Kultura
"Kabinet doktora Caligarija" i tajne njemačkog ekspresionizma: Film star 100 godina koji i dalje potiče unikatnu jezu i divljenje

Objavljeno: 1
Jedan od čudnijih i zanimljivijih filmova koji ste ikad pogledali, ili ćete pogledati (ako Vas ovaj tekst zaintrigira), mogao bi biti film koji je čak gotovo 100 godina star - riječ je o filmu "Das Cabinet des Dr. Caligari" (Kabinet doktora Caligarija) iz 1920., iz njemačke Weimarske Republike.
Govorimo o ranom horor filmu, nijemom filmu, vjerojatno daleko najboljem i najpoznatijem predstavniku njemačkog ekspresionizma na filmu.
Umjetnički izazov s početka 20-og stoljeća: Kako prikazati emociju, a ne fizičku stvarnost?
Ekspresionizam je pokret nastao u Njemačkoj na početku 20. stoljeća. Tipična karakteristika ekspresionizma je prikazivati svijet isključivo iz subjektivne perspektive, iskrivljujući ga pritom drastično kako bi se proizvela emocija, ugođaj ili pak ideja.Kako i samo ime pokreta govori, ekspresionisti su željeli dočarati "ekspresiju" odnosno izraz, emotivno iskustvo, osobni dojam, a ne fizičku stvarnost onakvom kakva ona jest.
Ne treba posebno ni isticati kako je ekspresionizam bio avangardni pokret prije Prvog svjetskog rata, a ostao je dominantan i za vrijeme Weimarske Republike (naročito u Berlinu) gdje je obuhvatio razne grane umjetnosti - od arhitekture, slikarstva, književnosti, glazbe, plesa, teatra do, dakako, filma.
Dvije komponente straha: Psihološki i eksplicitni horor
Horor na filmu je pak uvijek bio vrlo kompleksni žanr kojeg danas mnogi vole sortirati na eksplicitnu i psihološku komponentu. Slobodno možemo reći kako živimo u eri eksplic...
Govorimo o ranom horor filmu, nijemom filmu, vjerojatno daleko najboljem i najpoznatijem predstavniku njemačkog ekspresionizma na filmu.
Umjetnički izazov s početka 20-og stoljeća: Kako prikazati emociju, a ne fizičku stvarnost?
Ekspresionizam je pokret nastao u Njemačkoj na početku 20. stoljeća. Tipična karakteristika ekspresionizma je prikazivati svijet isključivo iz subjektivne perspektive, iskrivljujući ga pritom drastično kako bi se proizvela emocija, ugođaj ili pak ideja.Kako i samo ime pokreta govori, ekspresionisti su željeli dočarati "ekspresiju" odnosno izraz, emotivno iskustvo, osobni dojam, a ne fizičku stvarnost onakvom kakva ona jest.
Ne treba posebno ni isticati kako je ekspresionizam bio avangardni pokret prije Prvog svjetskog rata, a ostao je dominantan i za vrijeme Weimarske Republike (naročito u Berlinu) gdje je obuhvatio razne grane umjetnosti - od arhitekture, slikarstva, književnosti, glazbe, plesa, teatra do, dakako, filma.
Dvije komponente straha: Psihološki i eksplicitni horor
Horor na filmu je pak uvijek bio vrlo kompleksni žanr kojeg danas mnogi vole sortirati na eksplicitnu i psihološku komponentu. Slobodno možemo reći kako živimo u eri eksplic...