Dualnost između kopnene i pomorske mobilnosti
Kao geograf i geopolitičar Sir Halford Mackinder izdvojio je kopnenu i pomorsku mobilnost kao temeljne uzorke europske i azijske povijesti. Prema Mackinderu: "Mobilnost oceanom (bila je) prirodan suparnik mobilnosti konja i deva u srcu kontinenta". Početkom 20. stoljeća kad je Mackinder pisao "Geografski stožer povijesti", očekivao je snažan uzlet kopnene mobilnosti preko novoizgrađene Transsibirske željeznice, koja je trebala biti početak snažnog željezničkog povezivanja Euroazije, povezivanja koje će uzdići kopneni princip kretanja na novu razinu i otključati geografsku moć stožernog područja (Heartlanda).
Halford Mackinder je smatrao ako bilo koja nacija uspije ostvariti primat u središtu Euroazije, tada će kopnena sila nadvladati dominantne pomorske sile. U sporu između Mahana (geostratega pomorskih sila) i Mackindera, potonji se bojao da će povezivanje središta Euroazije željezničkim prugama, dati kopnenim silama mobilnost jednaku ili veću mobilnosti pomorskih sila. Usprkos kritika da je zanemario razvoj "zračne sile" te da je precijenio važnost Istočne Europe i Srednje Azije (Heartlanda), te da je ignorirao postojanje drugog, anglo-saksonskog stožera (A.R. Hall) ili da je podcijenio značenje rubnog područja Euroazije tj. Rimlanda (Spykman), ideja premrežavanja Euroazije modernom željezničkom vezom preko Srednje Azije, u praksi ne predstavlja prošli, već budući projekt.
Iako je prošlo već više od stoljeća kada je Mackind...
Kao geograf i geopolitičar Sir Halford Mackinder izdvojio je kopnenu i pomorsku mobilnost kao temeljne uzorke europske i azijske povijesti. Prema Mackinderu: "Mobilnost oceanom (bila je) prirodan suparnik mobilnosti konja i deva u srcu kontinenta". Početkom 20. stoljeća kad je Mackinder pisao "Geografski stožer povijesti", očekivao je snažan uzlet kopnene mobilnosti preko novoizgrađene Transsibirske željeznice, koja je trebala biti početak snažnog željezničkog povezivanja Euroazije, povezivanja koje će uzdići kopneni princip kretanja na novu razinu i otključati geografsku moć stožernog područja (Heartlanda).
Halford Mackinder je smatrao ako bilo koja nacija uspije ostvariti primat u središtu Euroazije, tada će kopnena sila nadvladati dominantne pomorske sile. U sporu između Mahana (geostratega pomorskih sila) i Mackindera, potonji se bojao da će povezivanje središta Euroazije željezničkim prugama, dati kopnenim silama mobilnost jednaku ili veću mobilnosti pomorskih sila. Usprkos kritika da je zanemario razvoj "zračne sile" te da je precijenio važnost Istočne Europe i Srednje Azije (Heartlanda), te da je ignorirao postojanje drugog, anglo-saksonskog stožera (A.R. Hall) ili da je podcijenio značenje rubnog područja Euroazije tj. Rimlanda (Spykman), ideja premrežavanja Euroazije modernom željezničkom vezom preko Srednje Azije, u praksi ne predstavlja prošli, već budući projekt.
Iako je prošlo već više od stoljeća kada je Mackind...