Od militantnosti na južnim Filipinima do fundamentalističkih propovjednika koji se sklanjaju u Maleziji, politizirani oblici konzervativnog islama su u porastu u jugoistočnoj Aziji. Podržani od strane vlada i lokalnih elita koji žele crpiti legitimitet i lokalnih tradicija može se primijetiti kako se ekstremistička misao sve više širi među mladima diljem regije. Nigdje nije to očiglednije i više zabrinjavajuće nego u Indoneziji, najmnogoljudnijoj muslimanskoj državi na svijetu, u kojoj živi 260 milijuna ljudi, od čega su 87% sunitski muslimani.
Radi se o mladoj demokraciji s poviješću vjerske tolerancije prema kršćanskim i hinduističkim manjinama. No unatoč tome Indonezija se morala dugo boriti protiv sunitskih islamističkih militanata. Nakon što je specijalna antiteroristička jedinica izvršila niz racija na grupu Jemaah Islamiyah i druge organizacije povezane s al-Qaedom uslijed terorističkog napada na Baliju 2002. godine, uslijedilo je razdoblje relativnog mira. Međutim, situacija se ponovno intenzivirala posljednjih godina zbog utjecaja Islamske države, koja je inspirirala mnoge militante jugoistočne Azije da se ponovno okrenu nasilju i terorizmu. Govoreći općenito, uspostava Kalifata je stvorila mnoge aluzije na slavno islamsko doba VII. i VIII stoljeća kada se isti prostirao od Irana do Španjolske i stvorila svojevrsnu auru mističnosti koja je privukla mnoge ISIL-ovom cilju.
Indonezijski militanti borili su se i u Siriji i uz filipinske borce na južnom Filipinskom otoku Mindanao, nakon što su bili pozvali na to područje od strane Isnilona Hapilona, tadašnjeg emira islamske države u jugoistočnoj Aziji (nedavno je ubijen u borbi za kontrolu filipinskog grada Marawi). Ali aktivni militanti čine samo mali dio mnogo veće plime rastućeg religioznog konzervativizma u Indoneziji, koji zabrinjava tamošnje vlasti budući da ga vide kao prijetnju za temeljnu ideologiju zemlje poznatu kao "Pancasila". Predsjednik Joko Widodo i njegova vlada je više puta upozoravala na utjecaj radikalne islamske misli među mladima i studentskim organizacijama.
Činilo se da je njegova zabrinutost bila opravdana nakon što su ovog mjeseca objavljeni rezultati anketiranja preko 4,200 muslimanskih studenata. Istraživanje je uključivalo učenike prestižnih sveučilišta i srednjih škola na otoku Java. Iako se velika većina ispitanih nije složila s uspostavom islamskog kalifata i uporabom nasilja, manjinsko mišljenje nije bilo beznačajno. Dvadeset posto učenika podržalo je uspostavljanje islamskog kalifata, a četvrtina ispitanih se proglasila spremnom za džihad koji bi doveo do uspostave istog.
Od 1998. godine, kada je započeo proces demokratizacije, u zemlji je došlo do širenja fundamentalističkih islamističkih skupina koje su u prošlosti bile brutalno potisnute od Suharta, bivšeg vojnog diktatora koji je 32 godine vladao Indonezijom. I dok je do nedavno implementacija pojedinih članaka iz islamskog šerijatskog kaznenog zakona bila ograničena na konzervativnu sjeverozapadnu pokrajinu Acehu, u zadnje vrijeme se može primijetiti kako su i druga područja Indonezije izrazila slične zahtjeve, iako se radi o multi-konfesionalnoj zemlji. Ekstremistička organizacija Islamski obrambeni front, poznata po zločinima iz mržnje u ime islama, otvoreno tvrdi kako vjeruju da bi samo muslimanima trebalo biti dopušteno da obnašaju funkciju političkih čelnika. Radi se o stavovima koji nisu nerazumni među vjerskim Indonežanima. U istraživanju objavljenom prošle godine od strane Instituta za proučavanje islama i društva se može primijetiti da 78% od 505 vjerskih učitelja u javnim školama podupire provedbu šerijatskog zakona u Indoneziji. Istraživanje je također pokazalo da 77% njih podržavaju islamističke skupine koje zagovaraju taj cilj. "
U međuvremenu su indonezijski novinari koji pokrivaju religijske teme izjavili da se sve češće nalaze na meti bojkota i zastrašivanja od strane muslimanskih fundamentalista. Na isti način, neredi, u velikoj mjeri organizirani od strane tih istih radikalnih skupina, su također doveli do ubojstava posljednjih godina. To je sve navelo pojedine analitičare da izjave da radikalni muslimani koriste demokratske slobode kako bi povećali vlastiti utjecaj. Naime, tijekom masovnih uličnih prosvjeda u glavnom gradu Jakarti prošle godine, Islamski obrambeni front i njegovi saveznici su uspjeli opstruirati ponovni izbor guvernera Basuka Tjahaja Purnama. Zahvaljujući njihovu utjecaju, bivši guverner, kršćanin, etnički kineski i saveznik predsjednika Widoda, je kasnije 2017. godine završio u zatvoru zbog vrijeđanja islama jer je ukazao na stavove radikalnih skupina. Radi se o sudskom procesu koji se našao na udaru kritika i kojeg neki percipiraju kao početak novoga vala vjerske netolerancije.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.