"Slavni" Crni Petak u SAD-u je protekao kao i uvijek u suludim situacijama, ali i prvoj pobuni određenog broja radnika Walmart-a koji tvrde da se uprava prema njima ponaša "neprikladno".
Neki od naslova u novinama koji opisuju događaje tijekom Crnog Petka:
- "Žena i muškarac ranjeni vatrenim oružjem u Walmart-u u Tallahaseeu na Floridi nakon svađe"
- "U tržnom centru u San Antoniu kupac uperio pištolj u čovjeka koji je 'išao preko reda'"
- "Blagajnica u prodavnici Dick’s na Aljasci se onesvjestila"
I tako dalje…i tako dalje…
Crni Petak (ironično, s obzirom koliko se ljudi povrijedi tijekom kupovine) je dan nakon Dana zahvalnosti u SAD. Na taj dan tradicionalno počinje božićna shopping sezona.
Sasvim je normalno vidjeti kako se danima prije kupci smještaju u šatorima ispred prodavnica da bi u ranim jutarnjim satima kupili najtraženije proizvode poput nezaobilaznih Apple proizvoda.
Izgleda da je Apple u potpunosti pogodio sa nazivom I (op.pr. Ja) jer svako gleda samo da bude "Ja, ja i samo ja". Veoma mudro od Apple-a. Otkrili su slabu stranu zapadne civilizacije koja podsjeća na Rim u raspadu. Što je ekonomska kriza teža, to je veći nemoral i nelogičnost.
U zemlji u kojoj oko 45 milijuna ljudi prima bonove za hranu, ogroman broj nema zdravstveno osiguranje, broj nezaposlenih više nitko i ne prati ozbiljno (brojka od 8% već dugo vremena stoji i potpuno je nerealna), izgleda da većina samo razmišlja o "smartphones" (op.pr. pametnim telefonima). Koliko je to "smart" (op.pr – pametno), prosudite sami.
VIDEO SNIMKE: "Crni Petak" 2012
Scene koje možete vidjeti tijekom Crnog Petka teško da možete vidjeti igdje drugdje u svijetu. Što je kriza u SAD veća, čini se da je ludilo za proizvodima "I" i sličnim sve veće.
Ni Europa nije imuna, i ona ima svoje redove i ljude koji spavaju u šatorima, ali nije ni približno tako kaotično kao u SAD-u.
Mnogi su pozivali na bojkot, radnici su inzistirali da se organizira štrajk u Walmart-u. Kako to obično bude, razjedinjenost je pobjedila na nekim mjestima te je naglašena većinom totalna nezainteresiranost kupaca za probleme radnika.
Već spomenuto "Ja, ja i samo ja" postaje glavni uzrok kaosa u kojem se nalazimo. I onda isti ti optužuju bankare da su krivi za krizu. Ali ti isti bankari daju ono što kupci žele. Kredit. Potrošnju. Štampanje novca. Iluziju imovinske moći i da je sve u redu. Da nije potražnje, ne bi bilo ni potrošnje pa bi se i bankari uhvatili za glavu. Ovako nemaju razloga. Tu je prosječni kupac koji razmišlja novcem i kreditnom karticom. I to je za njega sasvim dovoljno, štoviše najbitnije.
Izgleda da je IPhone ipak bitniji od radničkih prava. Ali ne radi se samo o IPhone-u. Dolazi do tuča i zbog jeftinih lonaca, grijalica i sličnih proizvoda. Neki će reći da je to zato jer ti ljudi nemaju novca pa koriste sniženja. Dijelom točno. Ali zar oni sa malo novca nemaju primarnu potrebu da kupe hranu i plate račune?
Ovako imate dobrovoljce koji žive u šatorima kao beskućnici da bi kupili IPhone za cijenu koja je prema njihovom mišljenju "jeftina", nemajući nikakvu ideju da su to proizvodi iz Kine čija je proizvodnja zapravo jeftina.
Čini se da je logika izašla na stražnja vrata u slučaju Crnog Petka. Ono što je najžalosnije je to da se dobar dio srednje klase koja sve brže izumire hvali kako su kupili proizvode jeftino dok mnogi gladuju. Nisu ni svjesni da uz današnje ekonomske događaje to i njih čeka možda već i za nekoliko dana kad ostanu bez posla. Ali čini se da to njih ne zabrinjava previše.
Konzumerizam nemilosrdno vlada umovima mnogih ljudi i suvišno je uopće analizirati. Slike i snimci sve govore. Štoviše, čini se da će profit ove godine biti rekordan. Tako će u SAD-u biti rekordan broj ljudi koji dobijaju bonove za hranu, onih koji kupuju oružje (navodno zbog Obame), onih koji troše novac u Walmart-u i ima još mnogo drugih neslavnih rekorda.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.