Zbunjenost koju je izborni zakon u Kataru izazvao nakon što su zakazani izbori za Savjetodavnu skupštinu (Šura) početkom listopada 2021. ne čini se usredotočena na demokratsko pravo koje bi moglo otvoriti vrata glasovanju mnogobrojnim stalnim stanovnicima ove male države. Međutim, riječ je o sukobu identiteta u zemlji čija struktura stanovništva uopće ne može tolerirati podjelu. Takva je stvar vitalna u Kataru jer njegovi građani čine samo deset posto stanovništva!
Ovaj problem identiteta nastao je zbog katarskog segmenta koji je odbio kategorizirati demografsku populaciju na razine tko je veći Katarac, što nije vezano samo za izborni zakon. Ovaj je zakon skrenuo pozornost na problem u ustavu iz 2004. koji je klasificirao Katarce i stvorio izvorno katarski izraz. Definiranje tog pojma prepušteno je čelniku izvršne vlasti, emiru. Čini se da je potonji u ovom terminu vidio mnogo fleksibilnosti i smatrao da bi mogao tolerirati mnogo političkog pragmatizma. Katarski građani koji nisu izvorno bili bi one skupine koja se smatra čistim Katarcima, više nisu posjedovali jasnu poziciju svog građanstva. To bi mogli biti oni čija je povijest sadržala praznine u odnosima s vladajućom obitelji, pa su tako postali žrtvom manjka građanskih prava, a nemaju pravo glasa na izborima.
Savjetodavna skupština ili Šura zakonodavno je tijelo države Katar, sa 45 članova. Nakon prvih katarskih parlamentarnih izbora, imat će 30 izabranih članova i 15 imenovanih članova. Vijeće je formirano u travnju 1972. s 20 imenovanih članova. U svibnju 1972. održan je prvi konzultativni sastanak skupštine tijekom kojega je Sayed Aziz bin Khalid Al Ghanim izabran za prvog predsjednika skupštine. Osim 20 članova koji su sudjelovali na sastanku, prisustvovali su i šeik Khalifa bin Hamad Al Thani te strani uglednici.
Katarski ustav, odobren u travnju 2003. na općem referendumu, stvorio je zakonodavno tijelo koje se sastoji od dvije trećine zastupnika koji se biraju općim pravom glasa, a jednu trećinu imenuje Emir. Prema ustavu, zakonodavno tijelo imat će tri ovlasti: odobravati (ali ne i pripremati) nacionalni proračun; nadzirati rad ministara putem glasovanja o povjerenju; te izraditi nacrt, raspravu i glasovanje o predloženim zakonima, koji postaju zakon tek dvotrećinskom većinom glasova i Emirovim zastupnicima.
No izbori su stalno odgađani: 2006. najavljeno je da će se 2007. održati parlamentarni izbori; prema izjavi 1. travnja tadašnjeg prvog potpredsjednika vlade i ministra vanjskih poslova Hamada bin Jassima bin Jabera Al Thanija, koji je kasnije postao premijer Katara. To je odgođeno i uspostavljeno je savjetodavno povjerenstvo za proučavanje tog pitanja. Zakonodavno vijeće je zakazalo izbore za lipanj 2010. Izbori nisu održani 2010. godine. U studenom 2011. godine Emir je najavio da će se izbori održati 2013, ali su odgođeni prije nego što je Emir Hamad bin Khalifa Al Thani u mirovini prenio vlast na svog sina Tamima bin Hamada Al Thanija. Mandat Savjetodavne skupštine produžen je do 2016. U studenom 2017. godine Emir Tamim bin Hamad Al Thani imenovao je četiri žene u vijeće od 45 članova, što je prvi put da su žene sudjelovale u vijeću. Međutim, izbori su tada odgođeni za 2019., uz prethodni mandat još jednom produžen. U listopadu 2019. godine Emir je izdao naredbu o formiranju odbora za organizaciju izbora kojim će predsjedati premijer Khalid bin Khalifa bin Abdul Aziz Al Thani. U studenom 2020. godine Emir je obećao održavanje izbora u listopadu 2021. A potom je izašao novi izborni zakon.
Nedavno objavljeni izborni zakon definira karakteristike birača i kandidata. Postoje tri kategorije: kategorija koja se može kandidirati i glasati, a koja sadrži izvorne Katarce koji su definirani kao oni čije su obitelji bile prisutne u Kataru prije 1930. godine; druga kategorija koja ima pravo glasa, ali se ne može kandidirati, su naturalizirani Katarci čiji su djedovi i bake bili rođeni u Kataru; a kategorija koja se ne može niti kandidirati niti glasati su obični naturalizirani građani čiji djed i baka nisu rođeni u Kataru. Ove su klasifikacije, njihov identitet i plemenske dimenzije učinile da se mnogi Katarci osjećaju ogorčeno, pogotovo jer je najava izbora trebala biti početak demokratske otvorenosti i političkog pomaka kojem će zemlja svjedočiti, posebno prema drugim zemljama Perzijskog zaljeva.
Ta kategorizacija znači uskraćivanje sudjelovanja velikoj skupini Kataraca u ovoj tranziciji, posebice onima koji pripadaju katarskim plemenima koja su nastanjivala zemlju prije njezinog proglašenja državom 1971. godine i kojima je zakonom uskraćeno pravo da se kandidiraju ili glasaju. Pleme Al Murrah nalazi se na vrhu ove liste, jer su se njegovi članovi protivili zakonu, optužujući ga za promicanje diskriminacije u Kataru. To je potaknulo katarske sigurnosne vlasti da pokrenu kampanju uhićenja pod optužbom za korištenje društvenih medija za širenje lažnih vijesti i poticanje rasnih i plemenskih sukoba. Broj upućenih javnom tužitelju dosegao je sedam osoba.
Al Murrah pleme živi u raznim zemljama zaljevske regije. Većina njegovih članova živi u Kataru i Saudijskoj Arabiji. Pripadnici plemena smatrali su da vladajuća obitelj umanjuje njihovu nacionalnu pripadnost smatrajući ih neoriginalnima. Prema njima, kraljevska obitelj je ta koja potiče plemenske sukobe i diskriminaciju među ljudima iste zemlje, a ne oni koji se protive izbornom zakonu. Ova se premisa čini logičnom, pogotovo kad znamo da ovo pleme ima povijest sporova s vladajućom obitelji. Pripadnici Al Murraha protivili su se puču koji je 1995. izveo Hamad bin Khalifa Al Thani (otac sadašnjeg Emira), u kojem je preuzeo vlast od svog oca, Khalifa bin Hamad Al Thanija. Khalifa je pokušao vratiti svoj autoritet godinu dana nakon što se njegov sin okrenuo protiv njega uz pomoć pripadnika plemena Al Murrah.
Širenje Al Murraha u drugim zemljama, posebno Saudijskoj Arabiji i UAE -u, odigralo je važnu ulogu u njihovom obilježavanju kao urotnika. Stoga je vladajuća obitelj u Dohi nastavila smatrati da ovo pleme nije povezano s Katarom. Stvar je dosegla vrhunac 2005. godine kada su vlasti oduzele katarsko državljanstvo tisućama pripadnika Al Murraha. Prema izvješću koje je objavio Human Rights Watch 2019., tisuće Al Murraha bilo je marginalizirano i uskraćeno im je pravo u Kataru. Vlasti su optužile pripadnike istog plemena da su planirali zavjeru protiv vladajuće katarske obitelji i njihove odnose s Rijadom tijekom godina akutne krize između dvije zemlje koja je navodno nedavno okončana nakon saudijsko-katarskog mirovnog sporazuma na summitu GCC-a u Al-Uli 2021. godine.
Osim Al Marraha, tisuće naturaliziranih Katarca neće imati pravo kandidirati se niti glasati. Oni shvaćaju da ovaj događaj ne nosi obilježja istinske demokracije. Razlog ne leži samo u tome što su ih isključili iz glasovanja i ograničili izborno pravo na nekoliko skupina koje rade s vladajućom obitelji. Također leži u činjenici da je samo Vijeće Šure ustavno ograničeno u tri prethodno spomenuta aspekta. Vijeće, u kojem katarski narod bira dvije trećine, ne razlikuje se od sličnih vijeća u susjednim zemljama. Iskustvo zasigurno nije jedinstveno, već je možda pokušaj da sustigne svoje susjede, osobito Kuvajt, iako su ovlasti izabranog vijeća u Kuvajtu mnogo opsežnije nego u Kataru. U tom kontekstu izbor Vijeća Shura važniji je u geopolitičkom kontekstu, a manje kao poticaj prema demokraciji. Bahrein i Oman imaju slična savjetodavna tijela, a Kuvajt čak ima i potpuno izabranu skupštinu. Velike su šanse da će katarsko vijeće unaprijediti razgovor o ekonomskim i društvenim pitanjima. No, isključeni su svi važni politički segmenti, poput vanjske politike, obrane, sigurnosti i politike ulaganja. Danas je došlo vrijeme za održavanje ovih izbora manje od 450 dana prije otvaranja Svjetskog prvenstva 2022. na katarskom tlu, kojemu nedvojbeno nedostaju demokratska obilježja i suvremeni društveno-politički imidž pred izaslanstvima iz različitih zemalja svijeta koji će boraviti u Kataru oko mjesec dana. Prisustvovat će igrači, političari, ekonomisti, turisti i ulagači različitih nacionalnosti. Stoga bi trebali posjetiti novu zemlju u kojoj se građani okupljaju na biračkim mjestima kao i svaka normalna zemlja sa parlamentom i stanjem podjele vlasti. Što se tiče izbornog procesa i ovlasti izabranog vijeća Šure, to su detalji koji će izostati. Ono što se računa je hvalisanje demokracijom u zaljevskoj zemlji u kojoj su političke stranke zabranjene. U takvoj zemlji malo pojedinaca, većinom obiteljski povezanih, vodi određena politička i ekonomska tijela. Oni oblikuju opću politiku države u cjelini.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.