Kada govorimo o umjetnosti općenito, može li nešto biti tako loše da je ujedno i dobro? Svakako. Primjera imamo mnogo, od glazbe, filma, do likovnih umjetnosti. Ipak, kada govorimo o nečem što je "tako loše da je ujedno i dobro", obično mislimo na film.
O kakvim je filmovima riječ? Primarno se to odnosi na filmove koje je javnost inicijalno svrstala u kategoriju "smeća" (trash film), ali ponekad se zna desiti, svakako ne često, da se u tom "smeću" nađe nešto što na čudan i teško objašnjiv način odskače od opće loše scene, počinje se pretvarati u uradak koji se opire bilo kakvoj kategorizaciji i odjednom egzistira na dva suprotna pola.
Razne primjere mogli bismo navesti, ali danas ćemo pažnju posvetiti samo jednom, vjerojatno najboljem primjeru te vrste - kultnom filmu The Room (Soba) iz 2003. godine.
Za jedne, odnosno za veliku većinu, ovo je "najgori film svih vremena", bez konkurencije. Za druge, čudnu manjinu, ovo je također najgori, ali u isto vrijeme i "najbolji film svih vremena". Za treću skupinu, vrlo svojstvenu manjinu, ovaj film spada samo u jednu kategoriju - remekdjelo.
Tko se od istih šali, a tko je ozbiljan? Isto se može reći i za sam film pošto je nemoguće dokučiti radi li se o crnoj komediji, briljantnom avangardnom simbolu otpora komercijalnoj umjetnosti, ili pak o drami koja predstavlja neuspjeh na svakoj razini.
U svakom slučaju, ako niste gledali The Room, priuštite si to neodređeno iskustvo, barem jednom, po mogućnosti prije čitanja ostatka ovog teksta. Dakako, ako Vam je vrijeme dragocjeno i ne želite ga trošiti na nešto što u konačnici može predstavljati mazohistički apsurd, zaboravite i na ovaj tekst i na ovaj film, jer tih 99 minuta Vam nitko neće vratiti natrag. S druge strane, možda baš to bude 99 najboljih minuta koje ste mogli izdvojiti ove godine.
Tommy Wiseau kao Johnny u The Room 2003. Film je režirao, producirao, financirao i u svakom drugom pogledu sastavio enigmatični i (možda) karizmatični Tommy Wiseau. On je također i scenarist te glavna zvijezda filma.
O čemu se radi u filmu? Radnja je zapravo vrlo jednostavna, predvidljiva i obična. Tommy Wiseau glumi Johnnya, uspješnog bankara koji, naizgled, ima idealan američki život. Okružen je prijateljima koji ga vole te živi sa svojom mladom zaručnicom Lisom (Juliette Danielle).
The Room: "Fatalna" Lisa Johnny je sretan, opušten, i čini se kako ništa ne može poremetiti njegovu američku idilu. No, uskoro stvari kreću nizbrdo jer saznajemo kako ga njegova buduća supruga vara - i to s njegovim najboljim prijateljem Markom (Greg Sestero). Iako je svojoj "princezi" Lisi, kako je voli zvati, Johnny dao sve (kupio joj je auto, haljine, sve što poželi...), ona je ipak nezadovoljna. Zašto? Zato jer je Johnny jednostavno "dosadan" te sada želi "više od života".
The Room: Lisa i Johnny u intimnom trenutku dok im se prikrada Danny koji ih "voli gledati" Njena majka, Claudette (Carolyn Minnott), koja ima rak dojke (oko čega se nitko previše ne uznemiruje), savjetuje svojoj kćeri da ne čini glupe poteze, da je Johnny idealan za nju, da dobro zarađuje, brine o njoj, te da bi se svakako trebala udati za njega. No, Lisa odbacuje savjete i uporno tvrdi kako Johhnya više "ne voli". U isto vrijeme nema dovoljno hrabrosti da mu to kaže u lice te stoga odluči, barem za sada, voditi dvostruki život.
The Room: Lisa i Mark U konačnici, malo po malo, svi Johnnyevi prijatelji saznaju za Lisinu aferu s Markom, pa i sam Johnny koji počinje slutiti da mu je nevjerna, no još ne zna s kime. Mark nije sretan zbog činjenice da svom najboljem prijatelju radi iza leđa, no jednostavno ne može odoljeti Lisinom šarmu (koji se uvelike svodi na njene seksualne pozive).
VIDEO: kompilacija pojedinih "najboljih" scena iz filma The Room
Zvuči li Vam ovo kao dosadna i monotona priča? Zato što i jest! Priča je predvidljiva, ali do te mjere da uspijeva preskočiti barijeru dosade i odjednom ulazi u prostor neočekivane intrige. Ne, ništa radikalno po pitanju radnje desiti se neće - Johnny će se na kraju sukobiti s Markom i sve će kulminirati u stilu grčke tragedije. Ono što je kod ovog filma radikalno je sve ono što ne bi trebalo biti! Pritom mislimo na dijalog, glumce, scenu, samu suštinu ovog filma.
The Room: Johnny i Mark na krovu - prostor na kojem se znatan dio filma odvija Od samog početka gledatelju je jasno da upravo svjedoči nečem vrlo drugačijem. Johnny ulazi u stan i Lisi daje zapakirani poklon (unutra je crvena zavodljiva haljina), ali način na koji Tommy Wiseau glumi jednostavno - u nedostatku boljih riječi - nije s ove planete.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.