X
Akcija: 1-godišnja pretplata za  540 kn  360kn!
Akcija je ograničena - traje do isteka vremena ili do isteka paketa!
Preostalo paketa: 2 od 5
Preostalo vremena: 00:23:56
Akcija traje do 13:00 po zagrebačkom vremenu.
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

30. kolovoza 1974. - Strašna željeznička nesreća u Zagrebu, jedna od najvećih u povijesti Europe - tko je stvarno kriv?

PIŠE:
Objavljeno:
Na istočnom ulasku u zagrebački Glavni kolodvor 30. kolovoza 1974. dogodila se velika željeznička nesreća, najveća u povijesti tadašnje Jugoslavije i jedna od najvećih željezničkih nesreća u povijesti Europi. Riječ je o putničkom vlaku koji je putovao na relaciji Atena-Beograd-Zagreb-Dortmund, a u nesreći je poginulo 167 osoba.

Ekspresni putnički vlak (broj 10410) prevrnuo se neposredno pred ulazak u kolodvor, svih 9 putničkih vagona iskočilo je iz tračnica.

Većina poginulih preminula je odmah, a čak 40-ak osoba pokopano je na gradskom groblju Mirogoj u zajedničkom grobu jer ih se nije uspjelo identificirati. 90 putnika preživjelo je zadobivši teže i lakše ozljede.

Neki su poginuli i od električnog udara jer je vlak prevrtanjem istrgao željezne stupove električnih vodova.

Vlak je s brzinom od 104 km/h ušao u željeznički kolodvor umjesto dozvoljenom 50 km/h. Odgovornost za nesreću snosili su strojovođa Nikola Knežević , kasnije osuđen na 15 godina zatvora, i pomoćnik strojovođe Stjepan Varga, kasnije osuđen na osam godina zatvora. Obojica su preživjeli (lokomotiva se nije prevrnula).

Istragom je utvrđeno da su strojovođa i njegov pomoćnik do tada radili ukupno oko 45 sati. Danas, prema Pravilniku o radnom vremenu, radno vrijeme strojovođe koji upravlja putničkim vlakom u jednoj smjeni ne smije trajati dulje od 10 sati. U retrospektivi mnogi će se složiti kako je možda i veću odgovornost za ovu nesreću trebala snositi državna željeznica SFRJ koja je dozvolila da njihovi zaposlenici rade tako dugačke sate. No, o tome tko je stvarno glavni krivac za ovu veliku nesreću debate traju i dalje - neki tvrde da je kriva infrastruktura, sam dizajn vlaka, ipak mnogi će se složiti da je iscrpljenost svakako odigrala ključnu ulogu u ovoj strašnoj tragediji.

Nadalje, nije isključeno da je vlak vozio velikom brzinom zbog kašnjenja te je strojovođa ubrzanjem vožnje htio ući na zagrebački kolodvor na vrijeme (preživjeli putnici potvrdili su kako vlak oko sat vremena prije Zagreba nije usporavao niti vožnjom kroz postaje Ludinu i Novoselec, te se opasno naginjao u zavojima).

"Bar dva sata prije Zagreba rekla sam suprugu: 'Iskočit ćemo iz tračnica'", ispričala je iz bolnice jedna od preživjelih.

Većina od nekoliko stotina putnika u vlaku bili su jugoslavenski radnici u povratku s ljetnog odmora na rad u tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj.

Nakon nesreće tadašnji predsjednik Jugoslavije Josip Broz Tito proglasio je Dan žalosti. Jugoslavenski premijer Džemal Bijedić došao je u Zagreb, obišao lokaciju nesreće te izrazio sućut obiteljima poginulih - inače on sam će 4 godine kasnije poginuti u nesreći, zrakoplovnoj.

Pišući o velikoj nesreći u Zagrebu, američki list The New York Times dotakao se i političko-ekonomske situacije tog vremena - navodi se kako su većina poginuli...
Poštovani, riječ je o tekstu starijem od 60 dana te je stoga komentiranje zatvoreno.
1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
100 kuna
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 540 kn  360 kn  
(mogućnost plaćanja i na rate:
30 kuna mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Izaberi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
30 kuna
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.