Radna skupina za ocjenjivanje ispita Državne mature pronašla niz propusta
Nakon pregledavanja ispita iz hrvatskog jezika na Državnoj maturi, pronađeno je kako je u ispitu, na kojeg su se žalili mnogi maturanti, bilo niz propusta.
Otkriće da je postojao veći broj dvosmislenih pitanja, te pitanja s nekoliko točnih odgovora dokazuje da nešto nije uredu s ispitom, odnosno da su maturanti itekako bili u pravu.
Radna skupina za ocjenjivanje ispita Državne mature, koja je imenovana na prijedlog ministra Jovanovića, zbog brojnih primjedaba na test iz hrvatskog jezika na državnoj maturi sastavljena je od niza eminentnih stručnjaka - profesora hrvatskog jezika s 20 i više godina radnog staža. Predsjednik Radne skupine je dr. sc. Marko Alerid, docent Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Odsjeka za kroatistiku , a zamjenik predsjednika Radne skupine je prof. dr. sc. Dragutin Rosandić, umirovljeni profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu - najcjenjeniji
metodičar, autor udžbenika, obrazovao niz generacija profesora hrvatskog jezika.
Radna skupina je, između ostalih propusta, uočila i propuste u konkretnim zadacima.
Hrvatski jezik (VR)
Pogreške (propusti) u zadacima
7. zadatak:
Koliko je putnika u plovilu?
a) dva
b) tri
c) četiri
d) pet
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: b) 3 i c) 4. Naime, nije jasno trebaju li učenici odgovoriti s obzirom na zadani ulomak ili na cjelovit tekst. Prema literaturi (udžbenicima hrv.jezika i povijestima književnosti) u plovilu se nalaze tri putnika, što se djelomično može zaključiti i na temelju predloška.
Ipak, u predlošku se navodi i Paskojev sin (koji se poslije
u djelu ne spominje) pa se, ako se ulomak čita s razumijevanjem, može zaključiti da su u plovilu zapravo četiri putnika.
16. zadatak:
Kakav je odnos Gregora Samse prema poslu u polaznom tekstu?
a)Želi napredovati na poslu.
b) Zadovoljan je poslom.
c) Opsjednut je poslom.
d) Zasićen je poslom.
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: c) Opsjednut je poslom i d) Zasićen je poslom.
Naime, oba pridjeva (opsjednut i zasićen) mogu se potvrditi u predlošku. Pridjev opsjednut u razgovornom jeziku označava onoga koji se ne može otrgnuti od kakvih misli,
ideja i planova, a pridjev zasićen koji je sit, a u prenesenom smislu u kojemu je velik udio jednoga sastavnog dijela.
23. zadatak:
Zašto se dječak, prema polaznom tekstu, zvao Candide?
a) jer je bio blag
b) jer je bio plemenit
c) jer je bio prostodušan
d) jer je bio zdrav
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća dva točna odgovora: a) jer je bio blag i c) jer je bio prostodušan. Pridjev blag u značenju 'dobre naravi' u vrlo je bliskoj vezi s pridjevom 'prostodušan' u značenju 'bezazlen i naivan'.
35. zadatak: Koji stihovi izriču Edipovu zabludu?
a) Da spas nam jedini je od te bolesti/ Za ubojice Laja ako doznamo
b) ... sramota je kad pamet pametnu / Ne koristi.
c) Ta to sam dobro znao ja,/ Al s uma smetnuh.
d) Ti tvoje, ja ću moje trpjet najlakse.
OBJAŠNJENJE: Pitanje je izrazito nejasno, nije do kraja razumljivo i učenika dovodi u nedoumicu.
39. zadatak: Što u Leonea izaziva Kirman-perzer u polaznom tekstu?
a) sjećanje na traumatično djetinjstvo
b) prezir prema barunici Castelli
c) sjećanje na majku
d) želju za slikanjem
OBJAŠNJENJE: U rješenju su moguća tri točna odgovora: a) sjećanje na traumatično djetinjstvo, b) prezir prema barunici Castelli i c) sjećanje na majku.
Pitanje je vrlo nejasno i učenika nužno dovodi u nedoumicu. Naime, nije jasno je li djetinjstvo traumatično ili je riječ o nekom lijepom trenutku.
51. zadatak: Povežite pisce s pripadajućim razdobljem.
1. Antun Šoljan
2. Ivan Aralica
3. Ivan Slamnig
4. Josip Pupačić
5. Tin Ujević
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.