X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  75 €   50 € !
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 5 od 5
Preostalo vremena: 00:55:30
Akcija traje do 11:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Početak i razvoj ministarske odgovornosti u Europi (I. dio)

PIŠE:
Objavljeno:

Pitanje parlamentarne odgovornosti izvršne vlasti jedno je od središnjih pitanja moderne države. To se pitanje posebno istaknulo u razdoblju od konca 18.stoljeća i kroz 19.stoljeće- upravo ovo je vrijeme izrastanja i oblikovanja instituta pravne i političke odgovornosti ministara. Taj se institut prvotno razvio u Velikoj Britaniji koja je kasnije poslužila brojnim europskim zemljama kao 'rasadnik' rješenja institucionalne odgovornosti ministara, ne uvažavajući specifičnosti modela ministarske odgovornosti u Velikoj Britaniji- ovo je i razlog zašto se institut ministarske odgovornosti razvijao sukladno specifičnostima pravno-političkog okruženja europskih zemalja u 18. i 19.stoljeću.

Sustav parlamentarne vlade
Parlamentarni sustav se sa svojom konstantnom od početka njegove primjene pa sve do danas smatra za oblik ustrojstva vlasti koji u zadovoljavajućem stupnju osigurava relativnu dinamičku ravnotežu između demokracije i djelotvornosti političke vlasti. Parlamentarizam se određuje kao sustav dualiteta vlasti ( zakonodavne i izvršne) koji obilježava primjenu triju osnovnih načela:
a) jednakost između zakonodavne i izvršne vlasti
b) suradnja između dviju vlasti
c) postojanje uzajamne mogućnosti djelovanja jedne vlasti na drugu

Djelovanje parlamentarnog sustava obilježavaju četiri temeljna ustavna obilježja. Vlada proizlazi iz parlamenta i politički mu je odgovorna; primjerice, ako većina izglasa nepovjerenje vladi u parlamentu, ona mora odstupiti. Drugo, u skladu s načelom ravnoteže vlasti i mogućnošću uzajamnog djelovanja jedne vlasti na drugu, u slučaju nesuglasnosti između vlade i većine u parlamentu, izvršna vlast može pod određenim uvjetima- u pravilu ustavi daju tu ovlast državnom poglavaru na prijedlog vlade- raspustiti parlament odnosno njegov dom kojem vlada odgovara. Treće obilježje je to da državni poglavar politički nije odgovoran i predstavlja stabilan element sustava. Četvrto obilježje parlamentarizma, koje proizlazi iz prethodnog obilježja, je institucija supotpisa. Nijedan akt čije je donošenje u djelokrugu državnog poglavara nema pravne snage bez supotpisa predsjednika vlade, ovlaštenog ministra ili vlade u cijelosti. Činom supotpisa vlada preuzima na sebe političku odgovornost za akte politički neodgovornog državnog poglavara . Sam razvitak sustava parlamentarne vlade je dosta složen i razvijan je u svakoj zemlji sukladno njenoj povijesti, gospodarskim, socio-ekonomskim, pravnim i političkim obilježjima.

Bit sustava parlamentarne vlade čini politička odgovornost vlade pred parlamentom. Klasični teoretičari ustavnog prava smatrali su načelo političke odgovornosti ministara pred parlamentom upravo onom značajkom koja je najvažnija za razlikovanje modela parlamentarne vlade od drugih oblika organizacije odnosa između najviših državnih organa, legislative i egzekutive .

Klasično shvaćanje polazi od toga da je vlada, kao i kod direktnog izglasavanja nepovjerenja, dužna podnijeti ostavku, odnosno raspuštanjem parlamenta iznijeti spor pred biračko tijelo i onda kad ostane u manjini prilikom glasanja o nekom značajnijem zakonskom projektu ili uopće nekom važnijem pitanju. Pravo je vlade da prijetnjom podnošenjem ostavke i raspuštanjem parlamenta suoči zastupnike s njihovom odgovornošću za eventualnu ustavnu krizu i na taj način izvrši pritisak na parlament. Vlada nije dužna prilagođavati svoje djelovanje volji zastupnika, već teži da kreira tu volju i na taj način 'vodi' parlament oslanjajući se na stranačku stegu svojih zastupnika .

Pojava ministarske odgovornosti
Prve naznake ministarske (ne)odgovornosti nalazimo u Francuskoj gdje je Louis XVII. na vlasti; ovdje postoji ograničena monarhija kao poseban sustav vlasti od 1814. do 1830. godine . Iako je pravno ukinut apsolutizam i ograničena vlast monarha, on i njegov upravni aparat i dalje imaju vrlo širok i u odnosu prema predstavničkom tijelu odlučujući dio vlasti. Tako je monarh bio isključivi neodgovorni nositelj izvršne vlasti- njegovi ministri nisu politički odgovarali predstavničkom tijelu- a, uz parlament, i stvarni čimbenik zakonodavne vlasti jer je imao pravo zakonodavne inicijative i zakonodavne sankcije . Kako predstavničko tijelo postupno sve više preuzima zakonodavnu vlast od monarha, tako monarh postupno prestaje biti isključivi stvarni nositelj izvršne vlasti. Njemu uz bok razvija se ministarski kabinet, na čelu s prvim ministrom, čiji članovi nisu povjerenici, jer on ne određuje okvire njihove djelatnosti, već je to relativno samostalno tijelo koje mu je politički odgovorno, ali istodobno odgovara politički i predstavničkom tijelu . Početno je odgovornost ministarskog kabineta parlamentu manje-više slučajna, ali ubrzo, paralelno s usavršavanjem tehnike funkcioniranja te odgovornosti ( zastupnička pitanja, institucija interpelacije i ankete), ona postaje ustavni običaj. Tako sustav orleanskog ili dualističkog parlamentarizma obilježava, pored prestanka sudjelovanja monarha u obavljanju zakonodavne vlasti, i funkcionalna samostalnost ministara u odnosu prema njemu (izvršna vlast se tako ustrojstveno dijeli na monarha i ministarski kabinet), kao i dvostruka politička odgovornost ministarskog kabineta koja se, što se orleanski parlamentarizam više razvija prema parlamentarizmu poremećene ravnoteže u korist zakonodavne vlasti, u političkoj zbilji sve više očituje samo kao odgovornost prema parlamentu

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.