X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  75 €   50 € !
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 4 od 5
Preostalo vremena: 00:43:42
Akcija traje do 23:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Bitka za Britaniju (II.dio)

PIŠE:
Objavljeno:

Tijekom kolovoza 1940. Luftwaffe je malo pomalo povećavala intenzitet svojih napada napadajući aerodrome gdje su se nalazila zapovjedništva britanskih lovaca a samo ponekad i radarske postaje. Vrhovni zapovjednik RAF-a Sir Hugh Dowding započeo je bitku s prosječno 600 zrakoplova na raspolaganju, dok su Nijemci rasporedili dnevno oko 750 bombardera, 250 dalekih bombardera i preko 600 jednomotornih i 150 dvomotornih lovaca, organiziranih u tri zračne flote. Jugoistočna Engleska bila je glavno borbeno polje, ali Dowding je također bio obvezan braniti sjeveroistok i jugozapad Engleske od dalekometnih napada.

Prvo koncentrirano bombardiranje uzletišta i instalacija dogodilo se 12. kolovoza kada je radarska postaja Ventnor na otoku Wight onesposobljena. U Luftwaffeu su pokušali da "Sokolski dan" 13. kolovoza bude odlučujući, ali u lošim vremenskim uvjetima napadi su se pretvorili u seriju loše koordiniranih napada. Nijemci su pokušali njihov najozbiljniji napor dva dana kasnije, 15. kolovoza, šaljući dvije tisuće borbenih letova iznad Engleske, izgubivši 75 zrakoplova u usporedbi s 34 britanska. Napadači koji su dolazili sa skandinavskih aerodroma (previše udaljeni za jednomotorne lovce) pretrpjeli su posebno teške gubitke. Taj dan je kod njemačkih zrakoplovaca postao upamćen kao "Crni četvrtak". Žrtve obje strane bile su čak i veće tri dana kasnije, 18. kolovoza, kada je Luftwaffe izgubila 69 zrakoplova u usporedbi s 34 RAF-ova u zraku i 29 na tlu.

Zračne snage i jednih i drugih precjenjivale su štetu koju su nanijele protivničkoj strani. No, neuspjeh njemačkih obavještajnih službi je bio veći i ozbiljniji budući da su mislili da pobjeđuju. Stanice RAF-a su bile meta 40 njemačkih zrakoplova tijekom kolovoza i ranog rujna, ali samo su dvije onesposobljene više od nekoliko sati, a radarski prijemnici su bili uvelike pošteđeni napada.

Potkraj kolovoza Nijemci su vjerovali da je prva linija RAF-a prepolovljena na 300 zrakoplova. No u stvarnosti Dowding je još uvijek imao dvostruko veći broj aviona. Što je manje bilo zrakoplova na nebu to je išlo u korist Britancima. Između 8. i 23. kolovoza RAF je izgubio 204 letjelice, ali tijekom tog mjeseca 476 novih lovaca je konstruirano i još puno njih je popravljeno. Luftwaffe je izgubila 397 letjelica od kojih je bilo 181 lovaca dok je samo 313 Messerschmitta Bf-109 i Bf-110 proizvedeno od njemačkih tvornica. RAF je izgubio 104 pilota u dva tjedna sredinom kolovoza dok je Luftwaffe pretrpjela gubitak od 623 pilota mrtva ili zarobljena.

Nijemci mijenjaju ciljeve
Göring je sada promijenio taktiku pokrećući seriju relativno malih bombarderskih napada s masovnom pratnjom lovaca. Takve formacije su rađene kako bi se RAF natjeralo na borbu, posebice u obrani aerodroma i kako bi njemački avioni mogli uništavati britanske u zraku. Dowdingovi gubici su bili zaista veliki, ali njemački zapovjednici su bili zaprepašteni da su se britanske eskadre dizale svakoga dana da se suprotstave njihovim napadima.

Potkraj kolovoza, Nijemci su napravili svoju najgoru stratešku pogrešku u cijeloj kampanji: premjestili su ciljeve sa zračnih luka i postrojenja prvo na London a zatim i druge velike gradove. Hitlerovi zračni zapovjednici vjerovali su da će tim putem natjerati Dowdinga da upotrijebi svoje posljednje rezerve, ali britanskim vođama, od Churchilla naniže, laknulo je. Znali su da će prijestolnica moći apsorbirati ogromne gubitke dok su zračne instalacije bile puno ranjivije.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.