Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Španjolska kriza traje: Premijer Rajoy odlučio ukinuti katalonsku autonomiju, ali u subotu - iz Barcelone poručuju: "Odmah nakon proglašavamo neovisnost"

Današnji rok za izjašnjavanje oko pitanja neovisnosti Katalonije, koji je Madrid dao do 10 ujutro, je došao i prošao, a španjolski premijer Mariano Rajoy sada poručuje kako će ukinuti autonomiju Kataloniji te uvesti direktnu vlast.

Rajoy ističe kako će u subotu održati specijalni sastanak kabineta gdje bi trebao i potvrditi ovu odluku. Opozicijska socijalistička stranka poručuje kako podupire Rajoya u ovom planu, no oni smatraju da bi te mjere trebale biti ograničene.

Katalonski predsjednik Carles Puigdemont i dalje pak prijeti odcjepljenjem te poručuje kako će Katalonija proglasiti samostalnost u onom trenutku kada joj Madrid ukine autonomiju. Drugim riječima, konačan ishod ove situacije odgađa se za subotu, no pitanje je hoće li se i tada nešto konkretno dogoditi jer izgleda da obje strane prijete, ali niti jedna se ne odvažava na prvi potez.

Podsjetimo, kriza u Španjolskoj traje već danima, otkako je Katalonija održala referendum o odcjepljenju, no isti je Madrid proglasio neustavnim i ilegalnim. Od onda traju prijetnje s obje strane - Barcelona prijeti proglašenjem odcjepljenja od Španjolske dok Madrid prijeti ukidanjem autonomije za Kataloniju.

Vezano uz temu:
Koliko je Pirenejski poluotok daleko od Balkanskog? Slučaj Katalonije i Hrvatske u kontekstu odcjepljenja od Španjolske i Jugoslavije

Jedan kralj i dvije slike: može li Felipe spasiti Španjolsku?

Prava bitka za Kataloniju kreće tek nakon proglašenja neovisnosti: Kakvu novu državu žele njene političke elite? Od euroatlantskog kontinuiteta do revolucionarnog anti-kapitalizma

Uvrnuta logika Bruxellesa: Zašto je sporna katalonska neovisnost?

Izvori:

Reuters | BBC | AP

Komentari

(14):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja korisničkog imena bez najave i bez objašnjenja.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.
Sortiranje: | Prikaz:
  1. +3
    K.Trout
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    14:23 | 20.10.2017.
    Hvala, kolega Vladek, ali moram ti priznati da nisam pretjerano siguran da su svi spoljni faktori u Europi protiv katalonskog (i uopšte) separatizma. Čini mi se da procesu stvaranja univerzalne države, ili naddržavne tvorevine koja će obuhvatiti svu Europu, više odgovara konglomerat malih, iscepkanih regija, nego raznolik sastav u kojem postoje i velike države, dovoljno jake da misle i odlučuju svojom glavom.
    Prikaži cijeli komentar
  2. +5
    nikolatr
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    05:31 | 20.10.2017.
    I taj Rahoj je jedan najobicniji birokrata, sudija iz Santjaga de Kompostele, iz Galicije

    koji samo po prirodi benefita je zastupnik krutih drzavnih stavova, a pogledajte samo sutra ukoliko Galicija krene- bice kao Mesic, odma na drugu str.

    Galicijaneri kazu mi nismo ni Spanci a ni Portugalci , govorimo svojim mesanim jezikom.
    Prikaži cijeli komentar
  3. +7
    nikolatr
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    05:26 | 20.10.2017.
    Smao da izanaliziramo nesot i sa etnicke strane, dr. google odradi svoje.
    Spanija je umjetna drzava, odn. sem Kastiljanaca i starih Aragonaca koji su danas nestali prkaticki i usisani su u Kastilju Leon, vi imate 3 nekoherentne spanskoj naciji- etnikume. Rahoj je Galicijaner iz Galicije ot je onaj sjev. deo iznad Portugala dakle norde, gde Galicijoti govori svojim jezikom- koji je prekopiran u Argentinu i tmao je oficijalni.
    Ex- Premijer Hose Maria Aznar u vreme otimachine Kosova od 96- 00. je znate 100% Baskijskog porijekla gdje mu je jedan deda iz Bilba bio prvo u baskijskoj stranci BNP za odcepljenje koja je vojno krilo Ete odn. Hari Batasune, da bi tokom revolucionarnog rata postao- unionist i to zestoki kao novinar. Dr. djed- takodje Bask, ne cak ni etnicki Spanac iz Baskije.
    Od 4 poslednja PM-a jedino je Jose Maria Zapatero Spanjolac etnicki, i prije toga cuveni, divni Felipe Gonzalez.
    Kako sjutra taj isti Rajoy nece predvoditi nezavisnost za svoju provinciju- Galiciju, ima li garancije za to..? Isti Bask Aznar je poveo surov ra protiv Ete i rasturio joj ilegalu i na jugu Francuske, evo da jednom 20ak god. nema terorrist incidents od njih.
    Jos jedna zena ako ne i dvije, Ministar(i) u vladi mu je Katalonka. Katalonija i dodje na teritoriji Ocidentala Sud- to je deo koji je ostao u Francuskoj. Oko pola prezimena su frakofono- zvucna, ostalo posla- spanjolsko zavrshava na - s jer je jedna roditelj vecine mladih imigrant iz ostalih delova Spanije- maohom Andalzuije, Valensije sto su isto KAtalonci po jeziku samo dr. akcent, i Aragonci. Citao sam skora dobar izvor cu vam dati da je spanjloski jezik dominantan i nadalje u Barceloni, a nagurivanje na katalanski se vjestacki vrsi u Gironi, Tarragoni, Reusu, Llobregatu.

    Bojim se da jednom to kad krene, Spanija ide u neizbezan proces Balkanizacije odn. Yugo- slovizacije, cepkanja u param- parcad... Nije tu samo problem Baskije i Katalonije, nego ce i Galicija teziti van, a to je onda Espanol- exit. Tamo se sprema mnogo, mnogo gadan rat daj Boze da gresim, ali ta Vlada Spanije ce na silu Boga- izbaciti regione iz svoje drzave.

    You asked for it..!= trazili ste ( u dr. delovima Eu.)- gledajte
    Prikaži cijeli komentar
  4. +9
    vladek68
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    00:28 | 20.10.2017.
    Kolega K.Trout,sve postaje puno jasnije kada se počne analizirati.Nisam protiv ničije samostalnosti same po sebi,ukoliko tako nešto ide na neki normalan način.Imamo primjere svojevremeno Norveške i Švedske,kao i Češke i Slovačke.Međutim,kada se tako nešto događa,moraju se stvoriti neki preduvjeti.
    Kada se to radi ovako naglo i ničim izazvano,moramo si postaviti neka logička pitanja
    Zašto baš sada?
    Tko dobija najviše ovime?
    Zašto se toliko potencira samostalnost,kada ni u jednom mogućem scenariju do nje i ne može doći?
    Naravo da je razlog te nemogućnosti upravo to što baš nijednoj zemlji u evropi i šire katalonska nezavisnost ne odgovara(što nas vraća na prvo pitanje).Baš nitko od jačih evropskih i svjetskih igrača nije podržao katalonce.Međutim,ekipu iz Barcelone to uopće ne zanima.Najveći gubitnici su svakako sami katalonci.Svaki scenario osim momentalnog smirenja situacije nosi za sobom katastrofalnu štetu po njih.Drugi veliki gubitnik je svakako Španjolska,koja je u prilično teškoj gospodarskoj situaciji.U uvjetima demografskog sloma i velike nezaposlenosti,ovakve tenzije joj najmanje odgovaraju.Naravno da će i vojna intervencija koštati,a investitori će biti znatno manje skloni ulagati u zemlju.EU ne odgovara zato što gotovo svaka zemlja ima neku nezadovoljnu pokrajinu i ovakve stvari doslovno sve užasavaju.Zbog pripadnosti NATO paktu neki teži sukob je nemoguć,ali ovakve stvari dodatno razbijaju vojnu monolitnost saveza.
    Znači,imamo proglašenje u potpuno krivo vrijeme,na krivi način,i tako da nikome od rečenih ne može ići u korist.
    Ovo se inače naziva umjetno izazivanje krize.
    Mogući strateški dobitnici su ameri.U posljednje vrijeme vazali nisu pretjerano poslušni.EU koketira s rusima,i počinje se ograđivati od Ukrajine.Spominje se sramežljivo osnivanje EU vojske,što bi značilo izbacivanje amera sa evropskog tla.Ovo bi moglo biti njihovo upozorenje.Soros je svakako u igri,ali i krupni bankarski kapital koji bi mogao masno zaraditi na slabljenju eura.Međutim,najveći dobitnici iz svega ovoga su ekstremni desničari,i to ne samo u Španjolskoj.Desnica se nedvosmisleno stavila na stranu očuvanja zajedničkog nacionalnog identiteta.Oni vrlo direktno i nedvosmisleno prozivaju sve za inertnost i nedjelotvornost.Naravno da će u svakom scenariju kapitalizirati ovu situaciju u svoju korist i mnogo više ljudi će slušati kako je vrijeme za odlučnije ljude koji se mogu uhvatiti u koštac sa svim državnim problemima.To će imati za posljedicu jačanje ekstremne desnice u čitavoj evropi.Također i KC je dobitnik u svim mogućim scenarijima,pogotovo njeno ekstremno desno krilo.U konačnici ovo može imati nesagledive posljedice za cijelu evropu.Ukoliko bilo gdje dođe do ikakvog pičvajza,pojaviće se kauboji kao spasitelji.To će strašno oslabiti evropu samu po sebi.
    Kao što vidiš,kada se maknu romantične emocije na stranu i hladnokrvno sagleda situacija,stvari izgledaju vrlo različito.
    Ovo je pokušaj otvaranja pandorine kutije na evropskom tlu,i to je to...
    Prikaži cijeli komentar
  5. +4
    K.Trout
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    22:18 | 19.10.2017.
    Vladek, mnogo poštujem tvoje mišljenje i veoma sam ti zahvalan za informacije koje ne znam gdje bih našao da ih ti ne izneseš, ali jedno nikako ne razumijem. Uz potpunu saglasnost sa tobom o načinu na koji bi španska vlada trebala štititi cjelovitost države, (slažem se i da kasni u tome,) nije mi jasno zbog čega si toliko protiv katalonske samostalnosti. Tko sve u Europi nije dobio, (dobio, ne izborio,) samostalnost, pa nikom ništa.
    Prikaži cijeli komentar
  6. +2
    Revo5
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    21:14 | 19.10.2017.
    Vladek, ne daj se iživcirati. Sve je pod kontrolom. Nacionalistički ološ iz manjinske katalonske vlade nitko ne doživljava ozbiljno. Nitko u Europi ih ne priznaje; rade veliku štetu katalonskim ljudima...
    Prikaži cijeli komentar
  7. +2
    vladek68
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:55 | 19.10.2017.
    Majko mila...
    Ja ne znam ko plaća ove idiote u Madridu.Ovakva odgađanja su nezamislivo opasna i potencijalna šteta raste iz sata u sat.
    Neophodna je oštra i odlučna akcija.
    Očito da nitko nema m.da za nju.Ovakve stvari mogu pokrenuti strahovito težak slijed događaja,ali mislim da još uvijek nije kasno da se ovo riješi žestokom iznenadnom akcijom.Pogotovo ako bi do nje došlo prije subote...
    Prikaži cijeli komentar
  8. +4
    RETFALA OS
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    16:42 | 19.10.2017.
    MrNo
    Ja opet nevidim zašto to nebi napravio..
    Jest da je sputnik ali su ipak navedeni drugi izvori.

    rs-lat.sputniknews.com/komentari/201710151113059302-soros...
    Prikaži cijeli komentar
  9. +8
    marjo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    14:28 | 19.10.2017.
    Pa u Evropi ćemo se podijeliti na tom pitanju, a dovoljno je i to da se na padu evra može puno zaraditi.
    Prikaži cijeli komentar
  10. +10
    Makistar
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    14:07 | 19.10.2017.
    To već počinje izgledati jadno.
    Prikaži cijeli komentar
  11. +6
    N.Radic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:51 | 19.10.2017.
    @MrNo

    Ni ja ne vidim motiva ali neko iza Katalonaca stoji... i taj je za sad nevidljiv.

    infowars (nisu najpouzdaniji ali su brzi) danas kaže da Soroš ulaže 18 milijardi dolara u svoj Open Society Foundation.

    To je investicija. Za šta?
    Prikaži cijeli komentar
  12. +9
    dapi
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:49 | 19.10.2017.
    Koliko znam, za ukidanje katalonske autonomije, tj. za aktiviranje Članka 155 Ustava Republike Španjolske, Rajoyu treba većina u parlamentu. A on ima manjinsku vladu. Ovi "Građani" (Ciudadanos) će biti za njega, ali time još uvijek nemaju većinu. Podemos će vjerojatno biti protiv, tako da jezičac vage ostaje na socijalistima.
    Ima li netko suprotne informacije - može li Rajoy ovo odlučiti bez parlamentarne većine?
    Prikaži cijeli komentar
  13. +8
    MrNo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:45 | 19.10.2017.
    @marjo
    Zašto bi uncle Soroš razbijao Španjolsku? Ne vidim previše motiva...
    Prikaži cijeli komentar
  14. +6
    marjo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    13:30 | 19.10.2017.
    Bar ćemo vidjeti koliko novca je Soroš odvojio za ovaj škandal.
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.