC Gorica
    - Razvoj cyber - security centra
    - Bolji radar i veća nosivost ubojnih sredstava
    - dokazan , top Izraelska elektronika
    - Daljne razvijanje strateške suradnje s Izraelom , posredno i sa SAD - om
    - lakša nabava Izraelskih Lahat raketa za naše Kiowe i dronova
    - plus kod Izraelskih lobista
    - više od 4000 F-16 u svijetu , lakše do dijelova
    - Aviano baza u Italiji puna F-16 .
    Prikaži cijeli komentar
  4. +1
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    10:13 | 29.03.2018.
    Izrael ne nudi samo avione, već i strateško partnerstvo, za 3 mlrd. kuna Hrvatska dobiva od Izraela i simulator letenja, pričuvne djelove, alat i opremu za održavanje, ubojna sredstva, prilagodbu infrastrukture, usluge operativne i tehničke potpore, transport robe do RH, obuka osoblja...
    Što se tiče izraelskog ulaganja u gospodarstvo Hrvatske! Zaposlenost, radna mjesta, što je problem danas u Hrvatskoj. Dobijemo partnera koji će uložiti. Ojačati zrakoplovno-tehnički centar, napraviti tvornicu streljiva, uložiti u nacionalni centar računalne sigurnosti...
    Prikaži cijeli komentar
  5. +8
    shinobi
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    22:46 | 28.03.2018.
    Izraelski piloti imaju veliko iskustvo u bombardiranju palestinskih klinaca naoružanih uglavnom kamenjem i ostajanju na tlu kad ih se krene napokon gađati. Takva iskustva će jako dobro doći hrvatskim pilotima.
    Prikaži cijeli komentar
  6. +5
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    22:01 | 28.03.2018.
    Ne zagovaram ni ja kupnju eskadrile (12 aviona) raubanih/izraubanih polovnih aviona! Neki stručnjaci, kao i ja smatraju zašto odmah 12 zrakoplova! Bolje uzeti nekoliko novih (6-8), a kad se smogne još para popuniti zrakoplovstvo !
    Prikaži cijeli komentar
  7. +12
    Arkaj
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    21:51 | 28.03.2018.
    Po meni u ovoj priči postoje dva glavna aspekta:
    1. Kvaliteta opreme i odnos cijena nabave + cijena eksploatacije/vrijeme očekivane upotrebljivosti do tehnološke zastarjelosti ili istrošenosti od otpisa.
    2. Svaka nabava oružja od Izraela/USA znači i podupiranje nihovog vojno-industrijskog kompleksa te podržavanje ratova i vanjske politike koju vode.
    Čini mi se da bi pristojna država s zrnom mudrosti i malo samostalnosti izbjegla ovu kupovinu zbog oba navedena razloga. Hrvatska međutim spada u države koje vode lutke na koncu i donesena odluka je samo još jedan dokaz koliko je hrvatska nisko pala od standarda koje je uspostavila jugoslavija...
    Prikaži cijeli komentar
  8. +3
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    21:40 | 28.03.2018.
    Ne radi se samo o taktici, već i naprednim pilotiranjem pilota na spomenutoj platformi, savladavanju manevra i usto učenju o max. agilnosti na zrakoplovima! Eh da izraelski piloti neznaju najbolje manevre ovog aviona čist sumnjam !!!
    Prikaži cijeli komentar
  9. +7
    Makistar
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    21:10 | 28.03.2018.
    Iskustvo izraelskih pilota nije od velike koristi Hrvatskoj, jer taktika koju koristi Izrael, Hrvatska uglavnom ne može koristiti. Hrvatska npr., čak i kad nabavi ove avione, praktično ima samo nekoliko aviona, i u operacijama će moći koristiti maksimalno 2-3, da ne bi svi stradali u jednoj operaciji. Izrael ima oko 700 letjelica. Npr. reagirali su na iranski dron slanjem 8 F16 protiv zračne baze Tyas, čak i tad su izgubili jedan avion. Hrvatska bi eventualno mogla učiti Izrael kako koristiti minimum aviona, kao npr. dva, za napad na zračnu bazu, ako budu imali tog iskustva, i ako Izrael bude zainteresiran da to čuje. Osim toga, iskustvo se može čuti i bez tolikog troška. Ne mora neko da kupi kravu da bi čuo kako se krava muze i hrani.
    Prikaži cijeli komentar
  10. +5
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:51 | 28.03.2018.
    Izrael kao zemlja čija se vojna premoć uglavnom temelji na suvremenom ratnom zrakoplovstvu, usprkos teškim uvjetima eksploatacije Baraka, ne treba sumnjati da su izuzetno dobro i detaljno te redovito podlijegali vrlo cjelovitim, složenim i intenzivnim remontima bez obzira na njihovu starost, a da ne govorim koliko iskustva imaju izraelski piloti (definitivno među najboljima na svijetu) koji su sudjelovali u stvarnim ratnim uvjetima te ih mogu prenesti na hrvatske pilote! Tu je još i niz visokotehnoloških nadogradnji koje je Izrael sa svojom sofisticiranom vojnom industrijom i naprednom tehnologijom primjenio na F-16 Barak te su isti radikalno modernizirani na standard Barak te su im znatno proširene borbene mogućnosti. Maksimalna težina im je povećana za čak 2,5 tona u odnosu na standardni F-16, što znači da su čak osam tona teži od Gripena. Izgledno je da od sva četiri kandidata, upravo Barak može ponijeti najviše ubojitog tereta. Dvosjedi su u sklopu modernizacije dobili i povećanu grbu na leđima u koju je smještena napredna oprema za elektroničko ratovanje i proturadarsku borbu, dok su svi dobili povećanu bazu pozicijskih svjetala na uvodniku zraka, vjerojatno također senzore za elektroničko djelovanje, te ekstenziju u korijenu vertikalnog stabilizatora, u kojoj nije kočeći padobran. Razumne pretpostavke su da je riječ o elementu sustava za elektroničko djelovanje odnosno izviđanje, ili pak vučeni aktivni mamac. Iako su stroga tajna, zbog iznimne vojne industrije i razine tehnologije, te činjenice da se izraelsko zrakoplovstvo nalazi u stanju stalnog rata ne treba sumnjati da je riječ o odličnim sustavima borbeno dokazanim.
    Prikaži cijeli komentar
  11. +13
    drugtito
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:32 | 28.03.2018.
    Novi F-16V košta u SAD-u 35 milijuna dolara. 90-tih je F-16 koštao oko 15 milijuna $.
    Znači da retroaktivno ovom kupnjom pokrivamo sve ratne operacije države Izrael od prvog do zadnjeg sata naleta tih aviona, isplatili smo čak i plaće pilota i uspjeli još ostvariti i neto dobit u izraelskom proračunu.
    SU-57, potpuno nov koji vjerojatno sam može poskidati barem 6 ovih kanti košta 50 milijuna $. I američka i izraelska ponuda su običan harač.
    Prikaži cijeli komentar
  12. +3
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:26 | 28.03.2018.
    F-16 C/D Barak. Do postizanja pune operativne sposobnosti koja se planira postići 2024. godine približno bi imali 35 godina. Kako bi ispunili zahtjev HRZ i PZO za životnim vijekom od 25-30 godina morat će također proći strukturnu nadogradnju kroz Service Life Extension Program (SLEP) proizvođača Lockheed Martin kojim se osigurava životni vijek do 2048. Bit će zanimljivo vidjeti na temelju čega će evaluacijski tim MORH-a procjenjivati cjeloživotne troškove F-16 do 2050.godine obzirom da nitko još ne zna niti koliko će SLEP koštati u konačnici.
    Prikaži cijeli komentar
  13. +6
    Bojke
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:04 | 28.03.2018.
    Izraelsko ratno zrakoplovstvo koristi 78 jednosjeda F-16C i 48 dvosjeda F-16D. Svi su nadograđeni na standard Barak koji omogućuje veću nosivost naoružanja i goriva (samim tim i veći domet u odnosu na standardnu verziju),nadalje omogućuju korištenje irzaelskog naoružanja i opreme.Prije 4 godine proveden je program dodatne modernizacije Barak 2020.
    Koliko znam Izraelu je krajem 80tih i početkom 90 u programu Peace Marble III od strane SAD isporučeno po 30 jednosjeda i dvosjeda F-16C odnosno D modela Block 40.
    Naravno da je bolje novo auto i zrakoplov i mobitel ali ako se za njega nema novca treba onda vidjeti za što ima novca.
    Ako vojna industriha RH iskoristi ovu priliku za drasticno povećanje suradnje sa izraelskom bit će dobro. Također ako se poveća gospodarska i znanstvena suradnja bit će još i bolje.
    Izraelcima je stalo da posao prođe bez problema i da ostave dobar dojam. Njihova ponuda uključuje i naoružanje. Za nekoliko godina naručivati će se didatne količine naoružanja i a planirana je nabava 6 do 12 dodatnih zrakoplova.Tako da ne stoji baš priča "uvalili nam Izraelci svoje 30 godina staro smeće pa eto vas tamo.".
    Osobno mislim da je bolhe surađivat s Izraelcima nego s Ukrajincima i Rusima u pitanju vojne industrije.
    Prikaži cijeli komentar
  14. +14
    Makistar
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:54 | 28.03.2018.
    Sankcije Rusiji zbog jednog ruskog agenta za kojeg se ne zna ko ga je otrovao, a ulizivanje Izraelu kupovinom zrakoplova koji su u agresiji ubijali stotine Palestinaca, Libanonaca i Sirijaca, često napadom na sela i gradove, čak i na UN zgrade. Ljubav zapadne klike prema ruskom agentu dok mrze Rusiju i ravnodušnost prema stanovnicima Bliskog istoka, neopisivo.
    Prikaži cijeli komentar
  15. +15
    cardaciste
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:31 | 28.03.2018.
    Tko će voziti te avione za 30 godina kad nećemo imati stanovnika?
    Prikaži cijeli komentar
  16. +11
    korisnik13252
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:44 | 28.03.2018.
    Ma super,jedva cekam da nam nakon ruskih i americke kante pocnu padat po glavama.
    Prikaži cijeli komentar
  17. +24
    Miles Naismith
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:36 | 28.03.2018.
    Danasnji top komentar na nekom portalu: "...ako vam je polovno bolje i povoljnije kupite si onda 30 g stare limuzine..."
    Prikaži cijeli komentar
  18. +6
    Helvetia
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:29 | 28.03.2018.
    Neko je kasirao lovu bolje milijardu za nove nego pola za smece koja banda
    Prikaži cijeli komentar
  19. +4
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:27 | 28.03.2018.
    E da se barem radi o F-16 block 40 zrakoplovima, jer : Američko ratno zrakoplovstvo ovlastilo je kompaniju Lockheed Martin da produlji vijek trajanja borbene flote F-16. Time će se povećati vijek trajanja sa 8.000 sati naleta na 12.000, a što ima za cilj omogućiti nastavak djelovanja zrakoplova do 2048. Lockheed Martin je priopćio kako će ova odluka koristiti ne samo Američkom ratnom zrakoplovstvu već i inozemnim korisnicima F-16.

    „Ovo postignuće rezultat je više od sedam godina testiranja, razvoja, projektiranja, analiza i partnerstva između Američkog ratnog zrakoplovstva i Lockheed Martina”, rekla je potpredsjednica Susan Ouzts u priopćenju. „Zajedno s programima modernizacije avionike kao što su F-16V, te SLEP modifikacijama dokazali smo F-16 ostaje vrlo sposoban i pristupačan izbor 4. generacije borbenog zrakoplova Američkom ratnom zrakoplovstvu i međunarodnim kupcima.”

    Proširenje životnog vijeka utjecat će na 300 F-16 C/D Block 40-52. Lockheed Martin dodaje kako će ovo pomoći USAF-u i savezničkim snagama do uvođenja u uporabu F-35 Lightning II.
    -
    4.000 sati naleta baš nije i malo, još čekam vijesti dali su u izbor F-16 Barack blok 40 ili 30. Ako je u pitanju block 40 za 10 miliona $ po letjelici imali bi još puno sati naleta uz spomenutu modernizaciju !
    Prikaži cijeli komentar
  20. +3
    kristi
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:26 | 28.03.2018.
    @zveki bas tako. ova drzava je jedan veliki Sprdistan. Btw jeste vidjeli onog krkana KakoSeVecZove kako je krenuo na Pernara. Sprdistan od drzave
    Prikaži cijeli komentar
  21. +11
    Lunatic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:15 | 28.03.2018.
    Poznato je kako će HRZ i PZO dobiti 2020. godine prve primjerke F-16 Barak koje Izrael otpisuje zbog starosti, a koji bi trebali još 30 godina, prema riječima premijera Plenkovića, služiti Republici Hrvatskoj. Doznajemo kako je riječ o starijoj verziji ovih zrakoplova, Bloku 30 proizvedenih 1987/88. To znači da će prvi isporučeni zrakoplovi biti stari 33 godine čime ova nabava postaje još apsurdnija.

    Također doznali smo kako je ponuda Grčke iznosila 170 milijuna EUR za F-16 Blok 30 na kojima se ništa nije radilo od kada su ih kupili, a ponuda nije sadržavala ni logistički paket, obuku, te je bilo jasno kako su potrebna znatna ulaganja u nadogradnju i modernizaciju ovih zrakoplova.

    Izraelci su bili s ponudom F-16 Blok 30 Barak u visini paketa obuke, simulatora, logistike 480 milijuna EUR dok je Švedska ponuda za Gripen C/D MS20 uz obuku, simulator i pričuvne dijelove iznosila 900 milijuna EUR.

    Američka ponuda je iznosila 1,55 mlrd EUR i nije uključivala naoružanje.

    Bit će zanimljivo vidjeti na koji je način Stručni tim radio kalkulaciju odnosno izračun ukupnih troškova kroz 30 godina, jer to je ključni element koji je trebao presuditi, ali očito nije već samo minimalno inicijalno ulaganje, odnosno samo 25% ukupnih troškova.

    Zanimljivo, bugarsko Povjerenstvo za odabir borbenih zrakoplova je prije 1-2 godine radilo vrlo sličnu kalkulaciju, jer se radilo o rabljenom F-16 i novom Gripenu C/D, a inicijalna ponuda je također bila slična ponudama koje je dobila RH. Tada se na kraju pokazalo kako su troškovi Gripena znatno manji od rabljenog F-16.
    Prikaži cijeli komentar
  22. +16
    shinobi
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    16:58 | 28.03.2018.
    Je li pod racunom i onaj koji je neki dan oboren?
    Prikaži cijeli komentar
  23. +16
    zveki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    16:56 | 28.03.2018.
    Pa evo sad laprdaju da je to rješena stvar. Predstavili kao da smo flotu iz Zvjezdanih staza kupili.
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.