Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
FOTO: AP Photo/Manu Fernandez/Guliver Image
Kompanije i tržište

O usponu, padu i imperativu stalnog rasta: Je li ovo kraj Netflixa? Poslovna priča od sredine 90-ih do pandemije i zašto su se investitori sad razbježali?

PIŠE: Objavljeno: 7
Pandemija koronavirusa svakako je imala intenzivan utjecaj na ekonomiju. No, dok su brojne kompanije svim silama nastojale uopće opstati na tržištu nekima je pandemija donijela velike poslovni zamah jer se njihov proizvod i/ili poslovni model idealno uklopio u globalno izvanrednu situaciju. Jedna od tih kompanija svakako je bila i Netflix koja nudi uslugu gledanja filmova i serija online.

Netflix je i prije pandemije bio vodeći akter na području "streaminga", odnosno vođenja velike baze filmova koji su dostupni njihovim korisnicima, ali samo dok plaćaju pretplatu. To je, jasno, drugačiji model poslovanja od online prodaje filmova gdje bi korisnik nakon kupnje imao digitalnu kopiju filma. Mnogi filmofili i kolekcionari sigurno nisu ljubitelji Netflixa, no oni su manjina, većina publike preferira jednostavan pristup - plaćaju mjesečnu ili godišnju članarinu i imaju pristup velikom broju filmova i serija. Ne baš svima, neki malo opskurniji naslovi teško se mogu naći na Netflixu, ali za generalnu publiku ovo je naizgled beskonačna količina sadržaja. U istom pravcu danas se kreće i industrija glazbe, gdje je streaming zamijenio download pa imamo servise kao što su Spotify i sl.

Netflix pak, što možda neki ne znaju, nije baš tako nova kompanija. Netflix je osnovan još "davne" 1997. godine. Počeli su poslovati otprilike u vrijeme kad su se pojavili prvi filmovi na DVD-u. Plan im je bio da ljudi mogu poštom naručivati filmove i zatim ih vraćati istim putem. Startali su biznis početkom 1998. s oko 30-ak zaposlenika i 925 filmskih naslova - to je doslovno bila cijela DVD filmska kolekcija u to vrijeme.

Uspjeli su preživjeti veliki ".com" ekonomski krah na prijelazu stoljeća iako su i oni gomilili gubitke. No, 2001. DVD playeri pokazali su se kao vrlo popularan poklon te je broj korisnika DVD-a u Americi počeo naglo rasti, a s njima i Netflix koji je i dalje korisnicima slao DVD-ove putem pošte, ali sada više ne po modelu "iznajmi-plati", već su korisnici plaćali mjesečnu članarinu i u tom periodu gledali filmova koliko žele.

Pokretači biznisa, Marc Randolph i Reed Hastings, sastali su se krajem stoljeća s Jeffom Bezosom, osnivačem Amazona, koji im je ponudio između 14 i 16 milijuna USD za preuzimanje kompanije. Odbili su ga.

Kompanija je izašla na burzu 29. svibnja 2002. prodavši ukupno 5.5 milijuna dionica po cijeni od 15 USD za jednu dionicu. Dobar početak - u kompaniju se slilo oko 80 milijuna USD.

Uslijedio je daljnji rast. Negdje oko 2007. godine internet je već postao dovoljno brz da su mogli početi tranziciju s fizičke dostave filmova na digitalnu distribuciju. Uskoro su postali najveći igrač na tom novom tržištu.

Ali za kompaniju poput Netflixa izazov je opstati na toj visini, jer što kad se pojavi konkurencija? Od 2013. tako ulažu u proizvodnju...
1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
324 kune
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
54 kuna mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
540 kuna
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
45 kuna mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
100 kuna
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
30 kuna
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.