Velike korporacije su odgovorne da njihovih stotine ili tisuće zaposlenika budu sretni, zdravi, ali najvažnije da budu vjerni tvrtki. Pitanje je kako velike tvrtke uvjeravaju ljude da se zalažu za posao koji se slabo plaća, a istovremeno zaposlenici imaju vrlo malo prostora za napredovanje ili promociju. "Pa, sada ste dio tima". "Nije riječ o poslovanju; radi se o pružanju usluge za veće dobro". "Zar ne želite da naša tvrtka uspije"? "Nije li to ono što je važno za sve u tvrtki". Tipični su klišeji kojima poslodavci ispiru mozak zaposlenicima. Vrlo je lako zadobiti "ispran mozak" u poslovnom svijetu, kada svaki dan idete na isto mjesto i čujete iste poruke iznova i iznova. Zaposlenici tako čak niti ne shvaćaju da su prihvatili uvjerenja koja mogu biti potpuno neistinita - poput uvjerenja da je svaka šefova riječ o poslovanju nekog zaposlenika ili kompanije istinita.
Što je ispiranje mozga
Ispiranje mozga, iliti u originalu "brainwashing" termin je koji se svakodnevno u jeziku koristi više posprdno, označujući osobu koja nema vlastito mišljenje već prihvaća i ponavlja tuđe. Gledajući ljude u sektama i različitim kultovima, ono što nam prvo padne na pamet jest to da nam nije jasno kako su si ti ljudi dozvolili da im se ispere mozak do te mjere, te pomislimo da je riječ o glupim pojedincima i da se to "normalnom" čovjeku ne može dogoditi. No, je li uistinu tako ili su i to samo ljudi koji su nekoć razmišljali kao i ostali dok se nisu uspjeli uvjeriti iz prve ruke kolika je opasna moć uvjeravanja u tehnikama ispiranja mozga.
Termin ispiranje mozga počeo se koristiti pedesetih godina prošlog stoljeća, a označava nasilno mijenjanje osobnih uvjerenja, iako je samo ispiranje mozga postojalo i mnogo ranije. Radi se o nametanju pojedincu uvjerenja i ponašanja, koja nisu njegova vlastita. Postoji velik broj skeptika koji smatraju da ispiranje mozga ne djeluje, odnosno da ga je nemoguće provesti. Primjerice, za vrijeme korejsko-američkog rata američki vojnici u zarobljeništvu podvrgnuti su ispiranju mozga, te je 21 vojnik na kraju rata odlučio ostati živjeti ondje umjesto da se vrati u SAD. Skeptici kažu da je upravo to dokaz da ispiranje mozga ne djeluje, naime, oni tvrde da što je 21 vojnik naprema 10.000 koliko ih je bilo zarobljenih. Ipak, činjenica da je 21 vojnik koji se u tuđu zemlju došao boriti protiv neprijatelja, te je u zarobljeništvu promijenio mišljenje i stao na stranu svojih tamničara time zanemarivši obitelj i prijatelje kod kuće, ipak nije zanemariva.
U psihologiji se na ispiranje mozga gleda kao na tzv. reformu mišljenja koja spada u sferu društvenog utjecaja. Pa tako svakodnevno mijenjamo mišljenje o nečemu zbog utjecaja prijatelja, kolega i medija što se također može promatrati kao ispiranje mozga. Na čovjeka se može utjecati nagovaranjem, uvjeravanjem, edukacijom o toj temi, a samo ispiranje mozga je najefikasniji oblik utjecaja na nekoga iz razloga što kombinira sve moguće metode ne bi li se došlo do ostvarivanja cilja. No, da bi ispiranje mozga bilo uspješno odnosno efikasno, osoba mora biti izolirana i ovisna o osobi, odnosno osobama koje joj nastoje isprati mozak.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.