Ove godine bivšu himalajsku kraljevinu Nepal, sada višestranačku republiku, pogodio je niz razornih potresa. Zemlja i dalje podrhtava, ali Nepalci tradicionalno se stoički nose s nevoljama. Nepal je obilježen predvidljivim zemljotresima, godišnjim redovitim monsunima, ali i prehrambenom nesigurnošću koja muči dva do tri milijuna Nepalaca već desetljećima. Tome se treba pridodati loše obrazovanje i zdravstvena skrb, trajna borba protiv siromaštva, ali i marginalizacija žene i djevojčica u svakodnevnom životu.
Jednostavni zaključak nesretnog potresa jest da se pokazala velika potreba suradnje između javnih dužnosnika i privatnih građana. Međutim, planiranje upravljanja katastrofama i pripremljenost na katastrofe je u Nepalu dio istih nesposobnosti vlasti koje obilježavaju državu desetljećima. Nepalska ranjivost nije nepoznata, ali ništa se nije učinilo po tom pitanju, kao i u mnogim drugim pitanjima za javne politike. Jedno od gorućih pitanja jest proces donošenja novog ustava.
Nepalska ustavna kriza ne pokazuje znakove smirivanja. Nakon što je izglasan ustav krajem 2013. pokazalo se da je nepredstavnički, jer nije uključio odredbe naroda Madhesi i Tharus koji žive u Terai, južnim nepalskim dolinama uz granicu s Indijom. Zemlja se našla na rubu podjele. Nepalski posljednji ustav je već šesti pokušaj da se napravi glavni dokument nacije, nakon što se Ustavotvorna skupština po prvi puta sastala 2008. Novi ustav je nastao nakon privremenog ustava iz 2007., nakon što se Nepal pokrenuo prema rušenju monarhije. Kontroverza oko trenutačnog ustava proizlazi iz jasnog favoriziranja nepalske elite u Kathmanduu i sjevernim planinama, dok marginalizira jug zemlje.
Potres u Nepalu je ipak prodrmao i političare iz četiri glavne političke stranke u zemlji, te preinačio uske interese političke klase u pravu raspravu oko ustava. To je na neki način oslobodilo Gordijski čvor koji se zapleo oko političkog napretka u zemlji. Političari su se složili oko niza federalnih provincija te predali tehničkom odboru pravo demarkacije tih provincija. Ideja o izravnom biranju predsjednika je napokon zaključena i vraćena je na diskreciju parlamenta da bira poglavara države. Iako pregovarače tek čeka mukotrpna rasprava o pravosuđu, napredak je postignut u dogovoru za stvaranjem odvojenog ustavnog suda čiji članovi bi se birali na određen mandat. Do sada je ta ideja počivala na uvođenju ustavnog odjela unutar već postojećeg Visokog suda.
Osnovni pojmovi državljanstva i bezdržavlja u nekim dijelovima Nepala i dalje čekaju na rješavanje. Radi se o trajnom političkom pitanju, rođenom iz patrijarhalnog umnog sklopa koji se odnosi prema ženama kao drugorazrednim građanima, potaknuto također i naširoko pretpostavljenom prijetnjom po nacionalnu sigurnost da indijski muškarci žene nepalske žene. Tijekom proteklih nekoliko godina, kad se ustav pisao pa rušio da bi se pisao ponovo, dokument je redovito negirao nepalsko državljanstvo djeci koja ne mogu dokazati da imaju nepalske očeve. To jasno pokazuje koliko problema nastaje zbog tradicionalnog svjetonazora.
Proces donošenja novog ustava nije odvojen od regionalnih sila. Indija je tradicionalno moćan i utjecajan čimbenik u nepalskoj politici. Indija je podržavala bivšeg kralja, te otvoreno odbija prihvatiti novi ustav. New Delhi je čak neslužbeno blokirao izvoz i uvoz potrebnih dobara, a indijski vozači kamiona se boje prijeći granicu i voziti kroz nestabilne i nasilne nepalske južne doline. Ironično, indijski je stav spojio nepalske interesne skupine koje su tradicionalno suprotstavljene. Nepalski Kongres, Komunistička partija Nepala - Ujedinjeni marksisti-lenjinisti i Ujedinjena komunistička partija Nepala - Maoisti predstavljaju većinu u nepalskoj ustavotvornoj skupštini, te su se zajedno suprotstavili indijskom pristupu. Prije indijske blokade, Nepalski Kongres i Marksisti-lenjinisti su bili skloni Indiji. maoisti nikad nisu imali proindijski stav. Četvrta velika stranka u Nepalu je Rashtriya Prajatantra, desna hinduistička stranka koja želi da se Nepal konstituira kao hinduistička nacija. Time ova stranka zrcali želje indijske vladajuće stranke Bharatiya Janata. Osim toga, Indiju podržavaju i manje stranke kao što su Terai Madhes demokratska stranka, Federalni socijalistički forum - Nepal, Sadbhawana i Terai Madhes Sadbhawana.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.