Jedan od najdužih sukoba modernog doba, onaj na Gornjem Karabahu, obnovljen je 25. veljače ove godine nakon što je prekršeno primirje; nekoliko dana puškaranja ostavilo je samo dodatne žrtve bez ikakvog rezultata ni po jednu stranu, a nedavni referendum o promjeni političkog sustava i imena regije može dovesti do zaoštrenih odnosa i potencijalno otvorenog rata. Dosadašnje su žrtve ponajviše pale na azerbajdžansku stranu, a napad armenskih snaga se dogodio baš uoči 25. obljetnice masakra u Hodžaliju, koji je svečano obilježen u Bakuu s maršem od 40 tisuća vojnika. Azerbajdžan je optužio Armeniju da se radi o namjernoj provokaciji koja teži prekidu procesa pregovora o mirnom rješenju ovog pitanja. Međutim, iza pitanja Gorskog Karabaha leže i puno šire geopolitičke ideje, što se osobito vidi kroz vojnu pomoć koju je Armenija dobila od Rusije.
Nekoliko dana prije samog prekida primirja na Gornjem Karabahu, u Bakuu se održao treći ministarski sastanak Savjetodavnog vijeća Južnog plinskog koridora (Southern Gas Corridor, SGC). Azerbajdžanska vlada iznimnu važnost daje ovom događaju, pa je i sam predsjednik Ilham Alijev došao na otvaranje sastanka i održao govor. Tu su bili i visoki dužnosnici drugih zemalja ovog koridora, te predstavnici Europske unije i Velike Britanije. SGC je kompleks nekoliko infrastrukturalnih projekata kojima se nastoji dopremiti prirodni plin iz Kaspijskog bazena u Europu, a procjenjuje se vrijednost ulaganja na 45 milijardi dolara. Radi se o tri glavne putanje: (1) Južnokavkasko plinovodno proširenje (SCPx) kroz Azerbajdžan i Gruziju; (3) Trans-anatolski plinovod (TANAP) kroz Tursku; te Trans-jadranski plinovod (TAP) kroz Grčku, Albaniju i Italiju. Ovu inicijativu je još 2009. predložila Europska Komisija, koja je prepoznala niz partnerskih zemalja među kojima su Azerbajdžan, Turska, Gruzija, Turkmenistan, Kazahstan, Irak, Egipat i druge zemlje Bliskog istoka, a odnedavno se tu gleda i na Uzbekistan i Iran koji mogu biti značajni dobavljači plina gladnog europskog tržišta.
Između 2010. i 2015. potražnja za plinom u EU se povećala za više od 20 posto. Istovremeno do 2030. se očekuje povećanje potražnje za više od 70 posto. Istovremeno EU želi do 2030. smanjiti emisije stakleničkih plinova za 40 posto u odnosu na 1990. godinu; 27 posto sveukupne konzumacije energije trebalo bi dolaziti od obnovljivih izvora energije, te ostvariti 27 posto bolju energetsku učinkovitost. Sa SGC-om je namjera Bruxellesa da diverzificira dobavu plina i da se razriješi uobičajene ovisnosti o plinu iz Rusije. Ponajviše kroz Gazprom, Rusija opskrbljuje barem jednu trećinu potreba za plinom u EU; zanimljivo je da Europska banka za obnovu i razvoj teži posuditi 200 milijuna američkih dolara ruskoj kompaniji Lukoil kako bi se razvilo plinsko polje Šah Deniz. Lukoil, na čijem je čelu azerbajdžanski poduzetnik Vagit Alekperov, vlasnik je deset posto ovog polja. Šah Deniz se smatra glavnim izvorom plina za cjelokupan projekt, iako su i ostala polja u regiji zanimljiva ulagačima.
Energija je jedan od ključnih dijelova tradicionalne ruske vanjske politike, iznimno važan izvor prihoda i oblik utjecaja, te Moskva ne gleda povoljno na pokušaje diverzifikacije energetskih izvora u Europi. Uloga Azerbajdžana u tome je od osobite važnosti za Rusiju, jer se radi o bivšoj sovjetskoj republici u kojoj Kremlj ima i dalje određen utjecaj. Tijekom vremena je Rusija predlagala Bakuu da se Azerbajdžan okrene učinkovitijim alternativnim projektima kao što je Južni tok, a istovremeno Rusi nastoje zaustaviti ili barem usporiti projekte koje Moskva vidi kao neprijateljske prema energetskoj strategiji. Zbog toga se iz Rusije šalju i financijska sredstva nevladinim udrugama u Europi za propitivanje ekološke održivosti TAP-a. Već sada je projekt pod teškim optužbama skupina za zaštitu okoliša u Italiji.
S druge strane, europske zemlje i tvrtke podupiru izvoz plina iz Azerbajdžana i pridonose financiranju azerbajdžanske vlade, iako je režim Ilhama Alijeva pod optužbom nevladinih i međunarodnih organizacija kao represivan i u kojemu se novinari redovito zatvaraju na temelju lažnih optužbi. Međunarodna federacija za ljudska prava je 2015. optužila europske vlade za više od jednog desetljeća podupiranja Azerbajdžana koji besramno koristi kavijar-diplomaciju kako bi šarmirala Europljane, svoje najveće i najvažnije naftne i plinske klijente. Zapravo, razvoj Šah Deniza i SGC-a će dodatno ojačati režim i maknuti oporbene strukture Alijevu.
U svom nastojanju postavljanja kavijar-diplomacije na prvo mjesto, Alijevu strahovito smeta Gorski Karabah. Stanje ni rata ni mira, te vojna prisutnost u toj regiji, kao i nekoliko pokušaja državnih i vojnih udara, terorističkih napada i posljednica sukoba u devedesetima sprječavaju Baku da mirno i bez stalnog promišljanja što bi mogla učiniti Armenija potpisuju dogovore o nafti i plinu. Od devedesetih Rusija smatra da je Azerbajdžan dio 'bliskog susjedstva' odnosno kao članica Zajednice nezavisnih država Baku bi morao shvatiti realnost ruske moći.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.