Broken Sword: Nezaboravno iskustvo pariške jesenske melankolije, unatoč okultnom podzemlju i drevnim misterijima - budite George Stobbart, još jednom ili po prvi put

"Pariz u jesen. Zadnji su mjeseci godine i kraj je milenija.
Ovaj grad za mene predstavlja brojne uspomene, na kafiće, glazbu, ljubav i smrt..."
Ovim riječima počinje jedno od najboljih, ako ne i najbolje interaktivno iskustvo koje možete doživjeti pred ekranom vašeg računala u potrazi za pustolovinom koja bi spojila najbolju atmosferu jednog Indiana Jonesa s kriminalističkim romanima Agathe Christie. Riječ je o klasičnoj "point n click" avanturi po imenu "Broken Sword: The Shadow of the Templars" iz sada već poprilično daleke 1996. godine.
O klasičnim grafičkim avanturama pisali smo već ranije na temu iščekivanja novog nastavka kultnog serijala Monkey Island (vidi: Pixel art nostalgija: 30 godina čekanja na novi "Monkey Island" - može li Ron Gilbert vratiti čaroliju? O umjetnosti, limitaciji i minulim vremenima kreativnosti na Lucasovom ranču). Inače "Return to Monkey Island" - koji uključuje i povratak legendardnog tvorca prva dva nastavka, Rona Gilberta - izašao je službeno danas (!) što znači da ga već imam instaliranog i razmišljam da se u jednom od narednih dana potpuno isključim iz vanjskog svijeta. Nakon 30 godina čekanja... bio bi red. Svakako imam namjeru pisati o tome je li tranzicija iz pixel art grafike prema nečem novijem, što bi se moglo opisati kao spoj "flash animacije" i Picassovog kubizma, pogodak ili promašaj, no nipošto mi nije cilj izbaciti ekspresnu recenziju kao što, kako vidim, neki to već čine još od sinoć. Ovo je iskustvo, pretpostavljam, u kojem će trebati malo uživati da bi se posložili svi dojmovi.
Ali dok se vršila instalacija novog Monkey Islanda na prenatrpan hard disk, malo sam se ponovno prisjetio cijelog žanra - je li ikad uzbuđenje bilo ekvivalentno povratku ovog serijala? Je li ijedna druga pustolovina uopće došla blizu legendarnog Monkey Islanda? Bilo je kandidata, svakako.
Rasprava ide u još veću dubinu ako bismo se podijelili na frakcije obožavatelja Lucas Artsa i Sierre. Jasno, Sierra je bila prva. Kompaniju su osnovali bračni par Roberta i Ken Williams. Fascinantna je to priča iz vremena kada žanrovi poput "point n click" još nisu ni postojali, kamoli "grafička avantura". Kakva grafika? Računalo je znalo samo za tekst, a i "igre" su bile takve - tekstualne. Mada i to je imalo svoj šarm. Dugački tekstualni opisi, a na vama je da zatim upišete komandu poput "go west" ili "look down". Jasno, pomoglo je ako ste bili dovoljno mladi i naivni da ne shvaćate ograničenja računalnog algoritma pa ste mislili da "pričate" skoro pa sa stvarnom osobom, ali i to je bez sumnje pridonijelo atmosferi.
Ken i Roberta pak, koji su se upoznali na fakultetu, razvili su negdje 1979. prvu pravu grafičku avanturu za računalo. Zvala se "Mystery House" (izašla je 1980.) i bila je zaista rudimentarna, ali opet i toliko revolucionarna!
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.