Kolumnistica Bloomberga objavila je kolumnu pod nazivom "Štakori iz robne kuće ne mogu stvoriti bogatsvo nacije" (Mall Rats Can’t Bring About the Wealth of Nations) u kojoj opisuje "horde" potrošača kako manijakalno kupuju sve što im se nađe u vidokrugu.
Pritom se referira na tzv. "crni petak" ili dan nakon Dana zahvalnosti (ove godine je pao na 25.11.2011.) kada Amerikanci tradicionalno hrle u velike shopping centre kupujući raznorazne blagdanske (ne)potrepštine.
Dionice su odmah skočile nakon što su ove godine Amerikanci potrošili rekordnih 11,4 milijarde dolara na stvari koje im, mnogi će se složiti, zapravu ni ne trebaju.
Najnoviji rezultati popisa stanovništva u SAD-u kazuju kako čak jedna trećina stanovnika SAD-a živi u siromaštvu ili na samoj granici siromaštva.
Postavlja se pitanje - od kuda im taj silni novac? Očito je kako se kreditne kartice "peglaju" u još nezapamćene ponore osobnih minusa. Što pak logičnim slijedom dovodi do idućeg pitanja - zašto to rade?! Pogotovo ako uzmemo u obzir katastrofalno stanje u ekonomiji s jasnim tendencijama daljnjeg pogoršanja.
Konzumerizam u SAD-u nije praksa već ideologija. Mnogima čak ni u Europi nije potpuno razumljiv ovaj fenomen, ali u SAD-u potrošački mentalitet razvio se u nekom sasvim drugom, ekstremnijem, pravcu.
Stara filozofska dilema - "imati ili biti" u SAD-u je s gnušanjem pregažena pod kotačima shopping kolica. Više se ne raspravlja o toj problematici, "imati" i "potrošiti" postalo je sveto pravilo i esencija zapadnjačkog načina života. Nema sumnje kako dobar dio njih itekako shvaća posljedice nekontrolirane potrošnje, ali se na njih ne obazire.
Razmišljanje i briga za budućnost podjednako su negativna praksa kao i filozofski stav koji pita što li je u životu važnije "imati ili biti?".
Koliko god Amerikanci preferirali prvu opciju, druga bi im se mogla sama od sebe nametnuti u ne tako dalekoj budućnosti.
Hoće li se moći s njome nositi, ostaje nam da vidimo. Ali ako je suditi prema scenama velikih desanta na prodajne centre, transformacija će biti bolna - jako, jako bolna.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.