Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Kina proglasila suverenitet nad otočjem Spratly u Južno kineskom moru, žestoke reakcije iz Vijetnama

Kina je danas jednoglasno proglasila svoj suverenitet nad jednim dijelom otoka u sklopu otočja Spratly koje svojata nekoliko država na prostoru Južno kineskog mora. Ovim potezom Kina će se zasigurno naći na rubu diplomatskog rata s najmanje dva susjeda - Filipinima i Vijetnamom, prenosi The Voice of Russia.
Da se ovakav potez mogao očekivati bilo je jasno već početkom mjeseca kada je Peking najavio da se šalju brodovi na prostor otočja (vidi: Tenzije između Kine i Vijetnama oko spornog teritorija - Kina šalje patrolne brodove u Južno kinesko more).

Današnji potez dolazi nakon jučerašnje najave kako će Peking graditi vojnu bazu na jednom od otoka. Službeno glavni grad na razini lokalne prefekture je grad Sansha, s oko svega 1,000 stanovnika.

Prva reakcija stigla je iz Filipina, vijesti o proglašenju jednostranog suvereniteta razljutile su filipinske vlasti koje navode kako će dići vojnu pripravnost. S druge strane Vijetnam poručuje kako Peking ovim potezom krši međunarodne zakone.

Yakov Berger, ruski stručnjak za dalekoistočnu politiku s Ruske Akademije Znanosti navodi kako je ovo tek početak. Ističe kako će Vijetnam žešće reagirati od Filipina unatoč današnjoj prijetećoj filipinskoj poruci.
"Što se tiče Filipina, nakon duge svađe oko jednog od otoka, promijenili su stav i više ne prijete toliko s odmazdom, što je vidljivo i iz činjenice da su u Kini postavili novog ambasadora dok je pro-američki ministar vanjskih poslova smjenjen. S druge strane Vijetnam neće tako lako pokleknuti pod kineskim pritiskom i braniti će svoja stajališta. Vijetnamski zrakoplovi često nadlijeću sporne otoke i očito je kako Vijetnam računa na potporu SAD-a vezano uz teritorijalne nesuglasice s Kinom", ističe Berger.

Sporno otočje Spratly i otočje Paracel na regionalnoj karti
Arhipelag Spratly je većinom sastavljen od grebena i koraljnih atola između Vijetnama, Malezije, Filipina i Kine. Svega nekoliko manjih otoka je nastanjeno. Na dio otoka pravo polaže i kraljevina Brunei.
1979 Kina je okupirala dio otoka za vrijeme oružanog sukoba s Vijetnamom. 1988 izbio je kraći sukob na moru.

Naravno, samo većinom nenastanjeni otoci i grebeni nisu nešto zbog čega bi se sve ove države toliko angažirale. Činjenica je da postoje istraživanja koja kazuju kako se ispod otoka možda nalaze znatna nalazišta nafte i plina. 2007 Vijetnam je najavio kako će krenuti u potragu za naftom zajedno s britanskom korporacijom British Petroleum, Kina je uzvratila kako nema teorije da će se to ikada desiti.

Iz SAD-a se još nije čula nikakva konkretna izjava na današnji kineski potez izuzev kratkog komentara u kojem administracija izražava "zabrinutost".

Izvori:

The Voice of Russia

Komentari

(30):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja korisničkog imena bez najave i bez objašnjenja.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.
Sortiranje: | Prikaz:
  1. +1
    Jebedo
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:05 | 6.09.2012.
    Ma Vijetnam će im opet svima pokazati i razbit ih ko beba zvečku (jednom već je) :)
    Prikaži cijeli komentar
  2. 0
    zhenghe77
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    15:35 | 26.07.2012.
    pripazi se malezijo...dolaze, mali, žuti, prljavi i zli.
    Prikaži cijeli komentar
  3. +4
    kamiondzija
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    12:15 | 26.07.2012.
    Kinezi su me počeli nervirati!
    Prikaži cijeli komentar
  4. +2
    rzbrzotrz
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    10:07 | 26.07.2012.
    Kada se sagledaju sve opcije bolje je imati dominantnu USA nego bilo Kinu, Rusiju, Iran, Sjevernu Koreju, Venecuelu, Zanzibar ili neku drugu omiljenu drzavu na ovom portalu. Zamislite da neka od ovih drzava ima americku vojnu moc. Ne trazite veceg zla nego sto jeste.
    Prikaži cijeli komentar
  5. +5
    Gray Fox
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    10:05 | 26.07.2012.
    @Back to motika
    To je upravo ono što oni žele. Jedna vlada, jedan novac, jedna policija, jedna vojske, stanovnici mikročipirani. Razne boleštine, samo 500 milijuna stanovnika na zemlji.
    ---------------
    SVE države rade za taj cilj. Izvana se međusobno tuku, no iza kulisa, sve su to najbolji frendovi.
    Elita kontrolira sve njih.
    Prikaži cijeli komentar
  6. +1
    braco999
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    09:12 | 26.07.2012.
    Kina će zahvaljujući rastu ekonomije postati i sve jača vojna sila.Nevjerujem da će ikada biti jača od zapada ( usa + mnogobrojni saveznici ), ali dovoljno jaka i prejaka da krene u ekspanziju.
    Zapad će postepeno slabiti a Kina jačati i sve ono što je danas USA u budućnosti bi mogla biti Kina.Pri tome nemam iluzija da su neki narodi dobri a neki loši.I Kina će biti loša. Kina će se rukovoditi svojim interesima i odnosom snaga i iz svoje dominacije će nastojati izvući korist.To je real politika , tako je bilo uvijek i tako će i dalje biti.
    Prikaži cijeli komentar
  7. +1
    Ovca
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    05:04 | 26.07.2012.
    dnevno.hr/vijesti/svijet/nova_krada_teritorija_i_izaz...
    Lijepo je vidit da su drugi portali poceli uzimat vijesti s advance-a, ovakve stvari bi mogle dosta podignit popularnost i posjecenost advance-a, inace ovaj portal dnevno je isto nelos, mozda nije totalno necenzuriran al puno otvoreniji od ostalih hrvatskih portala i novina...
    Prikaži cijeli komentar
  8. +1
    Dongfeng
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    02:51 | 26.07.2012.
    venSla, Kina realisticno rjesava probleme na ucinkovit i manje-vise pravedan nacin. Ja vidim sto je ovdje problem. Neki smatraju kako je sila sama po sebi nepravedna. Ovaj spor postoji desetljecima. Kao "pravedno" rjesenje spominjes diplomaciju. Koliko bi Kina trebala cekati, milijun godina? To naprosto nisu realna rjesenja. Neke stvari se diplomacijom mogu rjesiti, neke ne. To bi Hrvati najbolje trebali znati. Nisu se diplomacijom obranili devedesetih. Najdraze bi nekima bilo da su svi slabici, sila bi se trebala staviti izvan zakona. Meni ne smeta sila, sila je super stvar. Stvar je ovdje vrlo jasna - ili smatrate da Kina nema pravo na dio otocja Spratly, ili smatrate da ima. Ako smatrate da ima, nema smisla protivljenju ovome sto je Kina sad napravila, a nije nitko poginuo. Ako smatrate da nema, pa napisite zasto smatrate, a ne ovako da se rasprave vode o tome kako je lose sto je Kina jednostrano nesto napravila. Nije nesto lose zato jer je jednostrano ucinjeno. Kako si vi to zamisljate da danasnje drzave postoje u danasnjim granicama? Sto, dosli Hrvati iz Azije i pitali ovdasnje stanovnike da li mogu ukinuti njihovu drzavu i uspostaviti svoju, a prastanovnici rekli "ma naravno nema frke".
    ---
    Vijetnam je trenutno americki saveznik. Zbog straha od Kine.
    ---
    E da, nisam skuzio ni sto si htio reci sa time da i Kina ima svoju elitu, ciljeve i propagandu. To si spomenuo nekako u negativnom kontekstu. Elita je super stvar, imati cilj je super stvar ako je cilj dobar, isto sa propagandom. Nisu te stvari lose po sebi da ih treba kritizirati. Ne znam zasto se toliko uzdize "mali covjek" a "elita" kritizira. Zivimo u zapadnom svijetu gdje mali covjek postavlja elitu na vlast. Ako je ovdje elita losa, to je zato jer postoji puno malih losih ljudi koji podupiru tu elitu.
    Prikaži cijeli komentar
  9. +1
    jerfra123
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    00:51 | 26.07.2012.
    Da se nadovežem na temu:
    liveleak.com/view?i=803_1343117460
    Prikaži cijeli komentar
  10. 0
    BackToMotika
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    00:45 | 26.07.2012.
    ima toga sirom svijeta. rusi zabili svoju zastavu na dno arktickog mora, ameri na mjesec. ljudski mentalitet. toga je bilo sa svim carstvima pa normalno da bi i kina ili bilo tko drugi bio kao sto kazete da su ameri kad bi imali moc kao amerika. rjesenja nece biti dok se ne stvori jedna svjetska drzava sa jednom vladom. inace cemo jednog dana ratovati za mars i jupiter.
    Prikaži cijeli komentar
  11. +2
    kompic
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    00:12 | 26.07.2012.
    Nesvidja mi se ovakav nacin, da se rjesavaju problemi i zbog ceg zbog nafte,svi polude kad je nafta u pitanju, Kina je vojna sila i sad igraju prljavo poput AMERA,drago mi je sto otocje nije naseljeno jer bi opet ispastao onaj MALI covjek i opet zbog nafte.
    Prikaži cijeli komentar
  12. 0
    venSla
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    00:00 | 26.07.2012.
    @kometatori
    Hm samo kažem da stvari nazovemo pravim imenom.
    Ne budimo u zabludi ako nam se gadi ponašanje SAD-a i njenih poltrona. I Kina ima svoju elitu i propagandu, svoje ciljeve, samo što još nije dostigla tehnološko-industtrijsku ekspanziju SAD-a. To tek dolazi.
    Ne kažem ja da se Kina ne treba braniti i gledati mirno kako SAD lagano steže obruč oko njene sfere utjecaja, ali diplomatskim putem bi to bolje riješila i pokazala bi da je pravednost i ravnopravnost, u ovom slučaju raspodjele resursa između Vijetnama i Filipina.
    @Dongfeng Vijetnam nije američki saveznik, ne znam odakle ti to Vijetnam je ratova i s SAD-om i sa Kinom 1979.
    Prikaži cijeli komentar
  13. +5
    Dongfeng
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    22:13 | 25.07.2012.
    Ovdje se ne radi o nikakvoj 'jednostranoj agresiji na slabije susjede', kako to neki pokusavaju portretirati. Kina proglasava suverenitet nad *dijelom* otocja, na sto ima potpuno pravo imajuci u vidu povijest i sadasnost.

    Nevidljiva ruka americke propagande stalno pokusava stvoriti dojam kako je tu Kina agresor, i kako je to primjer da ce Kina biti ista ili jos gora nego SAD. SAD od svog postojanja vrsi genocid i siri se lijevo i desno, te otima teritorij od drugih. U ovom trenutku SAD ratuje u nekoliko drzava, bilo kopneno bilo putem dronova. U jos nekoliko drzava SAD izaziva unutarnje nemire te pokusava ili uspijeva postaviti podobne rezime. Za to vrijeme Kina radi sto? Proglasava suverenitet na podrucju na kojem nema nikoga, podrucju koje joj je u nekim povijesnim trenucima pripadalo, i pritom nitko nije poginuo.

    Filipini i Vijetnam su americki saveznici, i ja ne znam sto bi sad Kina trebala, obratiti se medjunarodnom sudu (koji je takodjer americki) da rijesi teritorijalne nesuglasice? To bi Hrvatska napravila, obratila se EU i SADu pa pitala sto smije a sto ne smije napraviti, ali Kina radi ono sto joj je u nacionalnom interesu. Ako Filipinima treba vise teritorija, neka im Amerikanci daju Guam.


    Raki - meni se cini da je problem u tome da neki idealisticki gledaju na ovu situaciju. Zamisljaju svijet sa cvjeticima i medvjedicima, gdje se svi smjeskaju i nema konkretnih problema. Ako netko zaostri situaciju i postavi se cvrsto - automatski je on negativac. Problem sa takvim stavom je da on ne prezivljava u stvarnosti. Nije negativac onaj sa cvrstim stavom. Treba pogledati kontekst. Kao sto si sam rekao, oko Kine se steze obruc. Ne moze si Kina priustiti politiku kakvu vodi Hrvatska. Mi smo dali Slovencima Piranski zaljev (pricekajte rezultate arbitraze, tko ne vjeruje) zato jer nismo htjeli sukob. Da se radilo o Kini, i da je poslala svoj ratni brod u Piranski zaljev, automatski bi ju se optuzilo za agresiju. Nije agresija losa, ako je pravedna. Pa tko je ikad vidio mocnu drzavu poput Kine, a ovako pasivnu? Kad smo to zadnji put vidjeli? SAD i Sovjetski Savez su sirili svoj utjecaj po svijetu koliko su mogli, i kroz proxy ratove. Europske sile prije drugog svjetskog rata su ratovale koliko su mogle, protiv koga god su mogle. Kina je pasivna koliko je to moguce, do te mjere da ju neki optuzuju da nista ne poduzima (kao u slucaju Libije). A cim nesto napravi, optuzuju kako je agresivna. Drzava, kao i pojedinci, moraju biti agresivni. Mora postojati pravilna kombinacija pasivnosti i agresivnosti. Harmonija. Kinezi to razumiju.
    Prikaži cijeli komentar
  14. +3
    Barbarogenij
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    20:41 | 25.07.2012.
    Kao prvo i prvo...jasno je da Kina kreće ovakvim metodama, čudi me da nije i ranije, s obzirom na njenu ekonomsku i vojnu moć trenutno.
    Drugo i drugo...šta je sad tu ona napravila loše (zapravo nije mi jasno jel to otočje vijetnamsko ili filipinsko? Ili ničije? Ako nije, čemu onda toliko galame ko da je njihovo.
    Treće i treće...nakon ovolike ušljive potkupljivačke kampanje klintonovice i USA zadnjih dana kineskih susjeda (po sistemu "da komšiji crkne krava..."), čak mi je drago da su to napravili i dali svima do znanja da neće USA praviti reda u njihovom dvorištu.
    Četvrto i četvrto...neznam jesam li spavao na satu...al nisam bio svjestan da se vijetnam baš toliko šupči USA-i! Znam da su si dobri al oako se guziti svojim krvnicima...božemprosti!
    Prikaži cijeli komentar
  15. +10
    korisnik_postoji
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:40 | 25.07.2012.
    Samo da vas podsjetim na nekoliko cinjenica (koje nisu navedene u clanku):

    - Spratly otocje nije drzava!
    - Kina nije srusila "diktatora" na Spratly otocju,
    - Nije ubijen ni jedan stanovnik otocja (broj stanovnika oduvijek 0),
    - Kina je proglasila suverenitet nad dijelom otocja,
    - ukupna povrsina kopna je manje od 5 (pet) kvadratnih kilometara,
    - duljina obale 926km,
    - broj otoka preko 750, ali samo dvadeset je pogodno za zivotarenje,
    - najvisa tocka 4m n.m.
    ---

    Jedini razlog sto svi svojataju to podrucje je veliko bogatstvo ribom i moguca nalazista nafte i plina.
    Na otocju se takodjer nalazi nekoliko luka, tri heliodroma, 8 aerodroma...Pitam se samo tko ih je izgradio.

    Kinezi su vjerovatno krenuli u avanturu jer zele osigurati svoju naftu u slucaju da Iran i Sirija padnu.
    Prikaži cijeli komentar
  16. +5
    Tupaq Amaru
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:39 | 25.07.2012.
    Auditore da Firenze
    Što se tiče odnosa između Slovenije i Hrvatske... pa baš je dobro da nas blokiraju, neka nas blokiraju do Sudnjeg dana što se mene tiče. Samo, nažalost, to neće potrajati.
    Prikaži cijeli komentar
  17. +2
    irkutsk
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:37 | 25.07.2012.
    Davno sam još svima ovdi reka da je Južno Kinesko more sljedeće bure baruta koje će eksplodirat. Neće još prerano je za to. Kina je u postupku velike modernizacije međutim tamo iza 2020 karte će bit drugačije posložene.
    Prikaži cijeli komentar
  18. +2
    kula
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:35 | 25.07.2012.
    @ venSla
    slažem se sa tobom u cijelosti .. ne vidim ni jedan razlog zbog koga bi mi trebali da budemo sretni ako jednog siledžiju zamijeni drugi ... razlika između njih je po onoj narodnoj "sjaši murta da uzjaši kurta" ... jednini razlog nekakvog odobravanja je naša silna želja da naudimo amerima jer su nam se zamjerili ... to je slično kao izbori "'ajmo birati ove druge jesi vidio kako ovi kradu, možda ovi novi neće" .. he, ehe ... :)))))
    Prikaži cijeli komentar
  19. +4
    Raki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:32 | 25.07.2012.
    @venSla

    Ajoj, nitko više ne čita ničije postove već svi samo komentarišu, pa napisao sam da Amerika steže pojas oko Kine i ona poduzima korake da do toga ne dođe. Kina je prinuđena da se brani. Pa kad bi ja oko tebe stezao pojas i neposredno te ugrozavao mislim da ti ne bi sjedio mirno i gledao tv. A ako neće Kina Amerika će vrlo rado okupirat te otoke, njima to nije ni najmanji problem. Ne mozes ti pored nekulturne osobe biti kulturan vec se moram spustit na njen nivo da joj pokazes da i ti znas kao on.
    Prikaži cijeli komentar
  20. +5
    kaveni.ivan
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    19:14 | 25.07.2012.
    počinje nova era u svjetskim odnosima...kina expandira.
    ovo je trenutak u kome istok preuzima inicijativu.
    Prikaži cijeli komentar
  21. 0
    venSla
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:47 | 25.07.2012.
    Znači Kina ima pravo na agresiju sve dok ne započinje 3. svjetski rat?
    Prikaži cijeli komentar
  22. +2
    Raki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:37 | 25.07.2012.
    Ono što bitno, ako ne i najvažnije, dijeli Kinu od Amerike jeste što oni ne žele pokrenuti Treći svjetski rat poput Amera. Vidiš da oni cijelo vrijeme spominju napad na Iran iako svako od nas zna da je to početak svjetskog rata.
    Prikaži cijeli komentar
  23. +1
    venSla
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:35 | 25.07.2012.
    ok @Raki, znači cilj opravdava sredstvo? Ako Kina koristi iste metode i sredstva kao i SAD kako bi postigla svoje ciljeve, po čemu se onda ona razlikuje od "zapadnog bloka", čime zaslužuje naše odobravanje, podršku, divljenje? Zar možemo s jednim okom osuđivati poteze zapadnog vojnog-industrijskog kompleksa, a na drugo oko biti slijepi?
    Prikaži cijeli komentar
  24. +4
    Raki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:25 | 25.07.2012.
    @Auditore da Firenze

    Na žalost, sve zemlje Balkana ili ex Juge su izgubljene zemlje. Ovdje se ne pita nista ni Bosna, ni Hrvatska ni Slovenija. Sjetimo se kako je Slovenija htjela spriječit ulazak naše zemlje u NATO i samo preko noći sve se rješilo po naredbi Amera. Ovo je samo igra naših debilnih političara ili kako ja to volim reći kljukaju nas svojim govnima. Sve je već davno odlučeno u Briselu šta će sa kojom zemljom biti i na koji način.
    Prikaži cijeli komentar
  25. +6
    Raki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:22 | 25.07.2012.
    Čuj, teško je to nazvat agresijom, u neka mirnija i normalnija vremena i ja bi to nazvao agresijom, ali pošto je Amerika postavila jako prljava pravila u geopolitičkoj igri i pokušava stegnuti pojas oko Kine normalno je da Kina reaguje. Vjerovatno će se to u budućnosti pokazati dobrim potezom jer ruku na srce ipak bolje azijat razumije drugog azijata nego amer azijata.
    Prikaži cijeli komentar
  26. 0
    Auditore da Firenze
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:19 | 25.07.2012.
    Da, oni se šire, a nas Bosna ucjenjuje za Pelješki most... Traže čak bezuvjetno korištenje luke Ploče, dva otoka, neometani izlaz na otvoreno more. Sve to za jedan jedini most.
    Slovenija sa druge strane opet ucjenjuje ili novac od štednje ili EU.
    Svi nas vuku za nos. Kada ćemo početi šamarati?
    Prikaži cijeli komentar
  27. +1
    venSla
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    18:14 | 25.07.2012.
    Hmm da li će komentatori osuditi ili odobriti ovakav neoliberalni potez Kine s obzirom da se radi o jednostranoj agresiji na slabije susjede? Da li će to razbiti iluzije koje imaju čitatelji ovog portala o pravim motivima i načinima svih velesila? Kako će reagirati SAD na agresiju Kine na svog dugogodišnjeg saveznika i protektorata Filipina. Druga strana je Vijetnam koji ne trpi ničija sr*nja, samo da podsjetim Vijetnam je ratovao i sa SAD-om i Kinom...
    Prikaži cijeli komentar
  28. +3
    Raki
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:44 | 25.07.2012.
    Kina počinje sa svojom agresivnijom ekspanzijom, time se najavljuje njena dominacija nad tim dijelom svijeta a uskoro ce se to prosiriti. Amerika ce se morati postepeno povlačiti.
    Prikaži cijeli komentar
  29. +2
    lik
    pozitivna ocjena
    negativna ocjena
    odgovor na komentar
    17:43 | 25.07.2012.
    Krenulo je :)
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.