Internet se često naziva "Svjetskom širokom mrežom" - World Wide Web, skraćeno WWW. Mreža jest poprilično široka, ali naziv može ostaviti pogrešan dojam. Naime, Internet se može kontrolirati, poprilično, već se i kontrolira, a budućnost, čini se, donosi nam samo dodatnu kontrolu.
U centralnom fokusu trenutačno je tzv. internetska neutralnost, niz američkih odredbi koje su imale za cilj u SAD-u štititi, kako i samo ime govori, "neutralnost interneta". Iste odredbe ovog tjedna su srušene od strane Federalne komunikacijske komisije (FCC).
Što to točno znači? Stvar je zapravo vrlo jednostavna - riječ je o odredbama koje su regulirale što provajderi Interneta (kao što su T-Com, Verizon itd.) smiju, a što ne smiju raditi. Naime, ako su oni ti koji "dostavljaju" Internet običnim korisnicima, koji plaćaju mjesečnu rentu za pristup, razumljivo je da im štošta može pasti na pamet kako bi zaradili još i više.
Američke odredbe o neutralnosti Interneta odnose se, dakako, samo na SAD, ali o Internetu pričamo ovdje, a to pak znači da svaka odredba donijeta u SAD (jer sve najveće aplikacije i servisi koje koristimo su američki) će neminovno utjecati i na ostatak svijeta, naročito Europu kojoj također ne nedostaje pohlepnih internetskih provajdera.
No, što točno to provajderi mogu, ako im se dopusti, učiniti? Stvari izgledaju ovako, a navodno su već neko vrijeme i u pripremi - provajderi planiraju ponuditi svojim korisnicima, dakle običnim "surferima", jedan drugačiji način korištenja Interneta, selektivni način.
Kako? U zadnjih četvrt stoljeća naučili smo koristiti Internet na način da "surfamo" gdje želimo po tom beskonačnom oceanu informacija. No, taj diverzitet počeo se gubiti i bez pokretanja bilo kakvih pravnih restrikcija - korisnici danas konzumiraju zapravo primarno svega nekoliko internetskih servisa (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Netflix...), a za ostatak "svjetske široke mreže" više ni ne mare toliko kao nekada.
Kako provajderi žele iskoristiti to? Zamislimo to ovako - umjesto da vam prodaju "normalan" Internet koji možete koristiti kako god želite, sklopit će "pakete". Recimo, jedan "paket" zvat će se "Google, Facebook i Youtube". Mogu ga nazvati kako god žele, od "esencijalni paket" do "turbo cool paket za mlade", sasvim je nebitno, bitno je da će provajderi time svojim pretplatnicima dati vrlo brzi pristup spomenutim servisima dok će pristup prema drugima biti usporen, a u pojedinim ekstremnijim slučajevima čak i blokiran.
Zamislimo to ovako - ako se vozite automobilom, do odredišta možete doći normalnom cestom, ali ćete se dugo voziti, ili pak možete platiti cestarinu za autoput i stići na odredište znatno brže. Dakako, svaka nova autocesta neminovno će uništiti manje ekonomske jedinice u svim mjestima kroz koja ste ranije prolazili d...
U centralnom fokusu trenutačno je tzv. internetska neutralnost, niz američkih odredbi koje su imale za cilj u SAD-u štititi, kako i samo ime govori, "neutralnost interneta". Iste odredbe ovog tjedna su srušene od strane Federalne komunikacijske komisije (FCC).
Što to točno znači? Stvar je zapravo vrlo jednostavna - riječ je o odredbama koje su regulirale što provajderi Interneta (kao što su T-Com, Verizon itd.) smiju, a što ne smiju raditi. Naime, ako su oni ti koji "dostavljaju" Internet običnim korisnicima, koji plaćaju mjesečnu rentu za pristup, razumljivo je da im štošta može pasti na pamet kako bi zaradili još i više.
Američke odredbe o neutralnosti Interneta odnose se, dakako, samo na SAD, ali o Internetu pričamo ovdje, a to pak znači da svaka odredba donijeta u SAD (jer sve najveće aplikacije i servisi koje koristimo su američki) će neminovno utjecati i na ostatak svijeta, naročito Europu kojoj također ne nedostaje pohlepnih internetskih provajdera.
No, što točno to provajderi mogu, ako im se dopusti, učiniti? Stvari izgledaju ovako, a navodno su već neko vrijeme i u pripremi - provajderi planiraju ponuditi svojim korisnicima, dakle običnim "surferima", jedan drugačiji način korištenja Interneta, selektivni način.
Kako? U zadnjih četvrt stoljeća naučili smo koristiti Internet na način da "surfamo" gdje želimo po tom beskonačnom oceanu informacija. No, taj diverzitet počeo se gubiti i bez pokretanja bilo kakvih pravnih restrikcija - korisnici danas konzumiraju zapravo primarno svega nekoliko internetskih servisa (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Netflix...), a za ostatak "svjetske široke mreže" više ni ne mare toliko kao nekada.
Kako provajderi žele iskoristiti to? Zamislimo to ovako - umjesto da vam prodaju "normalan" Internet koji možete koristiti kako god želite, sklopit će "pakete". Recimo, jedan "paket" zvat će se "Google, Facebook i Youtube". Mogu ga nazvati kako god žele, od "esencijalni paket" do "turbo cool paket za mlade", sasvim je nebitno, bitno je da će provajderi time svojim pretplatnicima dati vrlo brzi pristup spomenutim servisima dok će pristup prema drugima biti usporen, a u pojedinim ekstremnijim slučajevima čak i blokiran.
Zamislimo to ovako - ako se vozite automobilom, do odredišta možete doći normalnom cestom, ali ćete se dugo voziti, ili pak možete platiti cestarinu za autoput i stići na odredište znatno brže. Dakako, svaka nova autocesta neminovno će uništiti manje ekonomske jedinice u svim mjestima kroz koja ste ranije prolazili d...