Prije godinu dana u Indiji je na parlamentarnim izborima pobijedila stranka Bharatiya Janata (BJP), a njezin vođa Narendra Modi postao je premijerom 'najveće svjetske demokracije'. Početkom travnja Modi je u Bangaloreu održao godišnji sastanak stranke, te istaknuo njezine kvalitete tijekom proteklih dvanaest mjeseci. Ipak, na konferenciji stranke našlo se mjesta i za probleme, posebice za važna nacionalna pitanja koje oporbena Kongresna stranka s osobitim zadovoljstvom postavlja. Jedna od njih jest i reforma procesa privatizacije zemljišta, ali i sveobuhvatne ocjene prve godine premijera Modija.
Seljaci i osiromašeni Indijci osobito su uznemireni zakonom o privatizaciji zemljišta koji je predstavljen u parlamentu tijekom rasprave o proračunu u ožujku. Njihovo je gledište tog zakona da je Modi postao prijatelj bogatih, jer se smatra da će zakon omogućiti široku kupovinu zemljišta, a industrijalci će imati mogućnost spuštanja tih cijena. Ispitivanja javnog mnijenja pokazuje da je BJP prokorporativna stranka i protuseljačka.
Stoga je Modi na konferenciji stranke izrazio svoje seosko porijeklo. Opisivao je kako bi privatizacija zemljišta pomogla seljacima i siromašnima koji će doživjeti blagostanje kroz industrijalizaciju i gospodarski razvoj. Na optužbe da je BJP stranka sklona bogatašima, Modi je odgovorio da je Kongresna stranka ta koja je bliska bogatom gornjem sloju indijskog društva.
Tijekom predizborne kampanje BJP je obećavala da će vratiti novac koji je ilegalno položen u stranim bankama, te da će distribuirati bogatstvo među ljudima. Do sada se to nije dogodilo, a opravdanje jest da Modi ne zna koliko je točno novca u stranim bankama i koliko će vremena proći da vrati taj novac. Ovo je pitanje bilo iznimno povlačeno i važno na parlamentarnim izborima i tu je stranka dobila velik zamah pred Kongresnom strankom. Nadalje, pad popularnosti BJP-a vezan je i za povećanu nesnošljivost i nasilje protiv vjerskih manjina, a Modija se proziva za nedostatak volje da u vlastitim redovima smiri radikalne elemente. Potpora Modiju pala je za 20 posto od ljeta prošle godine, što je najveći pad nekog premijera u prvoj godini mandata.
Pokazatelj tog jest i gubitak na izborima za skupštinu Delhija prošlog mjeseca, a krajem ove godine biti će održani i izbori za skupštinu Bihara i Uttar Pradesha, koji su srce Hindustana. BJP mora pobjediti na tim izborima ako bi htjela potegnuti gospodarske reforme i povratiti pobjednički moral vladajuće stranke. U Biharu je snagu BJP-a ugrozila protokoalicija šest oporbenih stranka koje su započele rad na svom zbližavanju. Popularno nazvana Janata Parivar (obitelj Janata), ove su stranke nastale kao otpadnici od nekadašnje snažne Janata Dal stranke. BJP je zabrinut zbog njihovog približavanja jer je računala da će se glasovi preraspodijeliti na velik broj oporbenih stranaka te tako i dalje biti najvećom strankom Bihara. Da spriječi nastanak koalicije ili velike stranke, BJP nastoji igrati na kartu razloga njihove razjedinjenosti.
I dok se čeka na konkretne korake, BJP je objavila da je srušila novi rekord. Prema njihovim podacima, stranka je prešla 100 milijuna članova i time postala najvećom političkom strankom na svijetu, pobjeđujući time jačinom članstva Komunističku partiju Kine. Modi je pohvalio predsjednika stranke Amita Shaha na predanosti okupljanja novih članova, te naglasio da je stranka vrlo jaka, a vlada je samo oruđe putem kojega stranka ostvaruje svoje ciljeve. Novi rekord, tvrdi Modi, pokazuje samopovjerenje koje stranka ima te da izborna pobjeda 2014.nije bio samo protest protiv bivše vlade. Mnogi u Indiji smatraju da je broj članova samo dobar spin. Mnogi pojedinci izjavili su u medijama da su registrirani kao članovi BJP-a bez svog znanja ili prihvaćanja. Navodno prema politici stranačkog članstva, svaka osoba koja bira telefonski broj stranke automatski se registrira kao BJP-ov član, čak i ako bira broj slučajno. Stoga je Kongresna stranka nazvala BJP strankom pogrešnog broja. Ipak, nema sumnje da je članstvo BJP-a značajno poraslo. Stranka ostvaruje svoj doticaj putem Twittera i Facebooka, ali i vojskom lokalnih članova koji članove pronalaze na terenu među siromašnima i neobrazovanima.
Od nezavisnosti 1947. Indija je bila sekularna država koja je štitila manjinska prava muslimana, Sikha, kršćana i drugih od utjecaja većinskog (80 posto) hinudističkog stanovništva. Do kasnih 1980.-ih, Indijom je gotovo ekskluzivno vladala Indijska nacionalna kongresna stranka, koju je osnovao prvi indijski predsjednik Jawaharlal Nehru. No, kasnih 1980.-ih počeo je rast BJP-a kao stranke koja Indiju smatra ekskluzivno hinduističkom državom. Taj nacionalističko-vjerski podstrek dao je ogromnu snagu BJP-u, koja ima za cilj i eliminirati sekularizam indijske države. Ali, taj rast nije toliko vezan za veliki zaokret u razmišljanjima i sklonosti vjerskom nacionalizmu ili desnoj politici, već je rezultat sposobnosti BJP-a da se prilagodi društvu kroz strateške saveze s drugim političkim strankama, korištenjem korupcije i slabosti Kongresne stranke, te programima društvenog blagostanja.
BJP počiva na doktrini Hindutva, koja znači hinduistički nacionalizam ili dieja koja smatra Indiju samo hinudističkom nacijom. Od skromnih početaka i uspjeha, BJP je narasla na snažnu silu u indijskoj politici i postala jedinom realnom protivnicom Kongresnoj stranci. Kongresna stranka je izgubila svoju hegemoniju jer Nehruov srednji put između kapitalizma i socijalizma nije vodio širem razvoju Indije, što je prouzročilo veliko razočaranje u pučanstvu koje je očekivalo ispunjenje obećanja o modernizaciji. BJP je značajno zaradila na nastalom političkom i ideološkom vakuumu. U uvjetima socioekonomskih promjena i nesigurnosti, koncept hinduističkog jedinstva djelovao je kao društvena stabilizacija.
Tijekom osamdesetih i devedesetih, u Indiji je došlo do velikog rasta utjecaja indijskih muslimana, po prvi puta nakon samostalnosti. Hinudistički nacionalisti upozoravali su da je taj rast utjecaja neproporcionalan muslimanskom statusu vjerske manjine, te su ukazivli na promjenu demografskih kretanja muslimanskog stanovništva, rast islamističkog ekstremizma i povećanu važnost 'muslimanskih' glasova u ključnim izbornim ciklusima. Posebno je u devedesetima došlo do oštre polarizacije u indijskom društvu, a BJP je gradio svoj imidž i brojao više glasova na izborima. Stranka je učinkovito upotrebila hinduističke nacionalističke politike i simboličnu mobilizaciju. Ta simbolika nastoji biti što je više moguće realna, jer na terenu hinduističko-muslimanski odnosi su daleko bolji danas nego su bili prije jednog desetljeća. Uz to, sukob u Kašmiru postao je manje intenzivan.
Vjerska pitanja mogu s lakoćom zamijeniti ona ključna, na temelju kojih je BJP i dobila vlast. Radi se o razvojnom programu za Indiju, no kada je BJP osvojila vlast, određene frakcije stanke shvatile su tu pobjedu kao znak da je potrebna snažna desno-religijska agenda u Indiji. Većina ih pripada hinduističkoj nacionalističkoj organizaciji Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), koja vjerska pitanja postavlja na čelo političkog života u Indiji, umjesto da se raspravlja o potrebitim reformama. RSS zapravo pokušava odvojiti stranku od realnih i svakidašnjih indijskih problema, te ispunjavati svoju radikalnu ideju. Kao rezultat, indijski parlament nije izglasao niti jedan veći reformski zakon u protekloj godini. Umjesto toga se stvaraju politike koje ciljaju vjerske manjine, poput zakona koji zahtjeva da djeca polaze školu za vrijeme kršćanskih blagdana poput Božića.
Modi shvaća opasnost takvog razvoja, te opominje svoje sustranačke kolege da ne potežu vjerska pitanja i posebno da se ne bave preobraćenjima ne-hinduista. Ova praksa postala je omiljena među radikalnim hinudistima, a nedavno je u gradu Agri 200 muslimana preobraćeno na hinduizam, a mnogi su kasnije tvrdili da su to napravili pod prijetnjom. Hinduisti tvrde da se radi samo o odgovoru na islamsko i kršćansko misionarstvo s ciljem preobraćanja hinduista.
BJP je pod prismotrom i u međunarodnim odnosima. Članica BRICS-a, Indija ima dobre odnose sa Zapadom, te poboljšanje s Kinom. Međutim, Barack Obama, koji je početkom godine posjetio Indiju, nije birao riječi kad je govorio o ravnopravnosti spolova i odnosa među vjerskim skupinama. Indija ima poraznu statistiku seksualnog napastovanja i masovnih silovanja žena. Modijev 'prijatelj' Barack, kako ga Modi voli nazivati u javnosti, također je propitao vjerski radikalizam hinduista. Zanimljivo je da je Modi, u vrijeme dok je bio čelnik provincije Gujarat, dopustio hinduističko nasilje iza kojega je masakrirano tisuću muslimana 2002. Tada su SAD Modiju zabranile ulazak u Ameriku. Također je znakovito da je Modi bio dugogodišnji član RSS-a.
Indijski komentatori napali su Obamu za loše ponašanje kao gosta i neljubaznost prema domaćinu. Neki su primijetili, s pravom, da Obama isti govor nikad ne bi održao u Saudijskoj Arabiji. Ali, Obamin govor je bio krik kojim Washington napominje New Delhiju da Indija i SAD mogu stvoriti jako partnerstvo za 21.stoljeće. U tom odnosu, Indija mora biti jaka. Osnaživanje žena ključno je za gospodarski razvoj. Niti jedno gospodarstvo ne može dosegnuti puni potencijal ako su žene neobrazovane i nezaposlene. Odgovori na strateška pitanja koje Amerikanci žele čuti od Indijaca ne stižu upravo zbog nemogućnosti Indije da ostvari dobar i snažan gospodarski rast. Vjerska netolerancija dodatni je kamen spoticanja indijskog razvoja. Obama je ovom prilikom spomenuo Gandhija koji je rekao da su različite religije prekrasni cvijetovi istog vrta i grane istog veličanstvenog drveta.
Ali, i Indija ima odgovor u rukavu. Nakon odlaska predsjednika Obame, Modi se okrenuo Kini. Peking je odjednom pokazao neviđenu sklonost rješavanju problema 4057 kilometara granice s Indijom, što je 60 godina stari spor. Tijekom tog vremena kineska i indijska vlada održali su 18 sastanaka, a zadnji (prvi pod Modijem) bio je sasvim drugačiji od prethodnih. Prije je Kina zahtijevala status quo i rješavanje problema od strane budućih generacija, a Indijci su se s tim složili. Sada je Kina predložila da se postepeno počinje rješavati spor, te su dva ministarstva vanjskih poslova počeli razgovarti o područjima nadzora na graničnoj liniji.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.