X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  540 kn  360kn (47,78 €) !
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 2 od 5
Preostalo vremena: 00:13:03
Akcija traje do 20:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
FOTO: Markus Spiske / Pexels
Ekonomske teorije

Od normalnosti do manije: Živimo li u mjehuru koji samo što nije puknuo? I kako zapravo nastaju ekonomski mjehuri? Što kad puknu? Od tulipanske groznice u Nizozemskoj do stambenog mjehura u SAD-u

PIŠE: Objavljeno:
Jeste li primijetili da se u zadnje vrijeme sve češće spominje "pucanje mjehura" te kako će to biti jako težak i po svih vrlo neugodan ekonomski trenutak? Ali što je to zapravo "pucanje mjehura"? Kako je taj mjehur nastao, zašto bi puknuo, tko se sve toga boji i tko to priželjkuje?

U ovoj priči "mjehur" zapravo predstavlja ekonomski ciklus u kojem dolazi do naglog "napuhavanja" određenog tržišta. Vrijednost određene imovine - bilo da se radi o predmetu, dionici, nekretninama - naglo skače i rapidno se povećava sve do... trenutka kad mjehur "pukne". U tom trenutku tržište se "raspada", vrijednost nestaje još i većom brzinom nego je stvarana.

Ali kako dolazi do takvih situacija? Zašto su ljudi voljni kupovati nešto iako im je možda posve jasno da to nešto jednostavno nema toliku intrinzičnu, odnosno stvarnu vrijednost... Primjera je puno. Uzmimo recimo neke kolekcionarske predmete, npr. Pokemon karte. Neke od njih prodaju se po jako visokim cijenama od nekoliko tisuća USD pa čak i nekoliko stotina tisuća USD.

Je li to primjer "mjehura"? Mogao bi biti, još ne znamo, jer da bismo nešto (sa sigurnošću) nazvali "mjehurom" prvo se mora dogoditi trenutak pucanja!

Ali zato imamo dosta primjera iz prošlosti. Najpoznatiji je dakako primjer tulipan-manije koja je zahvatila Nizozemsku u 17. stoljeću. U to vrijeme Nizozemska je bila velika trgovačka i pomorska sila, a trgovci su donosili tulipane s dalekih putovanja. Uskoro su tulipani postali neka vrsta statusnog simbola, a moćni trgovci voljeli su oko svojih vila imati vrtove tulipana. Uskoro su krenuli klasificirati tulipane po bojama, šarama... No, uzgajanje tulipana u Europi pokazalo se dosta zahtijevno, nadalje, kupivši lukovicu niste mogli znati kakav će tulipan iz nje izrasti (ako uopće izraste), tako da je su tulipani zapravo postali neka vrsta spekulacije.

Prava "manija" dogodila se nakon što se ovim statusnim simbolom nisu isticali više samo najbogatiji već je ideja stigla i do redova srednje klase, pa i siromašnih... Uglavnom, ljudi su počeli masovno kupovati lukovice tulipana vjerujući da će ih kasnije moći prodati po većoj cijeni.

U retrospektivi zvuči gotovo pa suludo, no 30-ih godina 17. stoljeća ova tulipan-manija dosegla je svoj vrhunac, negdje tamo krajem 1636. i početkom 1637. Naime, tada su masovno kupovali lukovice tulipana od kojih se očekivalo da će procvasti idućeg proljeća. Je li to zaista bila "manija"? O da. Ljudi su dizali hipoteke na kuću, zalagali poslovanja i industriju samo da bi mogli kupiti lukovice tulipana...

I onda? Priča je došla uskoro kraju i cijena tulipana se strmoglavila.

Što nam gornji grafikon prikazuje? Da je cijena tulipana 1637. dosegla čak 200 nizozemskih guldena. Za usporedbu, prosječni nizozemski radnik tada je godišnje zarađivao između 150 i 200 gulden...
Poštovani, riječ je o tekstu starijem od 60 dana te je stoga komentiranje zatvoreno.
1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
100 kuna (13,27 €)
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 540 kn  360 kn (47,78 €)  
(mogućnost plaćanja i na rate:
30 kuna mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
30 kuna (3,98 €)
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.