Eskalacija nemira u Grčkoj: Stotine tisuća na ulicama - obljetnica tragične željezničke nesreće postala je okidač za veliku pobunu protiv neoliberalne vlasti

Grčka se ponovno nalazi u središtu društvenih nemira dok stotine tisuća ljudi izlaze na ulice obilježiti drugu godišnjicu najsmrtonosnije željezničke nesreće u povijesti zemlje. Nesreća u Tempi 2023., u kojoj je poginulo 57 ljudi, mahom mladih studenata, postala je simbol dubljih, kroničnih problema grčke države – neodgovornosti političkih elita, zapuštene infrastrukture i sustavnog zanemarivanja sigurnosnih standarda. Iako je tragedija bila neposredan povod za masovne prosvjede, njezin značaj daleko nadilazi sam događaj. Bijes javnosti usmjeren je prema vladi premijera Kyriakosa Mitsotakisa, čija se politika doživljava kao nastavak neoliberalnih mjera koje su osiromašile Grčku tijekom financijske krize i nastavile urušavati javne usluge.
Prosvjedi su zahvatili cijelu zemlju, od Atene do Soluna, Patre i brojnih manjih gradova, dok su grčki radnici organizirali opći štrajk u znak solidarnosti s obiteljima žrtava. Kontrolori leta prizemljili su sve letove, trajekti su obustavljeni, a javni sektor, uključujući bolnice i sudove, prestao je s radom. Na trgovinama su se pojavile poruke podrške, dok su prosvjednici u središtu Atene crvenom bojom ispisivali imena poginulih ispred parlamenta. "Vi brojite profite, mi brojimo živote", poruka je koja oslikava duboko nepovjerenje prema vlastima, optuženima za zataškavanje stvarnih uzroka tragedije.
Vlada tvrdi da je istraga nesreće isključivo u nadležnosti pravosuđa, no činjenica da ni dvije godine nakon katastrofe nijedan politički dužnosnik nije odgovarao, dok su jedino željeznički službenici suočeni s optužbama, dodatno raspiruje bijes. Obitelji žrtava traže istinu i pravdu, optužujući vladu za prikrivanje dokaza. Posebno su uznemirujuće tvrdnje da je mjesto nesreće ubrzo nakon sudara "očišćeno", čime je otežana kasnija istraga. Neovisna analiza nesreće pokazala je da sigurnosne mjere i dalje nisu poboljšane, unatoč milijunima eura koji su, barem na papiru, bili namijenjeni modernizaciji željezničke infrastrukture.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.