X
VELIKA AKCIJA: Od jeseni do jeseni - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Imunitet diplomatskih agenata (I. dio)

PIŠE:
Objavljeno:

Uvod
Slanje diplomatskih predstavnika u druge zemlje postojalo je još u antičkoj Grčkoj, a slična je praksa zabilježena u Indiji i Rimskom Carstvu. Uspostavljanje diplomatskog prava zasnovano je na želji država se njihovi diplomatski odnosi zasnivaju na stabilnoj i uređenoj osnovi. Već tada se došlo do zaključka da nije moguće održavati produktivne diplomatske odnose ako diplomati i konzuli moraju živjeti u strahu od zatvora zbog politike i stavova zemlje koju predstavljaju ili zbog stvarno ili izmišljenog kaznenog ili drugog djela koje mu se stavlja na teret.

Upravo zbog toga postoje diplomatske privilegije i imuniteti, a što podrazumijeva povlastice i izuzeća koje međunarodno pravo priznaje i jamči diplomatskom predstavništvu države šiljateljice radi osiguranja obavljanja funkcija diplomatskog predstavništva koje vrše diplomatski agenti. Cilj diplomatskih imuniteta i privilegija je uspješno osiguravanje obavljanja dužnosti, a ne davanje povlaštenog položaja pojedincu i zlouporaba tih povlastica i privilegija od strane diplomatskih agenata.
Poseban problem predstavlja postupanje određenih upravnih tijela, konkretno policije, zemlje primateljice prema diplomatskom agentu. U člancima ćemo dati prikaz diplomatskih imuniteta i privilegija, njihovo trajanje, koje su vrste imuniteta diplomatskih agenata i njegovog osoblja s naglaskom na kaznenoprocesni imunitet i postupanje policije odnosno policijskih službenika prema osobama s diplomatskim imunitetom i povlasticama.

Općenito o diplomatskim privilegijama i imunitetu
Diplomati u inozemstvu i njihova pratnja zaštićeni su za vrijeme svojega boravka u inozemstvu, a napose u državi primateljici, posebnim pravilima međunarodnoga prava. Ta su se pravila razvila putem običaja od skromnih početaka u Starom vijeku, koji je već poznavao zaštitu poslanika i glasnika. Ta su pravila običajnog prava dosta razrađena obilatom praksom i presedanima, ali je ipak bilo mnogo nesigurnosti, neslaganja i razlike što se tiče granica između obveza po međunarodnome pravu i povlastica iz kurtoazije, što se tiče kruga zaštićenih osoba i što se tiče primjene pojedinih povlastica na širi ili uži krug ljudi . Upravo ovo je bio jedan od razloga da se pristupi kodifikaciji toga dijela međunarodnog prava unutar Komisije za međunarodno pravo, čiji je rezultat Bečka konvencija o diplomatskim odnosima iz 1961. godine; pitanja koja nisu izrijekom uređena konvencijom i dalje se uređuju prema pravilima običajnog međunarodnog prava.

Pod diplomatskim privilegijama i imunitetu podrazumijevaju se povlastice i izuzeća koje pozitivno međunarodno pravo priznaje i jamči diplomatskom predstavništvu države šiljateljice odnosno članovima osoblja njezinog diplomatskog predstavništva i članovima njihovih obitelji, radi osiguranja djelotvornog obavljanja funkcija diplomatskog predstavništva . Ova dva pojma je teško razdvojiti pošto se oni međusobno isprepliću. Pod imunitetom se u prvom redu podrazumijevaju oslobođenje, odnosno izuzeće u međunarodnom pravu u konkretnom slučaju od jurisdikcije organa teritorijalne države, države prijema. Pod povlasticama, odnosno privilegijama, smatraju se razne pogodnosti koje se daju diplomatskim misijama i njihovom osoblju u državi prijema . U doktrini se ističe da imuniteti imaju osnovu u međunarodnom pravu i oni pogađaju i dotiču suverenost države prijema. Privilegije, pak, ovise znatnim dijelom od unutrašnjeg prava države prijema. Srednje rješenje je dala Bečka konvencija iz 1961. godine gdje je napravljena razlika između imuniteta i privilegija. U cjelini imuniteti se daju po međunarodnom pravu, što je slučaj i s najvećim brojem privilegija. Ostale privilegije su više izraz kurtoazije, nisu obvezne, te ovise od unutrašnjeg zakonodavstva države prijema .

Što zapravo znači pojam imunitet izrekao je sudac u presudi Empson v. Smith, gdje kaže da je suština u tome da 'diplomatski imunitet nije imunitet koji štiti od pravne odgovornosti, već samo imunitet od mogućnosti tuženja diplomata'. Ovo zapravo znači da diplomatski agent nije iznad zakona- naprotiv, diplomati su pod obvezom da poštuju pravo i pozitivnopravne propise države primateljice. U slučaju da prekrše zakon oni se i dalje smatraju odgovornim, ali ne mogu biti tuženi u državi primateljici osim ako nisu podvrgnuti njenoj sudbenosti; može se reći da diplomatski imunitet predstavlja proceduralnu zapreku .

Diplomatski imuniteti sastoje se u izuzećima (kao npr. osobna nepovredivost diplomatskog predstavnika, njegovog stana i drugo) koja su nužan i neophodan preduvjet uspješnog obavljanja dužnosti diplomatskog predstavnika i diplomatskog predstavništva, dok se diplomatski privilegiji sastoje u povlasticama (npr. oslobođenje od poreza i pristojbi) koje nisu takve naravi da bi njihovo nepostojanje ili nepoštovanje u svakom slučaju nužno onemogućavalo obavljanje funkcija diplomatskog predstavništva, ali pridonose djelotvornom obavljanju tih funkcija .

Tijekom povijesnog razvoja diplomacije i statusa diplomatskih predstavnika ukazalo se nužnim da diplomatski predstavnici i diplomatska predstavništva budu potpuno zaštićeni, ponajprije od vlasti države primateljice, kako bi nesmetano i djelotvorno mogli obavljati svoju dužnost. U slučaju da diplomatski predstavnici odnosno diplomatska predstavništva države šiljateljice nisu potpuno zaštićeni od ugrožavanja i smetnji, bez obzira da li se radi o ugrožavanju i smetnjama koje prema njima dolaze od pojedinaca i skupina protivno vlastima države primateljice ili dolaze od tijela i ovlaštenih osoba države primateljice, oni nisu u mogućnosti obavljati svoje funkcije, čime se gubi smisao njihova postojanja. Stoga je bilo potrebno dati jamstva o njihovoj zaštiti i pravima kao preduvjetima za djelotvorno obavljanje njihovih dužnosti.

Klasična doktrina i praksa tumačili su to fikcijom eksteritorijalnosti, koju je uveo nizozemski pravnik Hugo Grotius; na toj osnovi smatralo se da se određene osobe ( šef strane države, diplomatski predstavnici i drugi), kao i određeni prostori (veleposlanstva, stanovi diplomatskih predstavnika i drugo) uključujući i strane vojne brodove, vojne odrede i neke međunarodne organizacije, nalaze izvan državnog područja države primateljice. Tom fikcijom nastojale su se objasniti iznimke od teritorijalne suverenosti države primateljice, po kojoj suverenosti svaka država ima isključivu vlast na svome teritoriju. Fikcija eksteritorijalnosti je potpuno napuštena s obzirom da se diplomatski privilegiji i imuniteti mogu realističnije izložiti kao točno određene iznimke od pravila, u cilju izvršavanja i razvoja međunarodnih odnosa i na toj osnovi što optimalnijeg i što nezavisnijeg obavljanja funkcija diplomatskih predstavništva i predstavnika ( teorije reprezentacije u funkcionalnosti) . Kao temelj povlastica uzima se, s jedne strane, dostojanstvo države koju izaslanik zastupa (načelo reprezentacije), a s druge potreba da se poslaniku, odnosno misiji osigura ona neovisnost u djelovanju bez koje ne bi mogao obavljati svoj zadatak (ne impediatur legatio; funkcionalna teorija) .

Povijesni razvoj ustanove diplomatskih predstavnika i diplomatskih predstavništva stvorio je niz običajnih međunarodnih pravila o pitanjima diplomatskih privilegija i imuniteta. Ipak, jasniji i određeniji okvir i sadržaj toj građi napravljen je kodifikacijom, pa i legislacijom, obavljenom Bečkom konvencijom o diplomatskim odnosima iz 1961. godine. Premda Konvencija u svojoj preambuli određuje da se za pitanja koja njome nisu uređena i dalje primjenjuju pravila međunarodnog općeg običajnog prava, isto tako treba istaknuti da Konvencija sadrži bitna rješenja potrebna za djelovanje diplomatskih predstavnika i diplomatskih predstavništava, te da je zbog svoje raširene prihvaćenosti, kao dijela međunarodnog prava, nametnula obveze svojih odredbi, kao pravila međunarodnog općeg običajnog prava, i za države koje nisu pristupile. Osim odredbi Bečke konvencije o diplomatskim odnosima, države mogu ugovorima ili u uzajamnoj praksi, utvrditi i poseban međunarodni režim privilegija i imuniteta za svoja diplomatska predstavništva i diplomatske predstavnike .

Trajanje imuniteta diplomatskih predstavnika
Privilegiji i imuniteti svake osobe, koja na njih ima pravo, traju cijelo vrijeme dok ta osoba službeno boravi u državi primateljici. Počinju činom dolaska osobe na teritorij države primateljice sa svrhom preuzimanja funkcije, ili ako se već nalazi u državi primateljici, trenutkom kada je njezino imenovanje notificirano ministarstvu vanjskih poslova ili sporazumno određenom drugom ministarstvu države primateljice . Bečka konvencija u članku 39., stavku 2. određuje da imunitet i privilegije osoba koje imaju pravo na njih prestaju kada napusti državu prijema ili po isteku razumnog roka. U diplomatskom pravu smatra se da taj imunitet važi i prema trećim državama, a ne samo prema državi prijema gdje je osoba imala funkciju u diplomatskoj misiji. Ipak, u praksi ima i različitih tumačenja i provođenja Bečke konvencije; tako je, primjerice Sreski sud Berlin-Tiergarten izdao 1994. godine nalog za uhićenje bivšeg sirijskog ambasadora u Njemačkoj Demokratskoj Republici (DDR) zbog toga što je navodno vršeći dužnost ambasadora pomogao u pripremi jednog terorističkog ubojstva . Odluku lokalnog suda potvrdio je i Vrhovni sud Njemačke, a Ustavni sud odbacio žalbu ambasadora, smatrajući da odlukama njemačkih sudova o uhićenju nije povrijeđeno niti jedno pravo predviđeno Ustavom Njemačke. Ovaj stav je kritiziran od strane B. Fasbindera sa Sveučilišta Humbolt u Berlinu u Američkoj reviji za međunarodno pravo te on upozorava da takav slučaj nepriznavanja imuniteta do sada nije priznat čak ni u trećim zemljama .

Zanimljiv slučaj po pitanju trajanja imuniteta dogodio se i u SAD-u. Naime, veleposlanik Papue Nove Gvineje, bio je sudionik jedne prometne nesreće u kojoj su ozlijeđena dva američka državljanina. Poslije završetka svoje misije, pojavio se u SAD-u gdje je protiv njega pokrenut kazneni postupak. Na žalbu Papue Nove Gvineje, kada se pozvala na njegov imunitet, State Department je odgovorio da 'osim za čine koji proistječu u vezi s vršenjem službenih dužnosti, svi sudbeni imuniteti koje je osoba ranije uživala prestaju završetkom njegove službe'. S obzirom da država prijema, odnosno njezini organi utvrđuju koji su to čini koji proistječu u vezi s vršenjem diplomatskih dužnosti, ovakav restriktivan stav State Department-a sigurno nije u skladu s Bečkom konvencijom o diplomatskim odnosima i predstavlja osnovu za daljnje zloupotrebe i opasno negiranje sadržaja i svrhe diplomatskih imuniteta .

Privilegij i imuniteti prestaju odlaskom te osobe, čija je funkcija prestala, iz države primateljice ili ako je istekao razumni rok koji je toj osobi dat za odlazak, ali do tada privilegiji i imuniteti vrijede čak i u slučaju oružanog sukoba. Izuzeća za djela, koje ta osoba počini u obavljanju svojih funkcija kao član diplomatskog predstavništva vrijede trajno. U slučaju smrti člana diplomatskog predstavništva članovi njegove obitelji i dalje uživaju povlastice i izuzeća koje im pripadaju i to do isteka razumnog roka koji im omogućuje napuštanje područja države primateljice. (čl. 39 Bečke Konvencije). Teorija i praksa na pitanje da li smrću ovlaštene osobe prestaje diplomatski imunitet daju negativan odgovor. Vrijedi spomenuti slučaj memoranduma kanadskog Ministarstva vanjskih poslova (pravne službe) od 17. prosinca 1981. godine, kojim se zabranjuje ispitivanje tijela jednog umrlog diplomata, kao i činjenicu da poslije prometne nesreće 1984. godine, u kojoj je poginuo jedan istočnonjemački diplomat, također zbog imuniteta nije bilo moguće izvršiti istražne radnje nad tijelom poginulog .

U slučaju prekida diplomatskih odnosa, pa čak i u slučaju oružanog sukoba između države primateljice i države šiljateljice, država primateljica dužna je odobriti sve olakšice kako bi osobe koje uživaju povlastice i izuzeća, kao i članovi obitelji tih osoba, bez obzira na njihovo državljanstvo, mogli u najkraćem mogućem roku napustiti njezin teritorij.

Apsolutni i relativni imunitet
Osobna nepovredivost jedno je od najstarijih pravila diplomatskog prava, a mnogi je autori smatraju temeljnom povlasticom iz koje proistječu ostale. Ona je nužna posljedica temeljnog prava država na neovisnost i poštovanje. Prema članku 29. Bečke konvencije, osoba diplomatskog agenta je nepovrediva. On se ne može podvrgnuti nikakvom obliku uhićenja ili pritvora. Država primateljica mora s njime postupati s dužnim poštovanjem i poduzeti sve odgovarajuće mjere da bi spriječila nanošenje uvreda njegovoj osobi, slobodi i dostojanstvu . Nakon brojnih terorističkih napada i čina protiv diplomata, Opća skupština UN-a je 1973. godine prihvatila Konvenciju o sprječavanju i kažnjavanju zločina protiv međunarodno zaštićenih osoba, uključujući diplomatske agente. Njome se štite šefovi država i vlada te ministri vanjskih poslova gdje god se nalazili u inozemstvu (čl.40), članovi njihovih obitelji, predstavnici i službenici države i međunarodnih organizacija kao i članovi njihovih obitelji.

Države stranke obvezuju se da djela protiv tih osoba uvrste među djela kažnjiva po svojim zakonima. Država treba počinitelju suditi ako je djelo počinjeno na njezinom području ili ako je počinitelj njezin državljanin ili ako je djelo učinjeno protiv njenih organa. Ona mu mora suditi ako se nađe na njezinu području ukoliko nije pripravna izručiti ga drugoj državi koja ga goni . Za sada najozbiljniji slučaj kršenja osobe nepovredivosti diplomatskih agenata bio je držanje talaca diplomatskog (i konzularnog) osoblja u veleposlanstvu SAD-a u Teheranu, koje je započelo 1979. godine i trajalo više od godinu dana. Iz mišljenja Međunarodnog suda pravde od 15. prosinca 1979. godine proizlazi da država ne može uspostavljati odnose s drugim državama bez diplomata, a ne diplomati ne mogu obavljati svoje dužnosti ako nemaju zaštitu u vidu diplomatskog imuniteta .

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.