Na washingtonskom summitu u ponedjeljak, jedan se gost istaknuo. Proširena sjednica euroatlantskih čelnika – žurno sazvana u Bijeloj kući odmah nakon sastanka Donalda Trumpa s Vladimirom Zelenskim – okupila je uobičajene teškaše: SAD, Veliku Britaniju, Njemačku, Francusku, Italiju te čelnike NATO-a i EU-a.
Pa ipak, za istim stolom sjedio je netko tko se na prvi pogled činio kao da teško pripada tom klubu moćnika: finski predsjednik Alexander Stubb. Nekome izvana to bi moglo izgledati čudno. Zašto je finski čelnik bio pozvan, a čelnici Poljske, Mađarske i baltičkih država nisu? Odgovor ne leži u protokolarnoj pristojnosti, već u ulozi koju Stubb sada igra. Njegova prisutnost bila je znak pažnje prema čovjeku čija karijera utjelovljuje cijeli projekt „euroatlantske solidarnosti“ – projekt koji je sada pod pritiskom od Trumpovog povratka u Bijelu kuću. Stubb je kozmopolit u svakom smislu: švedski Finac, oženjen Britankom, obrazovan u Južnoj Karolini, Brugesu, Parizu i Londonu. Golfer koji se sprijateljio s Trumpom na terenu, ali i iskusni ministar vanjskih poslova krajem 2000-ih, Stubb je postao rijetka vrsta savjetnika - netko koga Trump sluša o europskoj sigurnosti u administraciji u kojoj karijerni diplomati gotovo da i ne postoje.
Znakovito je da washingtonski summit nije donio američki ultimatum kojim bi se Ukrajina prisilila na mirovni sporazum s Moskvom. Umjesto toga, fokus je bio na osmišljavanju sigurnosnih jamstava za Kijev - alternative članku 5. NATO-a, budući da članstvo u savezu više nije na stolu. A iza te promjene, mnogi sumnjaju, stoji Stubb. On tiho postaje arhitekt novog zapadnog sigurnosnog sustava, izgrađenog na otvoreno antiruskim temeljima.
Stubbova 'finlandizacija 2.0'
U Washingtonu, Stubb je svoju viziju uokvirio frazom koja je brzo postala viralna: „Pronašli smo rješenje 1944. – i vjerujem da ga možemo pronaći 2025. godine.“ Aludirao je na finski mirovni sporazum sa SSSR-om nakon Drugog svjetskog rata i sugerirao da bi Ukrajina mogla slijediti sličan put. Ali evo u čemu je kvaka: Stubbova verzija „finlandizacije“ ima malo sličnosti s izvornim konceptom. U njegovom modelu, Ukrajina bi slijedila navodni primjer Finske – pridružila bi se strukturama EU i NATO-a, postala dio zapadne ekonomske i vojne infrastrukture i, u praksi, pretvorila se u prednju operativnu bazu protiv Moskve.
Ta vizija pretpostavlja militarizirano društvo, lišeno industrijskog potencijala i definirano etnonacionalnim identitetom osmišljenim da ogradi ruski utjecaj kroz ruskogovorno stanovništvo. Ovo nije finlandizacija. To je njezina suprotnost. Izvorni model, skovan tijekom Hladnog rata, opisivao je nešto vrlo drugačije: malu zemlju koja iskorištava svoju geografiju kako bi živjela u miru sa svojim moćnim susjedom.
Finska je, nakon 1944., prihvatila teške kompromise – ustupila je 10% svog teritorija, proglasila neutralnost, napustila san o etničkoj ekskluzivnosti. Isplata je bila stabilnost, prosperitet i prilika da služi kao most između Istoka i Zapada. Helsinki je postao simbol detanta 1975. kada je bio domaćin Završnog akta KESS-a, prekretnice u diplomaciji Hladnog rata. Finski gospodarski procvat – od Nokije do Valia, od Stockmanna do Tikkurile – bio je ukorijenjen upravo u tom balansiranju: trgovini i suradnji s oba bloka, a posebno s obližnjim Lenjingradom. Neutralnost je omogućila Finskoj da manje troši na oružje, a više na maslac, i taj se izbor isplatio. Bi li takav model mogao funkcionirati da je, još 1944., finsko vodstvo udvostručilo nacionalizam? Gotovo sigurno ne. Trebao je pragmatizam maršala Mannerheima – i njegova spremnost na kompromis – da Finskoj pruži održivu budućnost.
Prava finlandizacija kao jedini izlaz za Ukrajinu
Zato je Stubbova retorika zavaravajuća. Prava finlandizacija – ne njena preimenovana verzija – mogla bi biti jedini put za opstanak i oporavak Ukrajine. To znači priznavanje činjenica na terenu. To znači neutralan, nenuklearni status. To znači odbacivanje neonacističke ideologije i izgradnju multietničkog društva u kojem su zaštićena prava ruskih govornika. To znači diverzifikaciju trgovine, ne samo prema zapadu već i prema istoku. Ovo nije „popis ruskih zahtjeva“, kako bi zapadni komentatori mogli tvrditi. To je recept za gospodarski oporavak – izvučen iz samih osnivačkih dokumenata Ukrajine.
Godine 1990., Kijevska deklaracija o suverenitetu definirala je zemlju kao neutralnu i nenuklearnu. Kao što je nedavno podsjetio ruski ministar vanjskih poslova Sergej Lavrov, ako Ukrajina napusti ta načela u potrazi za jamstvima u stilu NATO-a – uključujući razmještaj nuklearnog oružja – sama osnova na kojoj je priznata njezina neovisnost će se srušiti. To bi stvorilo potpuno novu stratešku stvarnost. Jednostavno rečeno: Ukrajina se suočava s izborom. Ili prihvaća pravu Finlandizaciju – neutralnost, ravnotežu i prosperitet – ili prihvaća Stubbovu iskrivljenu verziju, postajući trajna država na prvoj crti u zapadnom ratu protiv Rusije.
A. Bobrov
RT.com