
Od normalnosti do manije: Živimo li u mjehuru koji samo što nije puknuo? I kako zapravo nastaju ekonomski mjehuri? Što kad puknu? Od tulipanske groznice u Nizozemskoj do stambenog mjehura u SAD-u
Jeste li primijetili da se u zadnje vrijeme sve češće spominje "pucanje mjehura" te kako će to biti jako težak i po svih vrlo neugodan ekonomski trenutak? Ali što je to zapravo "pucanje mjehura"? Kako je taj mjehur nastao, zašto bi puknuo, tko se sve toga boji i tko to priželjkuje?
U ovoj priči "mjehur" zapravo predstavlja ekonomski ciklus u kojem dolazi do naglog "napuhavanja" određenog tržišta. Vrijednost određene imovine - bilo da se radi o predmetu, dionici, nekretninama - naglo skače i rapidno se povećava sve do... trenutka kad mjehur "pukne". U tom trenutku tržište se "raspada", vrijednost nestaje još i većom brzinom nego je stvarana.
Ali kako dolazi do takvih situacija? Zašto su ljudi voljni kupovati nešto iako im je možda posve jasno da to nešto jednostavno nema toliku intrinzičnu, odnosno stvarnu vrijednost... Primjera je puno. Uzmimo recimo neke kolekcionarske predmete, npr. Pokemon karte. Neke od njih prodaju se po jako visokim cijenama od nekoliko tisuća USD pa čak i nekoliko stotina tisuća USD.
Je li to primjer "mjehura"? Mogao bi biti, još ne znamo, jer da bismo nešto (sa sigurnošću) nazvali "mjehurom" prvo se mora dogoditi trenutak pucanja!
Ali zato imamo dosta primjera iz prošlosti. Najpoznatiji je dakako primjer tulipan-manije koja je zahvatila Nizozemsku u 17. stoljeću. U to vrijeme Nizozemska je bila velika trgovačka i pomorska sila, a trgovci su donosili tulipane s dalekih putovanja. Uskoro su tulipani postali neka vrsta statusnog simbola, a moćni trgovci voljeli su oko svojih vila imati vrtove tulipana. Uskoro su krenuli klasificirati tulipane po bojama, šarama... No, uzgajanje tulipana u Europi pokazalo se dosta zahtijevno, nadalje, kupivši lukovicu niste mogli znati kakav će tulipan iz nje izrasti (ako uopće izraste), tako da je su tulipani zapravo postali neka vrsta spekulacije.
Prava "manija" dogodila se nakon što se ovim statusnim simbolom nisu isticali više samo najbogatiji već je ideja stigla i do redova srednje klase, pa i siromašnih... Uglavnom, ljudi su počeli masovno kupovati lukovice tulipana vjerujući da će ih kasnije moći prodati po većoj cijeni.
U retrospektivi zvuči gotovo pa suludo, no 30-ih godina 17. stoljeća ova tulipan-manija dosegla je svoj vrhunac, negdje tamo krajem 1636. i početkom 1637. Naime, tada su masovno kupovali lukovice tulipana od kojih se očekivalo da će procvasti idućeg proljeća. Je li to zaista bila "manija"? O da. Ljudi su dizali hipoteke na kuću, zalagali poslovanja i industriju samo da bi mogli kupiti lukovice tulipana...
I onda? Priča je došla uskoro kraju i cijena tulipana se strmoglavila.
Početak i kraj "tulipan-manije" u Nizozemskoj
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.