Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Radna skupina za ocjenjivanje ispita Državne mature pronašla niz propusta

Nakon pregledavanja ispita iz hrvatskog jezika na Državnoj maturi, pronađeno je kako je u ispitu, na kojeg su se žalili mnogi maturanti, bilo niz propusta.
Otkriće da je postojao veći broj dvosmislenih pitanja, te pitanja s nekoliko točnih odgovora dokazuje da nešto nije uredu s ispitom, odnosno da su maturanti itekako bili u pravu.
Radna skupina za ocjenjivanje ispita Državne mature, koja je imenovana na prijedlog ministra Jovanovića, zbog brojnih primjedaba na test iz hrvatskog jezika na državnoj maturi sastavljena je od niza eminentnih stručnjaka - profesora hrvatskog jezika s 20 i više godina radnog staža. Predsjednik Radne skupine je dr. sc. Marko Alerid, docent Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Odsjeka za kroatistiku , a zamjenik predsjednika Radne skupine je prof. dr. sc. Dragutin Rosandić, umirovljeni profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu - najcjenjeniji
metodičar, autor udžbenika, obrazovao niz generacija profesora hrvatskog jezika.
Radna skupina je, između ostalih propusta, uočila i propuste u konkretnim zadacima.

Hrvatski jezik (VR)
Pogreške (propusti) u zadacima

7. zadatak:
Koliko je putnika u plovilu?
a) dva
b) tri
c) četiri
d) pet
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: b) 3 i c) 4. Naime, nije jasno trebaju li učenici odgovoriti s obzirom na zadani ulomak ili na cjelovit tekst. Prema literaturi (udžbenicima hrv.jezika i povijestima književnosti) u plovilu se nalaze tri putnika, što se djelomično može zaključiti i na temelju predloška.
Ipak, u predlošku se navodi i Paskojev sin (koji se poslije
u djelu ne spominje) pa se, ako se ulomak čita s razumijevanjem, može zaključiti da su u plovilu zapravo četiri putnika.

16. zadatak:
Kakav je odnos Gregora Samse prema poslu u polaznom tekstu?
a)Želi napredovati na poslu.
b) Zadovoljan je poslom.
c) Opsjednut je poslom.
d) Zasićen je poslom.
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: c) Opsjednut je poslom i d) Zasićen je poslom.
Naime, oba pridjeva (opsjednut i zasićen) mogu se potvrditi u predlošku. Pridjev opsjednut u razgovornom jeziku označava onoga koji se ne može otrgnuti od kakvih misli,
ideja i planova, a pridjev zasićen koji je sit, a u prenesenom smislu u kojemu je velik udio jednoga sastavnog dijela.

23. zadatak:
Zašto se dječak, prema polaznom tekstu, zvao Candide?
a) jer je bio blag
b) jer je bio plemenit
c) jer je bio prostodušan
d) jer je bio zdrav
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: a) jer je bio blag i c) jer je bio prostodušan. Pridjev blag u značenju 'dobre naravi' u vrlo je bliskoj vezi s pridjevom 'prostodušan' u značenju 'bezazlen i naivan'.

35. zadatak: Koji stihovi izriču Edipovu zabludu?

a) Da spas nam jedini je od te bolesti/ Za ubojice Laja ako doznamo
b) ... sramota je kad pamet pametnu / Ne koristi.
c) Ta to sam dobro znao ja,/ Al s uma smetnuh.
d) Ti tvoje, ja ću moje trpjet najlakse.
OBJAŠNJENJE: Pitanje je izrazito nejasno, nije do kraja razumljivo i učenika dovodi u nedoumicu.

39. zadatak: Što u Leonea izaziva Kirman-perzer u polaznom tekstu?
a) sjećanje na traumatično djetinjstvo
b) prezir prema barunici Castelli
c) sjećanje na majku
d) želju za slikanjem
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća tri točna odgovora: a) sjećanje na traumatično djetinjstvo, b) prezir prema barunici Castelli i c) sjećanje na majku.
Pitanje je vrlo nejasno i učenika nužno dovodi u nedoumicu. Naime, nije jasno je li djetinjstvo traumatično ili je riječ o nekom lijepom trenutku.

51. zadatak: Povežite pisce s pripadajućim razdobljem.
1. Antun Šoljan
2. Ivan Aralica
3. Ivan Slamnig
4. Josip Pupačić
5. Tin Ujević

A. druga moderna
B. knjiiževnost od 1914. do 1952.
C. postmodernizam
OBJAŠNJENJE: Postavljeni je zadatak neprecizan jer su neki od navedenih pisaca živjeli i djelovali u više razdoblja. Npr. prema važećim udžbenicima Ivan Slamnig stvara i u razdoblju druge moderne i u postmodernizmu.

59. zadatak: Kako glasi genitiv imena i prezimena Harry Potter?
a) Harry Pottera
b) Harrya Pottera
c) Harry-a Pottera
d) Harryja Pottera
OBJAŠNJENJE: Načelno nije pravilno što se od učenika traži poznavanje onog što je u pravopisnim priručnicima različito riješeno. Naime, b) Harrya Pottera
(Hrvatski pravopis Matice hrvatske, str. 210) i d) Harryja Pottera (Hrvatski pravopis Babića, Finke i Moguša iz 1996., str. 62)

B) Hrvatski jezik (OR)

2. zadatak: Koju Kristovu osobinu S. S. Kranjčević ističe u polaznom tekstu?
a) iskrenost
b) odanost
c) plemenitost
d) požrtvovnost
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: c) plemenitost i d)požrtvovnost.
Naime, pridjev 'plemenit' može podrazumijevati
i 'požrtvovan' i obratno.

15. zadatak: Koje je boje prsten na Juditinoj ruci?
a) bijele
b) crvene
c) modre
d) zlatne
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: b) crvene i c) modre.
Naime, iz predloška se ne može zaključiti je li Judita na ruci imala samo crveni prsten ili i crveni i modri prsten. "svitlo čarljeniti ja rubin na parstih, / cafir se modriti, bilit na rukavih / biser i na bustih ..."
Također, bolje bi bilo da je u pitanju tražena boja kamena na prstenu, a ne boja prstena.

16. zadatak: Što znači sljedeća rečenica? Kada se ušeprtljiše Zagrepčani ...
a) Kada se razbježaše Zagrepčani ...
b) Kada se obradovaše Zagrepčani ...
c) Kada se pobuniše Zagrepčani ...
d) Kada se zbuniše Zagrepčani ...
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: c) Kada se pobuniše Zagrepčani ... i d) Kada se zbuniše Zagrepčani ...
Naime, glagol ušeprtljiti znači zbuniti, ali se povijesno radilo o pobuni Zagrepčana protiv dvojezičnih grbova na zgradama državnih ustanova.

18. zadatak: Koja je stilska figura uporabljena u sljedećoj rečenici?
No Pepičino je junačko srce stalo da se malo odmori.
a) eufemizam
b) hiperbola
c) paradoks
d) personifikacija
OBJAŠNJENJE: Iz navedenoga primjera nije dovoljno razvidno o kojoj je stilskoj figuri riječ.

22. zadatak: Zašto se, prema polazom tekstu, Werther povlači u sebe?
a) Jer je nezadovoljan svijetom u kojem
živi.
b) Jer će tako produžiti svoju egzistenciju.
c) Jer se želi posvetiti istraživanju.
d) Jer je želio biti zatvoren i sam.
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: a) Jer je nezadovoljan svijetom u kojem
živi i d) Jer je želio biti zatvoren i sam.
Naime, navedeni se odgovori mogu potkrijepiti zadanim
predloškom.

Cijeli dokument: http://public.mzos.hr

U izvješću stručne Radne skupine koje su potpisali predsjednik Povjerenstva doc. dr. Marko Alerić i prof. dr. Dragutin Rosandić, izrijekom su navedeni i propusti koji postoje u općoj uputi i strukturi ispitne knjižice. Među ostalim, utvrđeno je kako je test niže razine bio podjednako težak, ako ne i teži od testa više razine, što je, smatraju članovi Radne skupine - nedopustivo.

Ministar Jovanović najavio je kako će zaključke stručne Radne skupine poslati Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja od kojeg očekuje da postupi tako da niti jedan maturant ne bude oštećen, odnosno da zbog loše koncepcije državne mature ne može upisati željeni fakultet.

Ministarstvo znanosti nema nikakvog utjecaja na formuliranje pitanja za Državnu maturu, kao ni na očitovanje o rezultatima. Oba testa iz hrvatskog jezika bila su dovršena u rujnu 2011. Time završavaju sve priče o odgovornosti ovog sastava Ministarstva – kazao je ministar Jovanović. Dodao je kako je u interesu učenika morao reagirati na silne primjedbe kojima je bilo obasuto njegovo Ministarstvo.

Niti u jednom trenutku nismo htjeli steći političke bodove ili, kako to kažu sindikati, provoditi medijsku harangu. Naš je jedini cilj bio zaštiti učenike - rekao je ministar te dodao kako su zaključci do kojih je „testirajući“ test došla njegova stručna Radna skupina pokazali da test ima čitav niz manjkavosti.

Kada završi cijeli postupak provedbe Državne mature zatražit ću detaljno izvješće, a ako se pokaže da je bilo propusta, a bilo ih je, netko će morati odgovarati – rekao je ministar Jovanović istaknuvši kako ga posebice ljuti nekritičnost autora testa koji su na nonšalantno zaključili kako je i prije bilo grešaka u testu.
Više:
Dok sam ja ministar neće biti mature s greškom!
Vezane vijesti:
http://www.advance.hr/vijesti/ministar-jovanovic-maturanti-su-bili-u-pravu-predsjednik-sindikata-za-srednje-skole-vase-uplitanje-u-provedbu-drzavne-mature-nedopustivo-je/
http://www.advance.hr/vijesti/maturanti-o-drzavnoj-maturi-bas-me-zanima-kako-bi-vi-u-vladi-rijesili-ovu-maturu/

Izvori:

MZOS - Priopćenje za javnost |

Komentari

(16):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja korisničkog imena bez najave i bez objašnjenja.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.
Sortiranje: | Prikaz:
  1. +4
    spunk
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    06:17 | 30.05.2012.
    Ne odreagirati na pritužbe učenika bilo bi neozbiljno,ipak oni pišu maturu,a ne nitko drugi."Autoritete" uvijek treba preispitivati,pa tako i sastavljače testova.Posao za državu u Hrvatskoj-zna se kako se uglavnom dobiva,čast iznimkama.Ako su sastavljači čiste savjesti,nemaju se što nervirati oko provjere njihova rada.Jovanović je ovo morao pokrenuti,a time pokazuje i da mu je stalo do učenika,jer je vrlo lako mogao ne odreagirati na pritužbe ili se samo kurtoazno složiti sa njihovim mišljenjima i ne poduzeti apsolutno ništa-u politici to nije teško napraviti.Ne navijam za nikoga osim za mentalno(a i fizičko) zdravlje učenika i studenata -a koje im se stresnim načinom školovanja ozbiljno narušava;sve to sa malo koristi-IZVRSNI NE dolaze na vrh ,a sve ih više radi poslove za koje ni "četiri razreda" ne trebaju.Tragično.
    Prikaži cijeli komentar
  2. +2
    Moj sije
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    01:58 | 30.05.2012.
    Nisam za to da se učenicima izlazi u susret na ovaj način. Sutra nekome neće pasati matematika, da li će ju ministar onda izmjeniti ili što? Slažem se sa kvadratom, sad tu stručna skupina
    traži greške i pri tom prodaje filozofiju ne znam kakvu. Što nije tu stručnu skupinu okupio kad su se pisali zadaci.
    Ono sa čim se slažem Gray Fox je to da se sve uči napamet, a tako je bilo i u moje vrijeme. Nitko djecu ne uči kako razmišljati, nekoj kreativnosti i snalaženju, nego te baš naprotiv sputavaju i to je srž problema.

    Evo zato jedno zanimljivo predavanje gospodina Ken Robinsona.

    ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativi...
    Prikaži cijeli komentar
  3. +4
    Marinianis
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    21:27 | 29.05.2012.
    kvadrat: ne bi se složio s tobom da radnik nije u pravu. Prezentnost je nekad vrlo bitna. Ne može glasnogovornik policijske uprave biti osoba koja nema jedno oko, pola uha i većinu zubi u ustima pa makar imao ne znam kakve kvalitete. Ja ga prvi nebi zaposlio (nek sam nacist). Mislim da, ću vjerovat svojim bakama koje kažu da po izgledu i pokretima znaju prepoznati "glupog" čovijeka. Ja ne kažem da su one glupe, ali da su dobronamjerne, definitivno nisu; kao ni velik broj profesora u školama i fakultetima.
    Jebiga, znam da ću pobrat minuse, ali boli me uvo. Za mene je ta matura smijurija postavljena od strane HDZ-a i EU kako bi se pod izgovorom da razvijaju model školovanja kralo i malverziralo; jer, budimo realni, postoji li išta važnije od mature u školovanju? Ne! Prema tome, NCVVO je godinu dana trebao pripremati ispit, a ne složit u par mjeseci i onda da im se desi šta im se desili; masa nelogičnosti i dvojbi...ah
    Prikaži cijeli komentar
  4. +1
    kvadrat
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    20:12 | 29.05.2012.
    egerke, slažem se - moja greška. radnik, samo ti maši tuđim fotografijama procjenjujući pamet na osnovu izgleda, daleko ćeš tako dogurati.
    Prikaži cijeli komentar
  5. +5
    egérke
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:58 | 29.05.2012.
    @ Gray Fox

    Nije cilj da što manje ljudi prođe, već da se rezultati rasporede po Gaussovoj krivulji, tj. da najveći broj ljudi riješi između 40 i 70% testa, a da prema višim i nižim postocima taj broj smanjuje.
    Obični ispiti u školama baždareni su tako da rezultati teže prema maksimumu, pa su pitanja dovoljno lagana da oni koji rade mogu imati maksimalan rezultat. Državna matura (kao i nekadašnji prijemni na zagrebačkom Filozofskom fakultetu) rađeni su tako da najveći broj pristupnika riješi najveći dio testa. Ali maksimalan rezultat imat će vrlo malen broj ljudi. Test je takav zato da bi izdvojio doista izvrsne, jer ako imaš 50% ljudi koji riješe 100% test, onda ne znaš u kakvom odnosu tih 50% stoji međusobno.
    To je ideja. U izvedbi je malo šepalo.
    Prikaži cijeli komentar
  6. +2
    martha
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:05 | 29.05.2012.
    mislim da je fakat bilo jako jako neozbiljno ovim mladim gospodičnama dat udjela u sastavljanju testa koji de facto odlučuje budućnost cijeloj jednoj generaciji mladih ljudi, sve mi to smrdi na neku debelu vezu...
    Prikaži cijeli komentar
  7. +1
    Gray Fox
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:02 | 29.05.2012.
    Tko zna možda je to neki plan da što manje ljudi prođe???
    Zašto? A ko će ga znat.
    Prikaži cijeli komentar
  8. +3
    martha
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:01 | 29.05.2012.
    ovoliko dvosmislenih glupih pitanja govori sve o sastavljačima...da se potkralo jedno, dva...pa hajde, ali ovo su već idiotarije
    Prikaži cijeli komentar
  9. +10
    Gray Fox
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:55 | 29.05.2012.
    Ako zanemarimo ova pitanja, ostatak se testa B razine mogao rješiti relativno bez problema.
    Problem je što moji vršnjaci su naučeni štrebati i prepisivati pa prvi put u životu kad se treba uključiti mozak baš nejde. A što ćeš. ;)
    Nisu oni krivi, već cijeli obrazovni sustav koji tjera na bezumno pamćenje (ne učenje) nepotrebnih podataka. Zbog toga je gradivo dosadno i neda se nikome učiti.
    Prikaži cijeli komentar
  10. +6
    Gray Fox
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:49 | 29.05.2012.
    Ja sam pisao B razinu i mogu reći da mi je bilo teško se odlučiti da li je Isus požrtvovan ili plemenit. Na kraju sam odgovorio plemenit.
    Kod Judite sam odgovorio crven jer sam pročitao "rubin" i automatizmom na to odgovorio. Rekao sam da su se pobunili zagrepčani jer znam da se radilo o pobuni u stvarnosti, a ne o "zbunjenosti".
    To su dosta dvojna pitanja, ali nema veze. Mislim da sam ostatak dobro napisao.
    Najveća je briga da ponište ispit. E onda ih treba sve streljat!
    Prikaži cijeli komentar
  11. +2
    egérke
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:46 | 29.05.2012.
    Kvadrat,

    glede 18. pitanja, stvarno nije razvidno. Može se raditi i o eufemizmu, ali je on ostvaren personifikacijom srca kao osobe u pokretu.
    Prikaži cijeli komentar
  12. +2
    ivo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:42 | 29.05.2012.
    obe mi liče na male vlajne, zna neko otkud su
    Prikaži cijeli komentar
  13. +1
    radnik
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:35 | 29.05.2012.
    evo ih plus ga........slika govori više od hiljadu riječi!!!! jutarnji.hr/dio-za-ponistenje-mature--dio-protiv/1031...
    Prikaži cijeli komentar
  14. -1
    kvadrat
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:33 | 29.05.2012.
    Kako su oni tražili greške dobro da ih nisu našli 100. Najbanalniji primjer plemenitosti i požrtvovnosti, pa blagosti i prostodušnosti. Taj gotovo metafizički pristup značenju riječi gdje se značenje proširuje i relativizira neobjektivno je navlačenje na jednu stranu. Ili npr. 18. zadatak. Kako nije razvidno?! Grupa je sastavljena kako bi tražila greške, u tom slučaju iz njihove perspektive grešaka MORA biti. Predlažem da se sad sastane grupa koja će analizirati analizu. Vjerujem da će ona imati više posla.
    Prikaži cijeli komentar
  15. 0
    radnik
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:32 | 29.05.2012.
    ovi koji su sastavljali test nemaju blage veze...pogotovo mi one 2 cure sastavljačice ne uljevaju povjerenje, nač ću sliku pa vam postam
    Prikaži cijeli komentar
  16. +5
    mate
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:28 | 29.05.2012.
    Jovanoviću, kapa dolje, nedaj se šarlatanima!!!
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.