I dalje se nekome može dojmiti da je manje više sve u redu, ali čovječanstvo je na rubu. Sve je otvoreno. Pad burze, inflacija, glad, ratovi, klimatske katastrofe, nove pandemije i otuđenja. Sve nabrojano je u igri. Nema mjesta panici, ali to je današnjica. A koji bi bio najbolji mogući scenarij? I ovo je pitanje otvoreno, ali o tome možemo i kasnije. Najprije, hoće li biti inflacije? Hoće li kruh doista koštati 200 dolara, kako su neki investitori s Wall Streeta lakonski spominjali na početku pandemije?
Rastuća inflacija u SAD je zagonetka za centralnu banku (FED), upozorio je nedavno čuveni Nouriel Roubini, profesor ekonomije iz New York-a. On kaže da vjeruje da rast inflacije neće biti privremen, kako je FED dugo uvjeravao javnost. I ne samo FED. Inflacija će biti uporna, ocijenio je Roubini, poznat i pod nadimkom Dr. Doom. On skreće pažnju na ogroman monetarni i fiskalni poticaj, mnogo veći i dugotrajniji nego onaj nakon financijske krize 2008.
Profesor je dakako govorio o 6.000 milijardi dolara državnog novca. Zapravo, od početka pandemije građanima, poduzećima i ustanovama uplaćeno je 4.000 milijardi dolara. Još dvije tisuće milijardi krenulo je iz Bijele kuće u Kongres na usvajanje. Vidjet ćemo još što od toga može ispasti, ali FED i ne tvrdi da ima kontrolu nad situacijom. Šef Federalnih rezervi Jerome Powell izjavio je prije tri dana da je FED spreman intervenirati ako se inflatorna spirala otme kontroli.
Možemo biti sigurni da su riječi pažljivo i profesionalno izabrane. Predsjednik američke centralne banke valjda ne bi niti spomenuo mogućnost 'dugotrajne inflacije i inflatornih očekivanja izvan postavljenih ciljeva' da nije želio da se to čuje. Može se zaključiti da je prijetnja inflacijom u Americi realna. Tiskanje dolara je raketno gorivo za inflaciju, a cijene deficitne robe skaču u nebo. Rabljeni automobili u Americi poskupjeli su za 45 posto u prošlih godinu dana, a indeks potrošačkih cijena u SAD-u narastao je u lipnju do 5,4 posto.
Fenomen rasta cijena rabljenih vozila objašnjava se globalnom nestašicom čipova za računala koji se ugrađuju u nove automobile. Manje auta se proizvodilo i kada tvornice mjesecima nisu radile zbog pandemije. Pad ponude novih auta na tržištu, pokrenuo je prodaju starih. Slična pojava zabilježena je i u Velikoj Britaniji, iako je tamo rast cijena rabljenih vozila 5,6 posto, a inflacija 2,5 posto.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.