Daleki istok sve je bliži zabrinjavajućoj eskalaciji sukoba koja bi mogla imati nesagledive posljedice po regiju i svijet. Uz sve izraženiji nacionalizam te izuzetno napete teritorijalne sporove, dovoljan je samo jedan neoprezan potez, jedna greška i Istočna Azija naći će se u bezizlaznoj situaciji u kojoj se rat nameće kao jedino rješenje.
Mnogi će reći kako su vojni sukobi između svjetskih sila stvar prošlosti, no trenutna atmosfera na Dalekom istoku neugodno podsjeća na Europu prije Prvog svjetskog rata. No, to je valjda cijena promjena, raspada globalne bipolarne ravnoteže i povratka u multipolarni svijet.
Regionalno nametanje Kine, nove sile u usponu, izaziva Sjedinjene Države, još uvijek jedinu supersilu koja se ne libi pokazati mišiće. Njezine ambicije ugrožavaju sigurnost američkih "satelita" u regiji, Japana i Južne Koreje, a sve to ugrožava svjetski mir. Već ionako napete tenzije povećane su prošlog tjedna nakon što je Kina bez ikakve najave, iz vedra neba, proglasila Identifikacijsku zonu protuzračne obrane (ADIZ).
Riječ je o obrambenoj zoni koje države proglašavaju ne samo iznad svojeg teritorija već i u međunarodnom zračnom prostoru, a sve s ciljem da dobiju više vremena za obranu od mogućeg neprijateljskog napada. Zrakoplov koji uđe u zacrtani prostor dužan je identificirati se i ponašati u skladu s uputama zračne kontrole države u čijoj zoni leti. Takvu obrambenu zonu već imaju Sjedinjene Države, Japan, Južna Koreja, Tajvan, Indija, Pakistan, Kanada, Velika Britanija i Norveška, a od 23. studenog i Kina.
Premda proglašavanje ADIZ-a priziva duh hladnog rata, riječ je o sasvim legitimnom potezu kineskih vlasti. Ako ostale države imaju obrambene zone, zašto ne bi i Peking imao jednu. No, pitanje, dakako, nije tako jednostavno. Za početak, za razliku od drugih država (primjerice SAD-a) koje traže od zrakoplova plan leta samo ako će prolaziti preko nacionalnog teritorija, Kina traži isto bez obzira na rutu leta. Kineska praksa možda je stroža, no legalna s obzirom da proglašavanje zona, kao i zahtjevi koji se traže od zrakoplova u njima, ne ulaze u domenu niti jednog međunarodnog zakona.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.