Budistički militanti probudili su se i na Šri Lanci, te pokrenuli niz napada protiv muslimana u toj otočnoj zemlji Južne Azije. U središnjoj provinciji Kandy država je proglasila desetodnevno izvanredno stanje zbog međuvjerskih sukoba. Vlada u Colombu pokušava okarakterizirati te sukobe kao lokalne kavge među budistima i muslimanima, ali sve je jasnije da se radi o organiziranim i ciljanim napadima militantnih skupina na nacionalnoj razini, nakon što je 3. ožujka preminuo od ozljeda u napadu jedan budist u gradu Teldeniya. Njega su napala četvorica muslimana, koji su ubrzo uhićeni i zatvoreni, no smrt žrtve je prouzročila bijes i nasilje. Radikalne budističke skupine okupile su stotine svojih podupiratelja i počele napadati džamije, muslimanske domove i dućane.
Šri Lanka je viševjerska zemlja. Budisti čine 70 posto stanovništva, a prevladavajuća škola budizma je Theravada. Većina budista pripada sinahleškoj etničkoj skupini. S obzirom da je budizam na Šri Lanku došao u drugom stoljeću prije Krista, ona je zemlja s najdužom kontinuiranom poviješću budizma i snažnim vezama s budističkim središtima u Tajlandu i Mijanmaru. Budizam je dobio i posebno mjesto u Ustavu koji zahtijeva od Cejlonaca zaštitu i promicanje Buddhe Sasane. Prije nego je budizam postao premoćnom religijom na Šri Lanci, hinduizam je bio glavna vjera otoka. Danas je hinduizam prisutan u sjevernim, istočnim i središnjim dijelovima Šri Lanke, a hinduisti su većinom pripadnici naroda Tamila. Poznati Tamilski tigrovi desetljećima su vodili borbu sa središnjom vlasti u Colombu, sve do povijesnog mirovnog sporazuma. Islam je treća najveća religija u državi, koju su tijekom stoljeća donijeli arapski trgovci. Većina muslimana su i nasljednici tih trgovaca.
Budističke radikalne skupine porasle su za vrijeme vladavine šestog predsjednika Šri Lanke Mahinde Rajapakse (2005.-2010.), koji je odmah po dolasku na vlast nastojao izmijeniti mirovni proces s Tamilima i osnažio savez s sinhaleškim nacionalističkim strankama Janatha Vimukthi Peramuna i Jathika Hela Urumaya. Obje stranke su se protivile mirovnom procesu iz 2002. godine kao izdajničkom aktu. Dogovor među ovim strankama dao je Rajapaksi mogućnost poziva na reviziju ugovora o prestanku borbe i izbjegavanja devolucije tamilskom narodu. Odmah nakon izbora, država je zatvorila oči na nekoliko bombaških napada na Tamile i Tamilske tigrove, što je skoro dovelo zemlju ponovno u stanje građanskog rata. Budističke militantne skupine nastale su između 2012. i 2014. godine, koje su počele napadati hinduiste i osobito muslimane. Djelomično su napadi posustali nakon što je u iznenađujućoj izbornoj utrci za predsjednika pobijedio Maithripala Sirisena, koji je ujedno bio i bliski suradnik Rajapakse.
Ispočetka su napadi na druge vjerske skupine posustali, ali su se ponovno vratili u proljeće 2017. i onda opet u studenom prošle godine, što očito pokazuje kako su se militanti ohrabrili nemogućnošću Colomba u procesuiranju skupina odgovornih za nasilje i govor mržnje za vrijeme Rajapaksinog režima. I dok se zna mnogo o sukobu Sinhaleza i Tamila, odnos između budista i muslimana na Šri Lanci je malo poznat. Muslimani čine desetinu stanovništva, žive po cijelom otoku u većinom harmoničnom odnosu s drugim stanovništvom. Ipak, među Sinhalezima postoji snažno ukorijenjen strah za svoj otok, koji je neprestano pred percipiranom prijetnjom kao nacija i kao većinska budistička religija. Prije je ta prijetnja pronađena u kolonijalnim vladarima i Tamilima, a sada su muslimani postali glavnim izvorom brige za Sinhaleze. Nesigurnost je pospješena islamofobijom na globalnoj razini, koja prikazuje muslimane kao nasilne ekstremiste, pa se i nedavni porast muslimanskog stanovništva tumači kao prijetnja većinskom statusu sinhaleških budista. Progovara se o tome kako muslimani preuzimaju Sinhalezima radna mjesta, a postoje i daleko maštovitije priče o načinima ugrožavanja sinhaleškog i povećanja muslimanskog nataliteta.
U nedavnim populističko-nacionalističkim apelima Sinhaleza nastoji se uvesti bojkot muslimanskih trgovina, a potiče se i napad na muslimanske poduzetnike. Zapravo, postoje neke naznake kako su upravo sinhaleški poduzetnici na nacionalnoj razini stvorili militantnu skupinu Bodu Bala Sena i druge takve grupe. Kritike muslimana koji dobivaju veću gospodarsku moć nepoštenim putem tim su jače što su mnogi Sinhalezi suočeni s velikim gospodarskim poteškoćama, osobito u ruralnim mjestima i manjim gradovima.
Muslimani Šri Lanke su do sada bili disciplinirani i nisu odgovarali nasiljem na nasilje no do kada će to trajati nije poznato, osobito stoga što policija ne štiti muslimane od napada. U nekim mjestima je došlo do napada na sinhaleške trgovine i urede, a koloplet nasilja može dovesti do širenja nestabilnosti na cijelom otoku. A to je i cilj organizacije Bodu Bala Sena, koju vode redovnik Galagoda Aththe Gnanasara i Dilanthe Withanage. Oni su se odvojili od ultranacionalističke skupine Jathika Hela Urumaya, za koju su smatrali da je previše miroljubiva.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.