X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  540 kn  360kn (47,78 €) !
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 1 od 5
Preostalo vremena: 00:09:59
Akcija traje do 20:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Kalendar

5. listopad 1930: R101 bio je "Titanik u zraku", ogroman i tragičan - trebao je biti simbol neuništivosti Britanskog carstva, a srušila ga je upravo taština

PIŠE: Objavljeno:
FOTO: R101 u letu / javna domena
Britanski zračni brod R101 bio je te 1930. godine, sa svojih 223 metra dužine, nešto najveće što se ikad vinulo u nebo. No, kao i neki drugi leteći giganti (njemački Hindenburg, francuski Dixmude, američki USS Akron...) i R101 završit će tragično.

Plan je bio da će letjeti od Engleske sve do Karachija (današnji Pakistan, tada još Britanska Indija), no srušio se 5. listopada na prostoru Francuske, samo dan nakon prvog službenog polijetanja iz engleskog Cardingtona. Od 54 osobe koje su se nalazile na njemu, 48 ih je poginulo. Bilo je među njima i istaknutih britanskih dužnosnika koji su trebali svjedočiti njegovom veličanstvenom djevojačkom letu. Poginuo je i Lord Thomson, britanski ministar zrakoplovstva koji je i inicirao program izrade R101.

Zašto je R101 bio tako ogroman? Jedan od razloga je svakako bila i taština. Britanci, čije carstvo je tada još uvijek obuhvaćalo znatne dijelove svijeta (carstvo u kojem "Sunce nikada ne zalazi"), željeli su pokazati - nakon Prvog svjetskog rata - da su još uvijek sila koja je u stanju kontrolirati sve te silne kolonije. R101 trebao je biti ponos Britanije, konstrukcija kojoj će se diviti cijeli svijet.

Dakako, sam zračni brod trebao je biti i praktičan upravo u kontekstu velikog Britanskog carstva. Jedino napredak u zrakoplovstvu mogao je "povezati zajedno" sve te silne prostore. R101 trebao je od Britanije do Indije doći za 5 dana, što bi u to vrijeme bilo znatno brže nego brodom ili čak običnim putničkim zrakoplovom (koji je morao više puta slijetati da bi ukrcao gorivo).

Ipak, problemi su postojali od samog početka. Kao prvo, R101 je izgrađen državnim novcem kao eksperimentalni zračni brod, no političari - bez previše poznavanja inženjerstva - inzistirali su na tome da se isti pretvori u komercijalni putnički zračni brod, i to što brže! Također su inzistirali da se što prije organizira let prema Indiji, iako brod nije bio dovoljno testiran, a i znalo se da posjeduje određene tehničke probleme koji još nisu uklonjeni. R101 proizveden je u konačnici znatno teži no što se očekivalo, a to je bio popriličan problem. Nadalje, sami motori bili su čak dvostruko slabiji no što je planirano da moraju biti (i dvostruko teži!). Jesu li se ovi problemi mogli riješiti? Jesu, ali inženjerima i stručnjacima jednostavno nije dato dovoljno vremena. Britanska politička klasa već je bila u panici da im je carstvo na zalazu i htjeli su hitno pokazati, na sve načine, da to nije tako.

Nadalje, sama tkanina koja je prekrivala trup već je bila u lošem stanju (brod se gradio od 1925. godine) i trebalo ju je zamijeniti, za što opet "nije bilo vremena".Dakako, gorivo - odnosno velike napuhane plinske vreće vodika - također su pridonijele težini broda. Umjesto da se brod na putu do Indije zaustavi na nekoliko mjesta, vlasti su inzi...
Poštovani, riječ je o tekstu starijem od 60 dana te je stoga komentiranje zatvoreno.
1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
100 kuna (13,27 €)
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 540 kn  360 kn (47,78 €)  
(mogućnost plaćanja i na rate:
30 kuna mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
30 kuna (3,98 €)
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.