Jučer je u Makedoniji održan važan referendum o njenoj budućnosti, o promjeni imena. Da bi referendum bio uspješan trebalo se istom odazvati najmanje 50% registriranih birača. Ankete su prognozirale kako će se to i dogoditi - zadnje veće ankete isticale su kako će se referendumu odazvati oko 57% birača. I onda je jučer uslijedio šok - referendum je propao, a istom se odazvalo svega 35% birača. Ovo je poraz za makedonsko aktualno vodstvo, velika pobjeda za one koji odbijaju staviti ime svoje zemlje na pladanj za ulaznicu u EU i NATO klub, a zemlja ulazi u novi krizni period. No, umjesto posljedice po Makedoniju danas ćemo se osvrnuti na jedan drugi detalj koji "strši" u oči - razliku između prognozirane izlaznosti od 57% i stvarne izlaznosti od 35%.
Kako je moguće da su anketari toliko promašili? Ovo je priča koja nema veze s Makedonijom, jučerašnji referendum samo je jedan u nizu primjera vrlo pogrešnih prognoza. Uzmimo primjerice Brexit - ankete su mjesecima uvjeravale britansku i europsku javnost kako ideja izlaska Britanije iz EU neće proći. Što se desilo? Prošla je.
Spominjući primjere pogrešnih prognoza svakako ne možemo izostaviti i onu najveću - predsjedničke izbore u SAD-u 2016. godine kada je Donald Trump porazio Hillary Clinton unatoč činjenici da su doslovno sve ankete prognozirale njenu pobjedu - i to kakvu pobjedu!
Američka organizacija FiveThirtyEight slovi za jednu od najpreciznijih kada je riječ o prognozama i anketama. Naime, oni se bave detaljnom analizom svih prikupljenih anketa i onda daju konačan sud koji bi trebao biti točniji od svih. I bio je, poprilično, zadnjih desetak godina, ali ne i u studenom 2016. Naime, FiveThirtyEight dao je Hillary Clinton 71,4% šanse za pobjedu, Donaldu Trumpu 28,6%.
Ogromna pogreška u procjeni, ali FiveThirtyEight još su i "dobri" bili prema ostalima. "Pomno analizirani" model lista The New York Times dao je Clinton čak 85% šanse za pobjedu. No, apsolutni rekorder je svakako uvaženi Princeton Election Consortium koji je demokratskoj kandidatkinji dao, ni više ni manje, nego 99% šanse za pobjedom (!) - ne čudi da ako danas pokušate posjetiti stranicu njihove analize dočekat će vas "404 - not found" poruka, no, zahvaljujući WayBack Machine-u ipak možemo uživati u njihovoj stručnosti.
Dobro, ustanovili smo da ankete rade velike pogreške (i unatoč tome još uvijek slove kao poprilično relevantne), ali u zadnje vrijeme možda i više nego inače. Zašto se to događa?
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.