X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  75 €   50 € !
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 5 od 5
Preostalo vremena: 00:57:16
Akcija traje do 15:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Pokretači tržišnih ekonomija: O poduzetnicima i životu između uspjeha i rizika

PIŠE:
Objavljeno:

Poduzetnik je pojam, zajedno s poduzetništvom, koji se vrlo često pojavljuje u stručnim i znanstvenim člancima, ali i u širokoj javnoj upotrebi. To nije čudno budući da bi prema mišljenju većine ekonomista privatno poduzetništvo trebalo biti pokretač svakog gospodarstva koje se bazira na tržištu ili na mješavini javnog i privatnog sektora. Upravo takva su uvjerljivo nacionalna gospodarstva današnjice. Ako je poduzetništvo temelj uspješnog gospodarstva onda se može postaviti pitanje kakav to treba biti poduzetnik da bi s pozitivnim rezultatima na tržištu rukovodio nekom svojom privatnom tvrtkom?

Danas se širom planeta, a osobito u tranzicijskim zemljama, mnoge osobe žele okušati u poduzetničkim vodama da ne znaju osnovne teoretske pojmove, a nepoznavanje prakse ne treba ni spominjati. Iz tih razloga treba promotriti što vrhunski ekonomski stručnjaci misle kakvi trebaju biti poduzetnici.

Sam pojam poduzetnika u ekonomsku znanost je prvi uveo Richard Cantillon u "Raspravi o naravi trgovine" iz 1725. gdje je poduzetnike prikazao kao zakupnike zemljišta, trgovce, manufakturiste, graditelje, itd., ali i liječnike, slikare i odvjetnike, naglašavajući neizvjesnost i rizik u njihovu poslovanju. Adam Smith, ovisno o tome rade li poduzetnici sami ili stječu kapital, razlikuje poduzetnike koji to čine: marljivošću i štedljivošću, poslovnim kalkulacijama i poslovnim inovacijama. Jean Baptiste Say, francuski ekonomist, političar i poduzetnik istaknuo je još 1800. da poduzetnik prebacuje ekonomske resurse iz područja manje u područja veće produktivnosti i veće dobiti kombinirajući osnovne čimbenike proizvodnje. Say ističe važnost osmišljavanja poslovnih pothvata, ali i značenje kontrole poslovanja i rukovođenja.

Peter Drucker, u znanstvenim krugovima vremena u kojem živimo smatra se najznačajnijim predstavnikom u području poduzetništva i menadžmenta i kaže: "Poduzetnici nisu ni kapitalisti, premda im je, dakako, potreban kapital kao i za sve ekonomske djelatnosti (a i većinu neekonomskih). Nisu ni investitori. Oni, naravno, riskiraju, ali to čini svatko tko se upušta u bilo kakvu ekonomsku aktivnost. Bit ekonomske djelatnosti jest usmjeriti sadašnje resurse u skladu s budućim očekivanjima, a to pretpostavlja neizvjesnost i rizik. Poduzetnik nije ni poslodavac, ali može biti, a često to i jest, zaposlen u dotičnom poduzeću - ili je netko tko radi sam i isključivo sam".

Uzimajući u obzir sve važne faktore, poduzetnik se može definirati kao osoba nadarena poslovnim duhom i rukovodećim sposobnostima, bogata znanjem o poslovima i ljudima, odlučna i spremna da preuzme rizik upravljanja poduzećem na temelju inovacija i stalnog razvoja, kako to u knjizi "Ekonomika poduzeća" navodi prof. Ravlić ili jednostavnije kao poslovni čovjek koji ulaže svoj novac u određeni poslovni poduhvat nadajući se zaradi, tj. dobiti.

Nicholas C. Siropolis kaže da se danas udomaćilo značenje riječi poduzetnik, pa je uobičajeno upotrijebiti tu riječ za bilo koga tko vodi poduzeće - npr. osobu koja predsjeda cjelokupnim General Motorsom, vlasnika voćarnice na uglu, vlasnika McDonald'sove franšize ili akvizitera časopisa s kućnog telefona. Adolf Dragičević definira poduzetnika kao osobu koja raspolaže sredstvima potrebnim za određenu djelatnost te samostalno donosi ekonomske odluke koje se odnose na tu djelatnost, organizira i kombinira proizvodne činitelje, koordinira njihovo djelovanje, nadzire, rukovodi i upravlja cjelokupnim poslovanjem.

Iz navedenog možemo zaključiti da je u prošlosti riječ poduzetnik imala mnogo preciznije, čišće značenje. Označavala je u pravilu samo one pojedince koji su stvorili vlastito poduzeće, dok suvremene definicije pod navedenim pojmom smatraju osobu koja pokreće, organizira, vodi i preuzima rizik poslovnih pothvata. Promijenila su se sredstva, poslovna oruđa i običaji, opće okruženje, ali je kao bitna poduzetnička značajka ostala spremnost da se kombiniranjem novih tehnologija, znanja i tržišnih prigoda uđe u poslovne pothvate koji donose profit. Stara je poduzetnička izreka: "tko riskira, taj i profitira".

Prema istraživanjima Yankelovich Partnera za Pitney Bowes Inc. identificira se pet tipova poduzetnika, kao i utjecaj njihovih osobnih karakteristika na način vođenja poslovanja:
1) Idealisti. U kategoriji idealista ubrajamo oko 24% poduzetnika. Navedeni poduzetnici kao razlog svog ulaska u poduzetničke vode navode sjajnu poslovnu ideju ili rad na čemu posebnom. Idealisti uživaju u kreativnom radu, no nestrpljivi su u izvršavanju administrativnih i pravnih pitanja kao i financijskih analiza. To je skupina poduzetnika čije poslovanje najviše ovisi o računalu. Pri donošenju odluka o kupnji, idealisti se usredotočuju na cijenu i preferiraju stvaranje odnosa s provjerenim i pouzdanim dobavljačima.

2) Optimizatori. Čine 21% svih poduzetnika. Najvažnije su im prednosti poduzetništva, odnosno uživaju u slobodi i fleksibilnosti i ne žele raditi za nekoga drugog. Žele razvoj svojim poduzećima, no usredotočuju se na profite, a ne prihode. Vrlo su vješti u financijskim pitanjima i rabe tehnologiju u svrhu smanjenja troškova i povećanja produktivnosti.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.